Det är de här inläggen som gör sig bäst som artiklar! Alla borde baka sin egen pizza ser det ut som.
Receptartiklar på ett vinforum? Hur skulle det se ut?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det är de här inläggen som gör sig bäst som artiklar! Alla borde baka sin egen pizza ser det ut som.
Ser riktigt gott ut men litet småknepig rätt att matcha med vin?
inte provat själv men skulle också säga att detta är ett fall där öl passar bättre än vin. Själv älskar jag mexikansk och thailändsk mat men brukar ytterst sällan matcha det med vin även om det borde gå det med.Blev öl till rätten. Fast champagne funkar till allt har jag läst. Eller?
Hmmm.... det kanske finns de som hävdar det, men jag nöjer mig med att tycka att champagne passar till mycket. Jag har några gånger varit med på middagar där vi druckit champagne till alla rätter, och det funkar om rätterna är rätt valda. Detta är dock inte samma sak som att champagne passar till allt. Inom "det typiska franska köket" tycker jag champagne har svårast att matcha kraftiga kötträtter ("rött kött"), blåmögelost och söta desserter. (Det som då passar bättre är ett mer eller mindre kraftigt rött vin respektive söta viner - varför inte en Ratafia de Champagne.) Tricket med en "champagne till allt"-måltid är att välja en fisk- eller skaldjurshuvudrätt, alternativt vitt kött (gärna med en syrlig sås), och hellre ostbricka efteråt än en söt dessert. Småplock innan - lättare skaldjursförrätt - foie gras (utan alltför mycket sött till) - fisk eller vitt kött - ost; där kan man ganska lätt matcha hela måltiden med olika champagner.Fast champagne funkar till allt har jag läst. Eller?
Blev öl till rätten. Fast champagne funkar till allt har jag läst. Eller?
inte provat själv men skulle också säga att detta är ett fall där öl passar bättre än vin. Själv älskar jag mexikansk och thailändsk mat men brukar ytterst sällan matcha det med vin även om det borde gå det med.
Instämmer: jag brukar öppna bdx till köttfärsbiffar med grönpepparsås och ngn variant av pressad potatis/potatispuré/potatismos, men däremot rårörda lingon och inlagd gurka brukar inte vara de bästa kompisarna för vin i min erfarenhet.Håller bdx som en väldigt bra match till svensk husmanskost med gräddsås, speciellt om du drar i lite vinbärssötma i gräddsås.
Ett konstverk. Ser jättegott ut. Vad är det svarta i mitten? Rysk kaviar?Visa bifogad bild 18654
Lördagsmiddag här hemma
Egenfångad torskrygg från nappstraumen (Lofoten) nerkokt saffransgrädde smaksatt med calvados, hummer råhyvlad morot samt senapspicklad majrova.
Torsken med sitt hårtrostde skin som ligger ner mot kameran. Finns inget värre i min bok än messigt smörstekt fisk med sladdrigt skin. Skinet är det bästa skyddet mot köttet när man smörsteker på högtemp. Denna gång gick jag lite för hårt på skinet så det drog jag loss sedan.Ett konstverk. Ser jättegott ut. Vad är det svarta i mitten?
Fast det är svårt att se nåt gott från torsken.Torsken med sitt hårtrostde skin som ligger ner mot kameran. Finns inget värre i min bok än messigt smörstekt fisk med sladdrigt skin.