This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Alltid bra när man tycker synd om sig själv och hittar lite gott att trösta sig med. Har inte provat denna odlare (som finns på SB i beställningssortimentet, a 289 kronor). Just i Cote Blanc kan man hitta mycket gott. Värkar hyfsat okänd då det inte finns mycket skrivet om dem. Var du på besök där?MasterMarc skrev:Sitter här i min ensamhet (fru och barn har gått till sängs) och väntar på att fonden från kvällens skaldjur ska reducera ner. Tycker lite synd om mig själv och öppnar på måfå en flaska champagne. En Bernard Pertois Cuvée de Reserv BdB, köpte ett par flaskor spontant i Le Mesnil när vi där. Hade inga stora förväntningar då den var mycket billig.
Grattis, du fick Beaucaillou ju till ett bra pris.Mmm skrev:Öppnade ikväll den första flaskan från den låda Croix de Beaucaillou 2003 jag köpte på en dansk vinauktion i måndags (för rövarpriset 1865 DKK).
Strålande bra! Jag gillar Beaucaillou och detta vinet har samma stil fast utan den sista intensiteten. Redan helt drickmogen och passade perfekt till lammstek med kryddmör. Ett glatt inköp så här efteråt. 2003 i St Julien är rikigt bra!
Conseillante 2007 var också riktigt bra, lustigt nog också recenserat av världsmästare Larsson i dagens upplaga av Livets Goda. Slår Beaucaillou på fingrarna i kompexitet, men i ren drickmognad vinner det förra vinet mycket. I vilket fall som helst har Conseillante gjort ett strålande bra vin 2007, troligtvis det bästa jag har provat från denna årgång.
Intressant odlare, läste att han ganska nyligen köpt sina vinodlingar och en man ska hålla ögonen på. Inte allt för blodiga priser verkar det som.Silenos skrev:En halv flaska Dom. des Croix, Beaune 1[sup]er[/sup] 'Les Bressandes' 07 dracks igår (resten går åt ikväll). Förväntningarna var ganska låga eftersom en 08 Grevès ifrån samma firma var otrevligt besk för ett halvår sedan. Men, den här satt som en smäck. Ganska kraftig, med det gamla vanliga som jordgubbar, nypon och kryddor. Tanniner fanns det gott om, men de betedde sig väluppfostrat; syra fanns det också. Avslutet har här en bra beska, tillskillnad mot 08:ans urballade dito.
shorepower skrev:Alltid bra när man tycker synd om sig själv och hittar lite gott att trösta sig med. Har inte provat denna odlare (som finns på SB i beställningssortimentet, a 289 kronor). Just i Cote Blanc kan man hitta mycket gott. Värkar hyfsat okänd då det inte finns mycket skrivet om dem. Var du på besök där?
Jovisst, men vilken ny odlare sägs det inte så om, de är alla det nya stjärnskottet med stort S!. Men jag tycker nog att regionen faktiskt är dynamisk och spännande på riktigt också, allt är inte marknadsföring. Och efter den senaste flaskan så kommer jag definitivt att köpa mer ifrån des Croix.shorepower skrev:Intressant odlare, läste att han ganska nyligen köpt sina vinodlingar och en man ska hålla ögonen på. Inte allt för blodiga priser verkar det som.
En Mogen Roty Charmes vore nåt att prova någon dag. Oavsett vad olika tyckare, proffs eller amatörer, tycker om familjens välrostade tunnor eller vresiga humör, så verkar de alla vara överens om att hans TVV-Charmes är något i hästväg. Men förutom rostningen, vad är det som är/var så särskilt i vinifieringen? Det enda jag kunnat läsa mig till är att man inte låter maxtemperturen nå speciellt högt under jäsningen och det låter ju inte så spektakulärt.chambertin skrev:1994, Charmes-Chambertin "Cuvée de très Vieilles Vignes", Joseph Roty
Vet inte så mycket om deras vinifiering. Jag var där 1997 och det var väl inte jordens mest välkomnande ställe men inte avigt heller.Silenos skrev:En Mogen Roty Charmes vore nåt att prova någon dag. Oavsett vad olika tyckare, proffs eller amatörer, tycker om familjens välrostade tunnor eller vresiga humör, så verkar de alla vara överens om att hans TVV-Charmes är något i hästväg. Men förutom rostningen, vad är det som är/var så särskilt i vinifieringen? Det enda jag kunnat läsa mig till är att man inte låter maxtemperturen nå speciellt högt under jäsningen och det låter ju inte så spektakulärt.
Visst är det så och endast en del blir verkligen stjärnskottet vi alla väntat på. Får väl också försöka pröva des Croix.Silenos skrev:Jovisst, men vilken ny odlare sägs det inte så om, de är alla det nya stjärnskottet med stort S!. Men jag tycker nog att regionen faktiskt är dynamisk och spännande på riktigt också, allt är inte marknadsföring. Och efter den senaste flaskan så kommer jag definitivt att köpa mer ifrån des Croix.
Aldrig druckit denna odlare. Har druckit en del Doyard Champagne som ju är från samma by och lär väl vara släkt. Köpte du dessa i Sverige (har för mig du skrev om köpet för ett tag sedan)chambertin skrev:Några trevliga flaskor igår:
2007, Blanc de Blanc Extra Brut Champagne Doyard-Mahé:
Kanske lite väl tidigt att poppa den här men 2005 Brut som jag drack för ett tag sen var ganska utvecklad. Den här var dock klart stramare och mer ungdomligt stringent i syran. Mycket citrus, krita och lime-cest i doften till en början och sen mer gräddigt med lite luft i glasen.
chambertin skrev://...men rostade fat ? Näe !//...// Hos Roty känns det däremot som om en hel del av stjälkarna är med i pressning/urlakning/jäsning med tanke på karaktären jag kände.
Själv är jag nöjd om de 'bara' gör gott och köpbart vinshorepower skrev://...och endast en del blir verkligen stjärnskottet vi alla väntat på.
En god vän i Belgien var förbi där för några månader sedan efter att ha läst positivt om firman i Guide Hachette så jag hakade på med några flaskor av 2005 BdB och 2007 BdB Extra Brut. 2005 BdB var en klart positiv upplevelse.shorepower skrev:Aldrig druckit denna odlare. Har druckit en del Doyard Champagne som ju är från samma by och lär väl vara släkt. Köpte du dessa i Sverige (har för mig du skrev om köpet för ett tag sedan)
shorepower skrev:Visst är det så och endast en del blir verkligen stjärnskottet vi alla väntat på. Får väl också försöka pröva des Croix.
Förstår om du tycker livet är gott efter dom vinerna. Hur var dom förresten ?Bubblaren skrev:På senare tid (läs: senaste veckorna) njutit en hel del champagner:
Henriot Enchanteleur 1988
Diebolt Vallois Fleur de Passion 1999
André Clouet 1911
Philipponnat Clos des Goisses 1992
Livet är gôtt!
Jos skrev:Hur är det med minnet..? Du har ju druckit Croix! Jag hade med mig en 1er Cru på senaste vinfernot ju...
Själv tycker jag att han är för modern, smakade NZ Pinot,om än bra sådan.