SV: Idag dricker vi
Ikväll höll jag i en liten vinproving med familj och kusin tillsammans med lite god mat. Temat för vinerna var mognad (med sista vinet som undantag) och franskt på de vita och italienskt på röda sidan. Så detta dracks (och åts):
Dom Perignon 1998 (löjrom, créme fraîche med citronzest och rödlök på smörstekt surdegsbröd) Djup halmgul färg. Ganska svag mousse. Doftade rikt av mogna gula äpplen, brödigt, nötigt, mandel. Smakmässigt var det koncentrerat med äpplena och citron. Fin mineralitet och vettig syra.
En bra champagne helt klart men kunde ha funnit lite mer syra och lite mer yttrycksfullhet - känns välgjord på alla sätt och vis men inte superspännande. Passade fint till löjrommen.
Domaine des Baumard, Savènnieres, Clos de Saint Yves, Loire, 1982 (kräftor med blomkålspuré och brynt smör smaksatt med citron) Väldigt djup guldaktig färg. Doftar framförallt honung men även inslag av övermogna äpplen, exotisk frukt, gummi, mandel, lite trä och dillchips. Efter några timmmar dyker torkade aprikoser upp. I smaken är det återigen honung med lite mogen frukt och dillinslag. Låg syra. Lite kort eftersmak.
Ett väldigt speciellt vin som var väldigt svårt att beskriva. Som att dricka torr honung var det närmsta jag kunde sammanfatta med. Häftiga utvecklade smaker och dofter men lite platt och endimensionellt. Funkade till maten.
Castello Banfi, Brunello di Montalcino Riserva, Poggio All'Oro, 1993 (trattkantarellsrisotto) Mörkt rubinrött med lite bruna nyanser i kanterna. Doftar stort av mörka bär (körsbär och lite svarta vinbär och björnbär), mycket fat (välintegrerade), ceder, läder, lite pennväss och en gnutta stall, jordigt, torkade örter och svarta oliver. Även lite inslag av köttbuljong. I munnen är det fin stram frukt och välintegrerade fat. Finkorniga tanniner och balanserad syra. Lång härlig eftersmak.
Ett riktigt gott vin! Fick både Bordeaux och lite Bourgognevibbar här. Komplext i doft och smak. Passade också riktigt bra med risotton. Måste dricka mer bra brunello!
Pio Cesare, Barolo, 1978 (högrev långkokt i rödvin, örter och lite calvados med polenta med parmesan och basilika) Ljust röd, mycket transparent. Massiv fällning. I doften slås man först av madeiratonerna. Sötaktig frukt främst i form av fikonmarmelad, sötlakrits, tjära. I smaken är det också sötaktig frukt och Madeiratoner med lite fatkryddighet.
Ett komplext och intressant vin snarare än verkligt gott (även om det var fullt drickbart och njutbart på sitt sätt). Har helt klart passerat sin peak. Gick till maten men blir lite för sötaktigt.
Fontanafredda, Barolo, 1958 (utan något till) Ljust röd-orange, ännu mer transparent. Även här massiv fällning. I doften är det stall, läder, ceder, tjära, sötlakrits. Den något pinot-ruttna/unkna frukten (inte menat på ett negativt sätt alls) lurar i bakgrunden med körsbär och hallon. Kryddigt, blod och järn. I munnen är det utvecklad, mogen röd frukt, mycket välintegrerade fat, kryddigt, blod, järn. Finkorniga tanniner, balanserad syra och lång fatkryddig eftersmak.
Även om vinet nog varit bättre förut är det mycket mer levande än sin 20 år yngre granne. Inte alls några oxiderade drag (även om jag blev orolig för det när jag drog ur korken - den var verkligen förkrympt). Både komplext, intressant och verkligt gott! Detta hade nog passat bättre till maten.
Chateau Climens, 1er Cru Barsac, 2006 (hallonpaj med créme fraîche smaksatt med florsocker och apelsinzest). Djup saffran/guldfärg. Honungsfet doft av torkade aprikoser, citruszest/marmelad med mycket skal i, i form av kumquat, någon slags kryddighet som jag vill ha till någon form av pepparkaksdoft (kanske åt ingefärahållet). Väldigt koncentrerad smak av citruszest, kryddig. Vettig syra.
Det enda jag skulle vilja öka är syran - det är det enda som fattas för att komma upp i d'Yquemnivå (efter den lilla d'Y-upplevelsen jag haft - annars otroligt bra och gott. Gick mycket bra till desserten.
Blev sammanfattningsvis en riktigt trevlig kväll med spännande och sjysta vinet. Nöjer mig med att kora pallplatserna: 1. Brunellon 2. Climens 3. Fontanafredda -58.