SV: Idag dricker vi
Lite från helgen:
Börja med en Mumm NV, som ren päronsplitt, söt som godis och tydliga toner av vingummi, barnslig upplevelse mer roande upplevelse, Det känns att det var ett tag sedan man drack en så väl-sockrad standard-blask!
Clos Naudin/Foreau 2002 réserve brut Som är min andra flaska jag öppnar av favorit bubbel, utanför champagne, färgen har precis börjat "gulna" till sig.
Doften är extremt bred och mäktig. Här känns det verkligen att det öppnats upp mer, trots utan luftning.
Doftar man högt är det massor, massor av jäst och bröd.
Stick ned näsan och dedär typiska lätt druviga lena, runda, vita-tonerna som är så karakteristiska, för mig, för 2002 kommer fram.
I gommen är spektrat mycket brett, upplevelsen är inte lika bitsk-ung längre, dock precis bara början till öppning. Här infinner sig de typiska tonerna; honung, vitablommor, varma äpplen, och självklart massor med bröd.
Finishen som är riktigt kraftig med toner av, brioch, kalk och rök sitter i riktigt riktigt länge.
Syran är fortfarande livligt skarp, men somsagt balansen har äntligen börjat komma till. Långt från mogen dock. Men underbart att den börjar bli njutbar nu och många många år framåt.
Efter varmt prat om
Billecart-salmon NF 2000 Var man självklart tvungen att ta sig till passagen och pröva!
Härlig färg! Doften är stor, men känns tydligt att det finns mer att ge. toner av röda äpplen, mandel o bröd i massor.
I munnen är det som silke jämfört med kvällens andra viner. Det är fin harmoni och balans. päron, vinteräpplen, brioch och underbar hassel-nötig-finish.
Avslutar gör vi med en underbar Vouvray
Domaine Guertin Brunet 1989 Chenin fick bra mognad just här och blev då precis lagom söt.
Doften är halvbred.
Med lite mer luftning händer det grejer, att andas är bra!
Här rymms det, saffran, gammla äpplen, mogna persikor, rostad mandel, torkade blommor.
Vinet håller en otrolig balans, mycket syra finns ännu kvar, som spelar mot de maffiga exotiska frukterna som ännu upplevs i bakgrunden. Finishen ger mer mogna toner av massor med druvtypiskt ylle och otroligt harmonisk förförisk balans.
Tur att man har mer flaskor liggandes