SV: Idag dricker vi
Var en helg på Skebo Herrgård och drack lite godsaker samt åt en riktigt bra middag. Hit åker man för matens skull. En 6-rätters middag med genomgående fina smaker samt bra behandlade råvaror. Börjar med löjrom/vaktelägg och pepparrot, följs av gädda, sedan en köttmosaik , lammlägg, vildand och avslutas med choklad och röbetssorbet (färgen var helt enkelt underbar) Resturangen kanske saknar finessen som en erfaren stjärnresturangjägare söker, men då har man missat poängen med Skebo, jag gillar den rustika maten som verkligen nyttjar råvarorna på ett riktigt bra sätt. Tips, se till att ni tar med en kylbox i bilen så kan ni också handla i butiken som har bra kött (blev lite bacon och fläskkarre). Som sagt, ni åker hit för maten samt vinerna (lite klent utbud på champagnefronten som undertecknad diskuterade med Niklas på Skebo,snar bättring utlovas).
Vi drack:
Pol Roger 1999 Rosé. Det här är helt enkelt inte min stil. För mycket jordgubbar (spot on NonPlusUltra), bersåstil kombinerat med lite grov struktur (lite som en odlare som gör champagne utan finess). Vet inte vad de gör (och har inte druckit 2002) men jag har svårt att bli imponerad
1990 Dom Ruinart. Lite oxidationstoner som snabbt försvinner. Smörig, brödig , rostad som efter ett tag utvecklas med katrinplommon , smörkola och brioche. Smaken är krämig med honung och en antydan till citrus. Moussen känns på tungan och det är en lång eftersmak som hänger kvar i munnen. Bra syra. Vinet lever länge i glaset och har glasutveckling. Dock så är vinet betydligt mer moget än jag förväntar mig. Tror att det är på topp nu eller till och med passerat toppen. Riktigt bra men inte storslaget.
1998 Bouchard Père et Fils Corton-Le Corton. Komplex doft med frukter, röda bär, rosblad, lite jordighet och kryddor. Ganska bra struktur med tydliga tanniner och markerad syra. Vinet växer hela kvällen i glaset. Var initialt lite ”vattnigt” men det försvinner snabbt och vinet faller på plats. Tror att en dekantering skulle lyft vinet ytterliggare men förstår att då får man onda ögat av den internationellt kände supersommelieren. Min begränsade erfarenhet av bourgogne gör att ni får ta mina synpunker med lite distans men det här vinet tycker jag är väldigt bra, Av kvällens tre så är det här det bästa. Blir imponerad av att vinet är så pass ungt och på det sätt det växer hela tiden i glaset och ger nya upplevelser.