SV: Idag dricker vi
Först av allt, kul att börja läsa lite anteckningar från andra på forumet. Gör ju att jag inte är riktigt lika orolig över att jag dricker längre
, så TACK
Själv blev det lite igår, först en flaska Selsosse Substance hemma till bland annat Foie Gras, pocherade vaktelägg med ruccola , lite serranoskinka, torkad fläskfile. Sedan en liten tur till en vinbar på söder
1996 Veuve Clicquot Rosé . Serverad på magnum. Rostad , brödig stil. Men mycket söta jordgubbar i doften. Bra syra men kanske lite för grov mousse. VC årgångar är oftast ganska bra och det här är inget undantag även om de kunde tra ner på dosagen något.
2010 Weingut Keller Dalsheimer Hubacker Riesling trocken Lite ovanligt tysk riesling. Tycker ofta det finns en restsötma kvar i många tyska riesling men det här är mer lik en vit bourgogne. Kryddig gula äpplen, mineraler. Bra stam smak med tydligt syra. Markerad eftersmak som sitter kvar ett tag. Ung men kul redan nu
2007 Domaine de Chevalier Lite för robust för min smak. Inget som jag kommer återkomma till
2004 François Parent Volnay 1er Cru Les Fremiets Enkel , lite för grov Bourgogne. Fungerar nog bättre till mat än som ensamt vin
2007 Domaine Fourrier Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Goulots Vieille Vigne Dekanterad. Vinet vinner mycket på det. Vet att man inte ska deka Bourgogne men det finns så många måsten i livet. Blev mycket mer öppen med mer av mogna jordgubbar, körsbär och vanlij. Silkigt, balanserat vin med fina tanniner som integreras bra. Fin eftersmak som hänger kvar länge.
2009 Domaine du Château de Chorey Beaune 1er Cru Les Cras Vieilles Vignes
Tycker det är mer åt Nebbiolohållet än Pinot Noir. Inget vin som föll mig på läppen denna kväll så ingen längre bedömmning. Lite för robust och grovt.
Selosse Substance , degad feb 2011. En av de mörkare Substance jag sett. Mycket blommor, plommon och choklad. Typisk riktig bra Selosse. Min första 2011 degade och som Initalen verkar Selosse ha lyckats ovanligt bra med de vinerna som degades just detta år. Intressant. Kan inte förställa mig att Initial och Substance legat lika länge på deg så något annat är det