SV: Idag dricker vi
Ok, efter en lång dag av bös så kan man väl knåpa ihop någonting om gårdagens provning.
Vi provade 6 viner, varav 5 var intressanta, nämligen följande:
Raymond Usseglio Châteauneuf-du-Pape, 2006
En av de "klenare" i startfältet. Naturligtvis ung, men den kommer att öppna upp sig relativt tidigt, säg att man låter den få ett par år, men sen är det bara att glufsa i sig. Tämligen rättfram och okomplicerad Ch9, den Fete gav den (88-90) och en uppskattad dricktid fram till 2022. Jag säger nog närmare 88 och dricktid fram till 2015 för att vara på säkra sidan. Men helt klart ett gott och rättframt vin!
Raymond Usseglio Châteauneuf-du-Pape "Cuvée Imperiale, 2006
Då hoppar vi upp på skalan, (92-94) av den ovan nämnde fete. Raymonds prestigevin från gårdar planterade 1902. Grenachedominans, precis som i vinet ovan. Snygg och koncentrerad med massor av tanniner. Ett vin som fortfarande är väldigt ungt, jag rekommenderar att lägga undan och glömma i 3 till 5. Jag lät den sitta i karaff i ungefär tre timmar innan, vilket inte hjälpte ett dugg.
Durieu, Cuvée Lucille Avril, 2005
Ett vin döpt efter mamma... Förvånansvärt tillgängligt nu med sina 80% Grenache, 20% Syrah. Tämligen snälla tanniner, fortfarande knuten på doften men det börjar poppa fram sötmogen frukt, toner av choklad och liknande smaskens på smaken. Riktigt, riktigt gott. Den fete säger 92+, jag kan inte annat än att hålla med.
Paul Autard, Châteauneuf-du-Pape, Cuvée Côte Ronde 2006
En monstermix av 50% Grenache, 50% Syrah som har legat 16 månader på barriquer. Vinet kommer från rankor som är mellan 75 och 95 år gamla och det har en väldig konentration och unga tanniner. Nästan smärtsamt att dricka nu med tydliga toner av kaffe och mörk choklad från ekfaten. Förbannat bra, men ungt. Lägg ungan och glöm ett gäng år. DF säger (91-93), jag håller väl med, kanske närmare 91 som det är idag, men det kommer antagligen att bli helt fantastiskt om några år om man tänker på hur jävla bra
Paul Autard, Châteauneuf-du-Pape, Juline 2006
är. Samma blend som ovan 50/50 dvs. Här har han dock gjort vinet betydligt mera modernt. Enorm koncentration och djup, men samtidigt en härligt öppen doft och smak absolut packad med mörka bär, elegant pepprighet och bara massor av tanniner, syra och allt. Förvånansvärt tillgänglig efter efter 4 timmar i karaffen. Ett vin som behöver ha en fem år eller 8 till 10 timmar i karaffen innan servering. Sjukt bra! DF är felinformnerad och skriver på sin hemsida att vinet är 100% Grenache, men om inte Paul har ljugit då han skrivit baskidesetiketten så är det 50/50 som gäller. Parker har satt (92-94) på den här, men jag tror att det kommer en revidering vid tillfälle. Jag skulle nog sätta 94-96 på den utan att tveka. Ett stort vin, jag kommer att handla av denna rackare!