The Wall
Medlem
Helt klart godkänd lunch. Mycket snyggt!75-års lunch för Fadren igår.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Helt klart godkänd lunch. Mycket snyggt!75-års lunch för Fadren igår.
Vad blir skillnaden mellan hängd gräddfil och smetana?Hängd Gräddfil
Jag bara råkade ha gräddfil hemmaVad blir skillnaden mellan hängd gräddfil och smetana?
Gette-gott! som Tina Nordström skulle uttrycka saken.Igår blev det getstek! 150 grader varmluft i cirka 5 timmar - helt perfekt, även om det visade sig vara en acquired taste. Jag tyckte det var grymt gott! Spännande när köttets smak står över kryddorna. Kryddat med salvia, vitlök, timjan och rosmarin, med lite lök och rotselleri i botten.
På resterna blev det getramen idag till lunch. Riktigt smaskigt då geten getat till sig ordentligt över natten.
Har du testat ännu?Hämtade mitt pizzastål på plats igår - mycket gediget!
Nu ska det bara brännas in och testas
Inte än tyvärr. Hoppas på att hinna bränna in det i veckan och testbaka nästa helgHar du testat ännu?
Visa bifogad bild 22233
Rödstrimma med fänkål, selleri och saffran, och sjöpungsfond. Fantastisk god fisksoppa! Upptäckte sjöpungen nyligen och det har verkligen väckt något i min fiskbaserade matlagning.
(Vinet föräras kanske ett eget inlägg. 2017 vit bourgogne är gott.)
Sjöpungsfond?Visa bifogad bild 22233
Rödstrimma med fänkål, selleri och saffran, och sjöpungsfond. Fantastisk god fisksoppa! Upptäckte sjöpungen nyligen och det har verkligen väckt något i min fiskbaserade matlagning.
(Vinet föräras kanske ett eget inlägg. 2017 vit bourgogne är gott.)
Ser ut- och låter gott. Vill gärna höra mer om denna sjöpungsfond?? Typ vad är det och vad tillför den samt hur använder du den?
Tillför främst umami, men även allmän smak av hav. Köpte en flaska för ett par veckor sedan, och den är snart slut. Jag brukar tillsätta (röd)miso i väldigt mycket matlagning, och sjöpungen har såväl ersatt som kompletterat det. Har använts mycket som smakförhöjare i olika buljonger och såser till fisk- och skaldjur. Men har också fungerat att ersätta/komplettera worchestershire (stavning?) med sjöpung.
Full disclosure: jag har inga kopplingar till Big Sjöpung-industrin.
Roligt! Nyfiken på dina upplevelser sen!Låter som helt klart som en smakbomb och därmed helt i min stil - skall köpas och prövas. Att den även innehar ett förföriskt namn försämrar ju knappast saker och ting. Sjöpung e seriös business.
Låter ju jättekul.Tillför främst umami, men även allmän smak av hav. Köpte en flaska för ett par veckor sedan, och den är snart slut. Jag brukar tillsätta (röd)miso i väldigt mycket matlagning, och sjöpungen har såväl ersatt som kompletterat det. Har använts mycket som smakförhöjare i olika buljonger och såser till fisk- och skaldjur. Men har också fungerat att ersätta/komplettera worchestershire (stavning?) med sjöpung.
Sold! Köpte en flaska. Umami är alltid gott och kul med sjöpung, pung i maten liksom.Tillför främst umami, men även allmän smak av hav. Köpte en flaska för ett par veckor sedan, och den är snart slut. Jag brukar tillsätta (röd)miso i väldigt mycket matlagning, och sjöpungen har såväl ersatt som kompletterat det. Har använts mycket som smakförhöjare i olika buljonger och såser till fisk- och skaldjur. Men har också fungerat att ersätta/komplettera worchestershire (stavning?) med sjöpung.
Exakt!
Full disclosure: jag har inga kopplingar till Big Sjöpung-industrin.
Det blev egenfängad smörstekt röding med hollandaise på brynt smör och apelsin, potatispure med västerbottenost och vaxbönor med dill och brynt smör. Till det 10 min by tractor chardonnay 2019.