This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Trevligt igår, mindre trevligt idag, ser fram mot lite notiserv_skogh skrev:Det va visst 11 flaskor. ???
Då var ni ju fyra stycken! Nåja, det är väl svårt att räkna ibland... ;DCH skrev:Finns egentligen ganska mycket att säga om Lördagens "lilla middag" med v_skogh och min bror. Hoppas kunna få ner den i skrift senare idag.
kayaker skrev:Då var ni ju fyra stycken! Nåja, det är väl svårt att räkna ibland... ;D
Som sagt, matte är svårtCH skrev:Nog för att vi alla ligger lite över vår tidigare matchvikt men jag får det till 3 deltagare (jag, v_skogh och min bror)
SUPRA skrev:I helgen drack jag skumpa så det sprutade ur öronen, overload faktiskt.
Hela 45 st. gick vi igenom hemma hos RJ med mat signerad Karl Ljung.
Testade en uppsättning Moutard i olika former. "Välgjorda, men tråkiga. Strama."
Moutard Reserve luktade leverpastej. 56/100.
2006 Moutard Arbane. Tydligen står den druvan för 0,01% av produktionen där nere. "Fet, gräddig, polerad"
2005 Moutard 6 Cepages 3+3 druvsorter - korkad.
Moutard Rosé - "Förfärlig. Vill inte ha mer." "Stolpskott"
Rapeneau Selection - "snäll, söt"
Clos du Ch. De Bligny 6 cepages - lagrad lukt, tunn och mineralig smak. Konflikt mellan lukt och smak.
2006 Le Noble P Cry BdN. Kajsa Bergkvists vin. Enorm gräs/spenatlukt för mig. Dill. Detta gick även igenom i "hennes" prestigevin.
2002 Gentlihomme "grönt gummi" "hulk" (Kajsa Bergkvists vin)
1996 Fourny Grand Millésieme. "syra, sylvass, anar DP96-toner"
1985 Bonaire Clear Bottle. Kostar tydligen omkring 10k, om man kan få tag på den. Fantastisk doft. Min favorit.
Hittar inget på nätet om den, andra får gärna fylla i!
1975 Pipe-Heidsieck. "Krut". Min tvåa.
Hittade denna av en slump http://www.cuv.ee/ Kul domännamn.
shorepower skrev:Kul provning, var ju en del flaskor där. Inte förvånad att Lenoble inte föll dig i smaken, det är ett vin som enligt min mening inte borde ha tagits in till sverige, inte gott och det finns så mycket i Champagne att välja mellan ändå.
Vad gäller Bonnaire, har druckit deras Special Club 1985 några gånger, Såldes på huset senast jag var där för ca €85. Vet inte vad Clear Bottle är för någon flaska men 10.000 SEK för en odlare i Cramant verkar väldigt mycket. Nu pratar vi ungefär samma pris som en CdM och där finns det ju en stor efterfrågan. Magnum kanske har koll, han har ju sprungit runt i husen i Cramant många år. Vintomas har ju också en del tid där vad jag förstår.
"Clear bottle" är väl bara att flaskan har genomskinligt glas. Har aldrig sett 1985 Clear bottle, men har några 88or och 86or Clear bottle och dom kostade ca €40, för 3-4 år sen!shorepower skrev:Kul provning, var ju en del flaskor där. Inte förvånad att Lenoble inte föll dig i smaken, det är ett vin som enligt min mening inte borde ha tagits in till sverige, inte gott och det finns så mycket i Champagne att välja mellan ändå.
Vad gäller Bonnaire, har druckit deras Special Club 1985 några gånger, Såldes på huset senast jag var där för ca €85. Vet inte vad Clear Bottle är för någon flaska men 10.000 SEK för en odlare i Cramant verkar väldigt mycket. Nu pratar vi ungefär samma pris som en CdM och där finns det ju en stor efterfrågan. Magnum kanske har koll, han har ju sprungit runt i husen i Cramant många år. Vintomas har ju också en del tid där vad jag förstår.
Jag skyller på tiden. Hjärnan har en uppstartstid på några timmar...shorepower skrev:Som sagt, matte är svårt
Skulle tro det, har aldrig sett några äldre flaskor hos någon handlare.v_skogh skrev:Åhh, Bonnaire är lite av en favorit. Dock aldrig fått chansen att dricka några äldre årgångar. Är det bara på huset man får tag på dessa flaskor?
Även 1985 Special Club var väldigt bra. Härligt mogen chardonnay från Cramantmagnum skrev:Skulle tro det, har aldrig sett några äldre flaskor hos någon handlare.
Drack i helgen Prestige 1998 helt fantastiskt vin, doft av smör och småkakor och exotiska smaker, "krämig".
Även en 1988 Special Club för mig ett av det bästa viner Bonnaire gjort, här har vi en perfekt kandidat för "inne i tunneln" behövde dryga 2 timmar för att öppna upp sig, ändå ingen toppen flaska men med perfekt balans och enorm smakrikedom som avslutas med en ordentlig dos syra. Saknade komplexiteten som dom bästa flaskorna har.
magnum skrev:"Clear bottle" är väl bara att flaskan har genomskinligt glas. Har aldrig sett 1985 Clear bottle, men har några 88or och 86or Clear bottle och dom kostade ca €40, för 3-4 år sen!
shorepower skrev:Vad gäller Bonnaire, har druckit deras Special Club 1985 några gånger, Såldes på huset senast jag var där för ca €85. Vet inte vad Clear Bottle är för någon flaska men 10.000 SEK för en odlare i Cramant verkar väldigt mycket. Nu pratar vi ungefär samma pris som en CdM och där finns det ju en stor efterfrågan. Magnum kanske har koll, han har ju sprungit runt i husen i Cramant många år. Vintomas har ju också en del tid där vad jag förstår.
Misstänker att det är en flaska likt 1985:an i den här vertikalen som Julle fick med sig hem - den är som synes en helt klar flaska direkt från huset. I övrigt verkar det vara vanliga årgången - och priset om 10K är nog mest ett utslag av att den är ovanlig (vilket den förvisso är) och att RJ på sedvanligt vis ville imponera en smula på sällskapet. Han ger den f.ö. 95 poäng.shorepower skrev:Kul provning, var ju en del flaskor där. Inte förvånad att Lenoble inte föll dig i smaken, det är ett vin som enligt min mening inte borde ha tagits in till sverige, inte gott och det finns så mycket i Champagne att välja mellan ändå.