SV: Idag dricker vi
lite "senast druckit"
Ulysse Collin BdB 2007
(Deg 02/08/2010)
Doften är pärlig, smörig, väldigt ung. Toner av rostat-bröd.
Med mer luft blir doften otroligt mycket mer aromatisk.
Smaken spelar framför allt på något helt eget, med riktigt stor personlighet. Krämig mousse, Ett vin med mycket energi. Härlig frukt, toner av blommig honung. Detta vin viner mycket på luft, o gärna att drickas mer "ljumet" allting blir mycket rikare, frukten o texturen blir fetare. Trots detta blir aldrig syran påtaglig. Det andas väldigt mycket elegans för att va så ung BdB.
Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2006
(Deg Mars 2009)
Doften öppnar upp riktigt knuten, med toner av flinta, päron...stram doft massor med små underliggande toner som jag upplever som väldigt unika jordmåns-betonade toner.
Jag tror personligen jag aldrig upplevt ett vin utvecklas så mycket som denna. låt luften få ta all sin rätt. Då doftar vi igen, det är som ett helt annat vin! Nu är spektrat mycket mycket bredare, med härliga söta vaniljtoner, päronsplitt, smör och otroligt aromatiska toner av bourgogne-tryffel. Låter vi vinet andas ytterligare är aromerna som blommar ut bara helt magiska massor och massor av vanilj och tryffel. vilken skillnad!
Munnkänslan är först stram, mycket ung, men med riktigt krämig mousse. ursprung, med massor av krita o mineral i rensande aromatisk stil. Frukten är mycket mycket liten och grön betonad, här är det mer en riktigt frisk citron o mineral som samspelar mot den härliga texturen.. detta förnimmas med en Chablis i min smak....men detta är ändå en upplevelse i egen klass. Vilken grym lagrings-potensial!
Comtes de Champagne 2000
Riktigt ljus färg.
Doften är väldigt aromatisk, och otroligt knuten.
Upplevelse i gommen blir väldigt bitsk ung BdB-stil. massor av krispig mineral som upplevs som saltiga toner.
Knuten, stram, aromatisk Inget i min stil riktigt
Mög & Chandal Grand Vintage 1995 Collection
(Deg 2007)
Doften är bred o öppen. Aromatisk mycket oxidation. Intressant ton som jag inte kan beskriva bättre än; unken källare där röda frukter har boknat på fat.
Munnkänslan öppnar först upp riktigt friskt och livligt. massor med krusbärsskal, mogna röda äpplen. Moussen är bitsk och brödigheten påtaglig o rik. Ett avslut som går i mycket frisk frukt men ändå med mognad o massor av syra.
Med en sån otrolig brist på elegans för åldern, frisk-syra. Håller jag ändå detta vin till att fortfarande ha en plats i källaren.
Det jag framför allt tyckte va godast var utan tvekan Ulysse Collin, där det bjöds på ett väldigt mång-nyanserat spektra, jag har aldrig tidigare heller upplevt ett så njutbart vin (BdB) vid så ung ålder...eller så är det den riktigt korta lagringen som gör det?
Jag har heller aldrig upplevt en sån energi som L-B Vertus innehöll, vinet verkligen blommade ut med tid i glaset. riktigt spännande odlar-champagne jag starkt rekommenderar