SV: Idag dricker vi
Kan verkligen rekommendera Madeira som resmål. Eftersom jag inte är någon större fantast av att ligga och steka på en strand i en vecka så var ön verkligen en av mina höjdarsemestrar. När man dessutom kan glida in och prova viner som är drygt hundra år gamla på glas gör det inte sämre. Min erfarenhet var att jag tyckte att vinerna som hade cirkus 30 till 40 år på nacken var de som imponerade mest. Äldre än så börjar få lite väl oxidativa smaker för min gom. Kul var dessutom att man kunde komma över flaskor av numera sällsynta druvor. Köpte själv en Bastardo 1957 och en Terrantez 1961. Priserna var helt vansinnigt bra, tror de låg på en drygt 800 spänn styck (för ca tio år sedan).
Niklas J skrev:En riktig genomkörare hos Vinhos Barbeito idag. Tror vi förutom fatprover på nollnio testade dryga 20 viner och visst, en del vardagliga men också många storheter. Ricardo Diogo (vinmakaren och ägaren) har en förmåga balansera tradition och nytänk och Malvasia-vinerna särskilt var enastående. En specialtappning av en 30-åring var så bra att det närmast gjorde ont!
Fåtal producerade och vinmakaren vägrar upprepa hiten närmaste decenniet för den blev nog lite för bra. http://www.bbr.com/product-67372B-malvasia-30-year-old-lote-especial-vinhos-barbeito
Sedan ett par avskedsbesök hos bröderna Olim vid familjefirman Artur Barros e Sousa och avslutningsvis samma hos grannen d'Oliveiras. Fem veckors Madeira-pimplande snart över - kommer sakna ha dessa underbara viner runt mig hela tiden men det ska också bli lite skönt få korka upp något franskt igen ;D
Kan verkligen rekommendera Madeira som resmål. Eftersom jag inte är någon större fantast av att ligga och steka på en strand i en vecka så var ön verkligen en av mina höjdarsemestrar. När man dessutom kan glida in och prova viner som är drygt hundra år gamla på glas gör det inte sämre. Min erfarenhet var att jag tyckte att vinerna som hade cirkus 30 till 40 år på nacken var de som imponerade mest. Äldre än så börjar få lite väl oxidativa smaker för min gom. Kul var dessutom att man kunde komma över flaskor av numera sällsynta druvor. Köpte själv en Bastardo 1957 och en Terrantez 1961. Priserna var helt vansinnigt bra, tror de låg på en drygt 800 spänn styck (för ca tio år sedan).