Blev en del gott i kväll på Eriks vinbar.
2001 La Spinetta Barbaresco Riserva Vürsù Vigneto Starderi ( Kraftfullt som väntat, mycket mörka röda bär, lite läder och stall. Käftsmäll med tanniner som efter 11år fortfarande är så tydliga, känna långt upp i gommen. Mycket grafit, sötma och mognande bär i smaken. Det här är ett väldigt trevligt vin, kanske inte en jätte men väl ett vin att bara dricka. Serverad på magnum
1998 Krug Börjar mogna. Brödig, röda äpplen med socker. Syran är lite mer framträdande än jag kommer ihåg den. Krug parfymen finns där Vinet har blivit mer sammansatt och komplexl de senaste åren och jag blir mer övertygad om att 98an faktiskt kommer att växa en hel del med åren. Bra eftersmak som alltid med Krug.
2007 Raveneau Chablis Grand Cru Blanchot Det här är naturligtvist allt för ungt men det fungerar väldigt bra redan nu. Blommor, krossade stenar, lite ekigt vanilj. Mycket mineraldriven smak med en framträdande syra. Intensitet och koncentrerat. Kan bara föreställa mig det här vinet ett antal år framåt i tiden.
1985 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Ganska nydegad, mogen på näsan men med det sköna anslag som nydegad champagne har, Betydligt ljusare i färgen än 88an vi drack samtidigt. lite rostad, Kola, kaffe och choklad symfoni. Som många 85or är syran framträdande men balanseras av övriga smaker. Vinet är integrerat och har en lång eftersmak. Perfekt mousse för åldern.
2001 Poderi Aldo Conterno Barolo Cicala 2001 är ett bra år. Silkesmjuk dofr med lite ekig ton. Multig , chokladig doft . Lite bitter , tjärig smak. struktur, robust och lång eftersmak sköna tanniner. Kan ligga ett antal år till, säg åtminstone 5-7.
2006 Château de Puligny-Montrachet Montrachet Vad ska man säga här? otrolig kraft som känns direkt på näsan. En hel del smör packad med mineralitet och citrus. otroligt kraftig smak med både initial attack, i mellansegment och lång lång eftersmak. Vinet hänger kvar länge i gommen på ett sätt som jag inte upplevt många gåner förut. Om ni har denna skönhet, lagra. Såklart serverad på magnum
1999 Domaine des Comtes Lafon Meursault Otroligt smörig doft, en del mineralitet,vanilj. Mogen fet smak bra fokus med ganska lång och komplex eftersmak. Vädigt trevligt att dricka nu
2006 Domaine Armand Rousseau Charmes-Chambertin Lite övermogen frukt, skum näsa som går över i lite mer pepprig ton, körsbär. Ung med märkbara tanniner. Hyfsad struktur med koncenterad smak. Tydlig syra och medellångt slut. Bra vin men kanske inte helt på topp. Nog allt för ungt men vet inte om det kommer växa till ett riktigt stort vin.
1988 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Jero, väldigt mogen doft, smörig, lite rostad, hel del kaffe. Svag mousse men kännbar, svag syra , vinet dör lite i glaset. Ett vin att inte ligga för länge på. Känt den tendensen i en del 88or ett tag nu
Blev lite smakprov av DRC 2000 (vet inte vilken, tror det var St. Vivant) och 1998 Château Latour men allt för lite för att bedömma eller skriva något om. Allt i allt , en hyfsad vinkväll