SV: Idag dricker vi
Kvällens flaskor:
Hofgut, Rieslingsekt, Mosel, 2010 (toast med räkor och forellrom) Ganska anonym doft men går att förnimma gröna äpplen och blommighet. Smakmässigt är det också gröna äpple och lite lite rieslingpetroluemtoner.
Som sagt ganska anonymt men ett rätt trevligt bubbel. Gick definitivt att urskilja att det var gjort på riesling. Funkade till maten men fick rommen att smaka lite fiskigare och mer metalliskt.
Domaine William Fèvre, Chablis, Grand cru Bougros, 2008 (torskrygg med pressad potatis, gulbeta och vitvinssås) Doftar relativt mogna gula äpplen, metallisk mineralitet, lite burkchampinjoner, smör och nötigt. I munnen är det samma toner med tillägg för lite honung. Bra koncentration.
Riktigt gott med begynnande mognadstoner. Välbalanserat och bra koncentration. Passade bra till maten.
Chateau Dereszla, Tokaji aszú, 5 puttonyos, 2007 (blåbärsprinsesstårta) Doftar torkade aprikoser, apelsinskal, lite kryddigt, blommigt, tvål. Smakar detsamma. Väldigt lätt - hade förväntar mig mer mer tyngd och viskositet. Dessutom är det inte speciellt sött. Hög syra och lite omogen beska.
Besvikelse. Fanns en udda doft som jag tyckte påminde om tvål. Kändes mycket lättare och bärigare än vad jag förväntat mig av en 5p Tokaji. Obalanserat och atypiskt - hög syra men ingen sötma som den kunde balanseras mot. Gillade inte alls.