This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
SUPRA skrev:Intressant. Som ni säkert förstår så citerar jag. Kan ju (vid det laget) somnat till lite, och har för mig att han nämnde "amerikanska marknaden". 8)
Vilket vin var skräpflaskan denna gång?shorepower skrev:Jacques Selosse Initiale . Degorgerad Juli 2010 Av någon anledning har Selosse lyckats extra bra med de 2010 degade. Först något sluten men sedan öppnar en väldigt mineralig Initiale upp sig. Har naturligtvis de typiska tonerna men mer i bakgrunden och mineraliteten i den här är väldigt exceptionell. Vinet är fetare än en V.O men har lite samma krispa ton. Bra mousse och syra som tillsammans skapar en av de bättre yngre Initiale jag druckit.
Det är alltid bra att ha en skräpflaska liggande i kylen så man kan få lite positiva överraskningar en fredag, eller hur
Slarvigt skrivet, jag menade naturligtvis "vin som ligger och skräpar". Den har legat i kylen sedan jag köpte den. Så länge brukar de inte överlevajohan1279 skrev:Vilket vin var skräpflaskan denna gång?
Jaha! ja Selosse är ju inget jag själv skulle kalla skräp på något sättshorepower skrev:Slarvigt skrivet, jag menade naturligtvis "vin som ligger och skräpar". Den har legat i kylen sedan jag köpte den. Så länge brukar de inte överleva
Svår fråga, 2010 håller jag nog lite bättre. 2011 var lite mer tillgänglig än 2010 men den senare tror jag har ett längre liv och bättre utveckling framför sig. Lite mer struktur och syra. Just Selosse Initale har ju rätt stor flaskvariation.johan1279 skrev:Jaha! ja Selosse är ju inget jag själv skulle kalla skräp på något sätt
Jämfört med de Initial deg2011 - vilken cuvée upplever du bäst?
shorepower skrev:2008 Domaine Francois Lamarche Vosne-Romanée 1er Cru La Croix Rameau Väldigt trevlig Bougogne, intensiv med stram fruktigt näsa. Mörka plommon och mycket bär, hallon, körsbär blandat med kryddor. Ekad men inte överekad utan bra integrerad. Stram också i smaken och ett av de bättre balanserade 2008 bourgogner jag druckit. Har en initial mognadston som tillsammans med sin struktur och balans gör vinet väldigt trevligt att dricka. Rekommenderas. (Provade lite 2009 Domaine Anne Gros Chambolle-Musigny La Combe d'Orveau parallellt , STOR skillnad , brukar gilla Anne Gros men i förhållande till detta vin var det bara syltigt och ostrukturerat).
Ett riktigt ökenvin ser jag.shorepower skrev:Fick också prova vin från Tanzania,. De var tre olika sorter av vilket jag bara provade ett, 2010 Dompo från Alko Vintages Ltd, ett sött rödvin. Det var precis så äckligt som det låter. Sur filmjölk, sockrat vin med en kvalmig eftersmak. Varför någon tagit sig besväret att ta in dessa viner till Sverige förtäljer inte historien men jag kan lugnt säga att det var en stor uppoffring från min sida att prova en liten skvätt. Något som nu ingen av forumets medlemmar behöver utsätta sig för. Det är väl i klass med Jimmys månadslånga provning av viner från Malta.
Vinunic blev så glada över din post Supra att de gjorde en sk retweet. Cudos nu är du nästan på bloggnivå SupraSUPRA skrev:Cristal 2002. En rejäl puff vid öppnandet, korken ser lagrad ut. Lukt av bröd, jäst och vin.
Jag har svårt att hitta smaker i själva vinet, kan inte sätta fingret på det. Kass jag är :-[ men gott är det, njuter, och hela flaskan är min.
...
Hittar äpple, nötter...
Fett. Vad vinner man?shorepower skrev:Vinunic blev så glada över din post Supra att de gjorde en sk retweet. Cudos nu är du nästan på bloggnivå Supra