SV: Idag dricker vi
Lite anteckningar från gårdagens provning av Champagne Savart
L'accomplie
(bas på 2008)
Deg 2011
Nosen har precis fått en antydan till att öppnas upp ur den unga blommiga doften.
Vinet är först tydligt smörigt från faten, med nyanser som drar åt stekt anklever.
Toner av bränd mandel, små kryddiga drag åt saffrans-hållet
Det finns viss rökig oxidation bak i gommen.
Slank, mycket elegant finish av vit blomster.
Ett fantastisk bra instegsvin med riklig ryggrad av årgångens syra.
L'accomplie
(bas 2009)
Deg 2012
Ung, ganska knuten doft som är mycket mineraliskt backad med flinta och tropisk frukt.
Vinet sköljer igenom stenhårt, sylvass syra och skarpa vågor av mineral där vit krossad sten dominerar.
Frukten är mycket ljust äpplig och har viss exotiska drag där mango dominerar.
Syran är somsagt otroligt hård, som nypressad grape.
Bulle de Rosé
(Bas vin av: 60% 2009 och 40% 2008).
Deg 2010
Här möts man av en stor, aningen komplex doft som är mycket smörig.
Vinet har en förbluffande bredd, frukten är av syltiga körsbär, smultron, grape-marmelad.
Syran är här mycket bra integrerad. Svansen är lång, fet.
Ett otroligt charmerande vin som imponerade mer på mig än vad den Comtes 2002 vi testade senare, gjorde. En otroligt bra rosé med stor personlighet!
Bulle de Rosé
(Basvin av: 60% 2010 och 40% 2009).
Deg 2012
Medelstor doft, fylld med skogens alla bär.
Kroppen är överraskande stor med lätt oxidativa drag och smörade-fat.
Frukten är stor, bred med jordgubbscoulis, grapemarmelad och torkade smultron.
Svansen håller i bra och syran är nästan som att bita på en ny plockad syrligt skogshallon.
Otroligt vitalt vin som är öppnad alldeles för tidigt. Dethär kan bli stort!
Millésime 2006
Deg. 2011/03
Medelstor doft med antydan till mognad.
Vinet sköljer igenom mycket linjärt, medelfyllig och sirlig mineral med mycket bra elegans.
Jag tror nog att 06an skulle vara större om man testade den själv för här dör den tyvärr helt ut då jag testar denna mot 08an - som visar på hur tydligt och hur enormt många gånger större den fantastiska årgången 2008 verkligen är.
Millésime 2008
Deg. 2012/06
Stick ned näsan och du möts av en enorm bredd, komplexa drag av marmor, mynta och friska autolytiska drag.
Vinet är både otroligt friskt samtidigt som det sköljer igenom med en bredd som är större än en mogen Bollinger.
Otrolig koncentrerad frukt, gula äpplen, äppelchips, bakat kvitten, rostatbröd. rostade paranötter,
rostad mandel. Allt detta helt omslutet av de sköna runda men ändå mjuka tonerna som faten ger.
Syran är lika skarp som en mun full med vårens sirliga harsyra.
Jag tror nog jag inte var ensam om att bli hönförd av detta förbluffande vin. Satan så bra!