En del gott och blandat på Eriks Vinbar igår. Började med en
2001 Château Cos d'Estournel Inte säker på det här flaskan, antingen var det i en extrem tunnel eller inte helt korrekt. Det var lite debatt kring vinet och i slutändan dömdes det som icke-korrekt. Fanns en del Cos-toner i det men vinet var på ett konstigt sätt olinjärt, lite beska toner i smaken och platt. Inte alls som den 2001a jag hade tidigare i år.
Efter ett tag ramlade Sjödin med respektive in. Jag blev presenterad som "finewines du vet" och kan inte riktigt bedömma blicken jag fick, men det var nog inte beundran
Forsatte iallafall med en
1996 Bollinger R.D. Som vanligt bra, ett av de stora viner från 1996 och det fortsätter att imponera. Såg inte degdatum på denna flaska men vinet kändes än yngre än några av de jag druckit på sistone. Ligger mer åt BdB-hållet än vad man kan förvänta sig av en sådan blandning. Mycket mineraler som kopplas med en frisk syra. Inte lika brödig som andra årgångar av R.D men komplexiteten finns där. Lång, lång eftersmak. Är ett riktigt "släng dig i väggen-vin" för alla RD-hatare som finns där ute.
Tog sedan in en Red Ale som passade bättre till blodpuddingen med fläsk vilken blev min kvällsmåltid. Båda mycket bra.
Fortsätter på den inslagna champagnelinjen och det är lite kul med debatten på forumet kring
Jacques Selosse Initiale då den också debatterades i baren. Flaskan var degad februari 2010 och som med många 2010-degade viner från Selosse så är det riktigt bra. Jag vet faktiskt inte hur många Initiale jag druckit men det är absolut ett vin som oftast är bra. Lite fetare, inte lika krispigt som V.O, lite mer "skitigt" men ett vin som är enkelt, rättframt att dricka, Fin balans, naturligtvis den oxiderade stilen från Selosse (som var det som diskuterades, bra eller dåligt). Den är ju inte lika framträdande i Initiale som exempelvis Substance men den finns där. Tycker att Initale är ett vin som visar på vad Selosse kan, förstår att det inte är hans bästa druvor, från vingårdar längre ner på sluttningen men ändå så har vinet en koncentration som få andra viner i den här klassen kan visa. Prisvärt, kanske inte men det är ju inte därför man dricker hans viner.
Avslutar med en
2010 Jean-Michel Guillon Bourgogne Vafalls, en simple bonn-bourgogne, var har hänt. Var egentligen sugen på en Barolo men då jag redan provat den som fanns på glas så provade jag denna istället. Ganska rättfram, lite grov Bourgogne, absolut inget dåligt vin men å andra sidan inget finsmakarvin heller. Ska kanske drickas ur vanliga drickglas på en trevlig picknick. Men det är ett av de vinerna man inte behöver fundera så mycket på, inte analysera utan bara dricka. Gör man kanske lite för lite av. Man hamnar ju rätt snabbt i att alltid analysera vinerna man dricker.
Comtes är riktigt bra och naturligtvis en klass bättre än Initial. Jag gör det enkelt för mig och gillar båda
PS. När var du på Eriks Vinbar? Vi bör ha varit där ungefär samtidigt.