SV: Idag dricker vi
En riktigt skön kväll på Eriks vinbar, de hade ansträngt sig än mer än vanligt och plockat ihop mycket roligt att prova. Vi körde allt blint (utom Billecart) och jag får erkänna att jag under kvällen var bedrövligt dålig på att finna vinerna. Missade det mesta inkluderande Selossen som jag dock får skylla på att den var väldigt kall initialt
1998 Billecart-Salmon BdB
Mineraler, citrus, otroligt ren smak, Syran känns långt bak i gommen men fin balans i vinet. Jämfört med exempelvis Comtes idag mycket mindre insmickrande med sin lägre dosage och knivskarpa syra. Låt ligga och se den utvecklas. Skulle gärna hitta ett gäng magnum av denna.
1991 Paul Bara Comtessa Marie De France
Sherrytoner, äpplen (mycket mogna) och den lite lätta smörigheten som ett moget vin har. Kan inte påminna mig om jag druckit 1991 tidigare och kan inte heller hitta några anteckningar. Var tydligt att det var ett större vin men årgången var väldigt svår att gissa. Lång eftersmak och vinet höll länge i glaset. Svag mousse men inget som störde, bra syra. Kvällens roligaste vin att dricka
1997 Cá Del Bosco BdB
Väldigt tydligt mineralitet med krita och lite krutrök. Torkade frukter och någon doft jag inte kan placera men åt kryddhållet. Bra syra, väldigt tydligt mousse, kanske något grov. Jag var inne på en 95 av enklare sort men lyckades inte ta ut denna som en icke champagne. Tappade ganska snabbt i glaset. Kanske vid en längre provning hade jag lyckats ta ut den.
1997 Vilmart Coeur de Cuvée
En av de bättre 1997, helt mogen nu enligt min mening. Väldigt koncentrerat, faten slår igenom, Mycket exotiska frukter, som att vara i söderhavet. Lång eftersmak. Mycket bra vin. Drick nu
1999 Selosse
Initialt lite artificiell banandoft som snabbt försvinner. Kryddor, blommor , selosse-essensen kommer fram när vinet blir lite varmare, otroligt med frukt och bra syra, lång, lång eftersmak, vinet är gyllengult och ändå så ungt. Kan ligga länge men redan nu otroligt bra, kvällens vin helt klart men så är det en Selosse, som alltid en förmån att få dricka. Önskar att jag varit lite mera skärpt då jag nog tappade en del av de finare signalerna i vinet.
Avslutade med ett glas 2007 Freundstück Forst Riesling GG,Georg Mosbacher