Anders Landström
Medlem
SV: Idag dricker vi
Verkar ju som ni fick lite kul att dricka till sist. Speciellt tack för alla glada och postiva SMS under kvällen. Blev också glad då ni skickade följande fina bild.Elvis skrev:Trevlig kväll på Grappe igår:Krug GC (80-tal)
Dom Ruinart 1988
Comtes 1979
Selosse 1989Krug:en var underbart mogen med den härliga Krugparfymen på näsan, kraftig syran och lång eftersmak. Gissningarna var inne på Krug 1982 innan jag avslöjade vad det var.Dom Ruinart 1988, inköpt för 400 kr på Systembolaget någon gång i slutet på 90-talet och har sedan dess legat stilla på Grappe, var ung och blommig, inte riktigt den syraattack man är van vid från 1988r och en ovanlig eftersmak som vi hade svårt att beskriva. Lite odlarstil. Väldigt bra och höll fantastiskt bra i glaset. Det här är en champagne som bör ligga i några år till.Comtes 1979 var lite sluten på näsan men man anade åldern och i munnen var det en syrabomb. Jag var inne på blanc de blancs och 70-talare men gissade på Salon. Sockerkänslan runt munnen borde ha lett mig in på rätt väg men den påminde inte alls om de äldre Comtes jag druckit förut (t.ex. 1981:an). Med lite luft började den visa upp sig mer, en härlig champagne.Efter de här tre champagner (vi var bara tre) var vi på så gott humör att vi ville ha ytterligare en flaska och det var svårt att hitta något i samma klass, men en i sällskapet grävde djupt i sitt fack och plockade fram en Selosse 1989, inköpt för 289 kr på Systembolaget i slutet på 90-talet. Exotisk på samma sätt som Les Carelles men yngre i stilen! Ett helt underbart vin.