SV: Idag dricker vi
Började kvällen på Eriks Vinbar. De har väldigt rolig champagne på glas just nu. Först en
David Leclapart L’Artiste 2004 på glas. Ung ,äpplig, citrus och mineraler. Lite banantoner men inte lika markant som i L’Amateur. Fin syra, lite tendenser till smör och honung. Vinet börjar mogna något. Var lite kall vid servering och växer i glaset. Servera runt 10-12 grader. Ganska lång eftersmak, kan ligga ett gäng år till..
Fick också lite
Selosse Rosé. Degad April 2009. Fantatisk doft med fina mineraltoner, blommor. Fin syra men känns inte helt balanserat ännu. Lite spretigt i smaken. Ska definitivt ligga ett tag till. De jag har hemma kommer jag inte öppna innan 2012-13 (sådana löften håller man ju alltid :
)
På Djuret tog vi till att börja med en
Cedric Bouchard Blanc de Noirs Inflorescence Val Vilaine. Exotiska frukter, mineraler i doften. Som att gå in i en fruktaffär. Vinet är silkeslent med en fyllig och elegant mousse. Mineraler och smak av anis och viol .
Vi skippade Prioraterna och tog in en
Joseph Roty Gevrey-Chambertin les Champs Chenys 2002. WOW, kvällens vin (märk detta, detta är INTE en champagne, blir lite orolig för min framtida ekonomi
) Hallon, röda bär, i doften. Mogen och syltad men ändå viss mineralitet. Lite kött och jord men frukten dominerar. Ett komplett och imponerande vin som kombinerar frukt och struktur.
Maten som jag tog in var:
Hjärta, tunga, lever och mjälte Köksmästare Otterbergs inälvskorvs i pot-au-feu .
Riktigt korv är aldrig fel, perfekt konsistens, kanske lite liten portion men smakerna var det inget fel på.
Smörstekta Småländska kroppkakor fyllda med rimmat bogfläsk och lök. Serverades med brynt smör och rårörda lingon
Hur gott som helst, har inte ätit kroppkakor på väldigt länge men undrar varför.
Djuret var en trevlig upplevelse, bra husmanskost, kompetent personal och rolig stämmning. Första men inte sista gången.