chambertin
Medlem
SV: Idag dricker vi
jag tar nog inte med skumpa i alla fall...CH skrev:Bonusflaska efter Krugprovningen?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
jag tar nog inte med skumpa i alla fall...CH skrev:Bonusflaska efter Krugprovningen?
Elvis skrev:Selosse Contraste 2002/2003 deg december 2008
Elvis skrev:Nu ser jag fram emot Krugprovningen ännu mer.
chambertin skrev:Huruvida dom platsar i toppskiktet idag låter jag vara osagt...//
Att marknaden tar +100€ för hans kommunvin som kostade 19€ (2002) ut från domänen är ju ett underbetyg inte till Rousseau utan kanske snarare ett uttryck för bristen på bra kommunvin och en hype efter bra Pinot Noir de senaste åren.//...//Jag tycker nog att ett kommunvin skall leverera ungefär som den här 99:an gjorde och problemet ligger ju i (som du mycket riktigt påpekade) att priset inte har kontakt med kvaliteten men vill kunderna betala så kan man ju inte säga heller att priet är fel. Själv så avstår jag nog och botaniserar bland lite mer okända etiketter i stället.
Övriga intressanta tankar kring Rousseau
Elvis skrev:Selosse Contraste 2002/2003 deg december 2008 igår på Mathias Dahlgren Matbaren. Vilket vin! Jag är väldigt förtjust i Substance och har druckit den många gånger men det här var faktiskt första gången jag provade Contraste.
vintomas skrev:Nog är det så att Contraste, som jag provat en gång för rätt många år sedan, inte gjordes i lika oxiderad stil som Substance och Lieux-Ditserna? Du har ju provat Côte Faron & co samtidigt som jag. Min vaga minnesbild är att Contraste mer verkade hade blivit vinifierad på samma sätt som V.O.
Elvis skrev:Jag vet inte hur Contaste var tidigare men det här var ju näst sista årgången av Contraste (det gjordes en 2003/2004 också) och den var mycket lik Côte Faron i stilen. Mörk i färgen, väldigt oxidativ och kraftig.
Gurto skrev:Piccini, villa al cortile, brunello di montalcino, 2006 (kalventrecôte med gratinerad tallegio, rucola, tomat, pinjenötter och smörstekt salvia) Len doft av körsbär, jordgubbe, tobak och vanilj. Svag antydan av russin. I munnen tillkommer en lätt, men inte obefintlig, strävhet, viss pepprighet. Balanserad syra.
Första Brunellon jag druckit (tror jag druckit en för länge sedan, innan jag hade något riktigt vinintresse) och konstaterar att det är en vinstil jag gillar. För mig påminner det om pinot noir med mer kryddighet och lite mer strävhet. Ett bra vin. Inte jättekomplext men det levererar en trevlig vinupplevelse med sin eleganta småparymerade frukt och diskreta fattoner. Ger mersmak på Brunello och sug att prova en bättre sådan. För denna får väl anses vara ganska enkel.
Anders Landström skrev:En annat vin från samma leverantör som den vita CdP som jag provade var deras 2010 Secret d'Ange En röd CdP som jag direkt kan säga att jag inte köpte. Vinet är fantastiskt, kraftfullt, kräver år av lagring och för pengarna ett vin som verkligen levererar men det har allt jag inte klarar av, för mycket av allt. Jag var i princip mätt efter 5cl. För fantaster av denna typ av viner så är detta något att snabba sig på att köpa men min gom är helt enkelt inte utrustad för att klara av den typen av vin. Jag kan se att vinet är mycket bra men det fungerar inte. Men skam den som ger sig, jag fortsätter att arbeta på området. En del Côte-Rôtie brukar jag ju kunna få ner så jag närmar mig.
Andreas skrev:Krug 88 på magnum. Faaaaaan, nästan för ung. Vilken syra och ungdom, med frukt och choklad. Marsipan och exotiska frukter. En sådan vital 24 åring lär vara svår att hitta på den bästa datingsiten ni kan tänka er.
Till detta en lågtempad röding... har blivit galen i nästan rå röding senaste tiden. 38-39 grader. Massor med god svamp. Innan detta en lätthalstrad pilgrimsmussla avbränd med arirangsås. En sötstark soja med "hemligt" innehåll, finns att köpa på arirang, luntmakargatan. Choklad och kokosglass. Gott.
Underbart att få sitta i soffan med en dryg magnum kvar.
Life is good.
Andreas
Hatar dig din fi##a, men saknar dig massor samtidigt brorsan...Andreas skrev:Krug 88 på magnum. Faaaaaan, nästan för ung. Vilken syra och ungdom, med frukt och choklad. Marsipan och exotiska frukter. En sådan vital 24 åring lär vara svår att hitta på den bästa datingsiten ni kan tänka er.
Till detta en lågtempad röding... har blivit galen i nästan rå röding senaste tiden. 38-39 grader. Massor med god svamp. Innan detta en lätthalstrad pilgrimsmussla avbränd med arirangsås. En sötstark soja med "hemligt" innehåll, finns att köpa på arirang, luntmakargatan. Choklad och kokosglass. Gott.
Underbart att få sitta i soffan med en dryg magnum kvar.
Life is good.
Andreas
Krug88 skrev:Hatar dig din fi##a, men saknar dig massor samtidigt brorsan...
Brukade inte det vara vara tisdagskvallar tidigare?
Andreas skrev:Krug 88 på magnum.