Tack för utförlig rapport, jag har en liggandes som nog ska korkas snart.
Ett mäktigt vin fick sätta livet till igår.
1998 Les-St.-Georges (Nuits) ifrån
Henri Gouges. En märklig upplevelse. Färgen är mörk men inte bleckig, kanten har antydan till brandgult. Om tanniner kan lukta, så gör de det här. Vinet är inte särskilt aromatiskt, men det finns ett sug i glaset som är speciellt. Det är som att titta ner i ett svart bottenlöst hål. När jag efter en stund, lite räddhågset, får in juicen i munnen så börjar det syrligt och med någon slags svart frukt, eller... jag vet inte om
frukt är rätt ord, men
svart är det. Här finns inga fjäskiga jordgubbar eller annat fluff. Snart så exploderar en tanninbomb som inte missar någon del av munhålan. Tanninerna är ofattbart många, men absolut inte klumpiga, bittra eller några andra invektiv. Kombinationen av hög syra, svart (frukt), tanniner[sup]10[/sup] och en distinkt mineralitet gör att det blir som att dricka nedsmält urberg eller nåt ( :
). Det är tufft, jobbigt, mycket fascinerande och trots allt gott. Eftersmaken fortsätter i princip tills man äter eller dricker något annat. Senare på kvällen märker jag att jag faktiskt har lite ont i munnen. Siket sjukt tjut...
Jag har två flarror kvar av detta och dem kommer jag nog dricka när som helst andan faller på. Det känns som att ytterligare lagring är meningslöst, det här vinet är otämjbart. Inget för den med smak för engelsk mognad alltså och knappast något jag vill dricka särskilt ofta, men jag ser ändå fram emot återbesöket.