This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Lambo skrev:Dricker unga skumpor denna helg, ikväll Cristal 2004. Nån som har testat den? 2002 tyckte jag levererade redan nu så jag har höga förväntningar.
NonPlusUltra skrev:En bättre jämförelse är kanske mellanåret 2000 som i mitt minne - har tyvärr bara druckit den en gång - är mycket lik Cristal 2004.
Elvis skrev:Jag håller inte riktigt med. Jag tycker att Cristal 2000 är riktigt bra nu och har en mognad som 2002 och 2004 helt saknar, betydligt mognare än den extra åldern motiverar. På sikt kommer säkert både 2002 och 2004 att bli bättre än 2000 men inte lika snabbt.
Ja, dels är ju 98an bra, dels var nog inte alla flaskor på topp (Winston 96 är jag inte helt övertygad om) och sedan var jag väl på det humöret. Det stora flertalet hade Krug som vinnare.Elvis skrev:Intressant att Paul Bara slog detta tuffa sällskap!
shorepower skrev:Ja, dels är ju 98an bra, dels var nog inte alla flaskor på topp (Winston 96 är jag inte helt övertygad om) och sedan var jag väl på det humöret. Det stora flertalet hade Krug som vinnare.
NonPlusUltra skrev:Skönt att höra att du trots allt är odlarkille innerst inne!
bmf skrev:Var på en Australien-provning för några veckor sedan som jag har glömt skriva om. Det var Livets Goda som stod som värd och följande serverades:
...
Helt fantastiska viner och bra ordnad provning. Jag tyckte nog att Torbreckt stod upp mycket bra mot Penfolds bästa. Jag hade väldigt lite erfarenhet av bra Australiensika viner innan provningen och jag hade ganska förutfattade menigar som verkligen inte införlivadet. Överlag var vinerna mycket elegantare än vad jag hade förväntat mig. Tror dock inte att detta är några viner jag kommer att köa för att köp.
NonPlusUltra skrev:Tack, såg detta och undrade lite hur det hade varit...
Av ren nyfikenhet - du verkar trots översvallande ord om "helt fantastiska viner" inte vara vidare köpsugen?
NonPlusUltra skrev:Igår blev det en Jacquesson Blanc de Blancs Avize 2000 - blir mer och mer imponerad av detta vin för varje flaska vi öppnar... Lyfte på ena ögonbrynet när Julle gav det 92/95 i våras, men så här i efterhand kan man konstatera att han var right on the money (som vanligt...)
Riktigt torrt, förstås - 2-3 gr och med en alldeles underbar vinös koncentration... Btw, drack en V.O. i veckan - och kan inte låta bli att jämföra dessa två läckerbitar, som på papperet är tämligen lika (läge, dosage, ek, battonage mm), men där slutresultatet blir så olika (malolaktisk jäsning förklarar naturligtvis en del).
Ikväll väntar en i mitt tycke mycket spännande odlarskumpa från anno 1998 - en av endast 500 flaskor - so stay tuned...