chambertin
Medlem
SV: Idag dricker vi
Har druckit några vita däremot (Greco di Tufo och Fiano di Avellino) från Mastroberardino (-04 och -05) och inga hade ngn TCA vad jag kommer ihåg.
Har inte köpt några av Mastroberardinos röda på rätt länge så jag har ingen aning om korkproblem där tyvärr.Jos skrev:Segt med två korkade... Men appropå Kampanien, - har du öppnat upp några 04or från Mastroberardino? Hörde att det kunde vara hög andel kork på 04orna av Riservan... Har bara öppnat en men den var kanon.chambertin skrev:Hade en riktig TCA-helg med två bottennapp. :'(
Inga toppviner som tur var men det blev 12-gradigt rödvin till middagen i lördags vilket förtog uppleveslen en del.
Den första TCA'n var Cuvée no. 3 de Castelmaure, Corbières 2001 .
Kände lite av det då jag dekanterade och tog därför upp en Felix Callejo Reserva, Ribera del Duero -05 som backup.
Kloreländet ville inte ge sig på Corbièren så upp åkte Callejon och den var etter värre. Shit !
Ner i källaren igen och upp åker en kall Chateauneuf-du-Pape, Mas de Boislauzon -04 .
Tyvärr var ju maten kall eller slut när vinet började öppna upp sig men den var skönt orientaliskt kryddig nu och väldigt mitt i drickfönstret.
Desto trevligare var några viner tidigare i veckan bl.a:
Fallet-Prévostat Blanc de Blanc Non-Dosé (deg 2010 och cuvée på 2001/2002).
Först är det massor med höstäpplen och tydlig ton av den långa jästlagringen.
Äpplena håller i sig hela tiden men jäst- och brödtonerna klingar av och byter plats med gräddkola och brioche.
Syran är påtagligt markerad i det här vinet fortfarande och vinet levererar ännu bättre till lämplig mat än på egen hand.
Har beställt lite magnum av deras nästa cuvée som är på 2002/2003.
Feudi di San Gregorio, Selve di Luoti Taurasi 1998
I Kampanien strax utanför Neapel görs en hel del riktigt bra lagrindugliga röda viner gjorda på Aglianico-druvan.
Feudi di San Gergorio brukar vara pålitliga leverantörer och jag brukar då och då köpa deras Taurasi och ibland också en del vita (Fiano di Avellino och Greco di Tufo).
Den här flaskan verkar vara på topp nu. Doften var visserligen lite knuten ett bra tag med en lite rustik stil med läder, kryddor och körsbärslik frukt när den vecklade ut sig.
Smakmässigt ganska mjuk med dämpade mogna syror och lätt torra tannier (för att vara Aglianico).
Har druckit några vita däremot (Greco di Tufo och Fiano di Avellino) från Mastroberardino (-04 och -05) och inga hade ngn TCA vad jag kommer ihåg.