Det var bra, se idag dricker vi. Fast det kan ju sägas att det skulle nog inte ta skada av att ligga lite till. Säger min magkänsla iaf.Hur var vinet? Har en flaska från samma område men från annan producent.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det var bra, se idag dricker vi. Fast det kan ju sägas att det skulle nog inte ta skada av att ligga lite till. Säger min magkänsla iaf.Hur var vinet? Har en flaska från samma område men från annan producent.
Det var bra, se idag dricker vi. Fast det kan ju sägas att det skulle nog inte ta skada av att ligga lite till. Säger min magkänsla iaf.
Snyggt! Bra gräddatSkulle ha premiärtestat Pizzastålet i ugn idag men eftersom solen värmde härligt fick pizzan gå i GMG-ugnen ute istället.
Fänkålssalami, fänkålsdill, Crudo och basilika med gårdagens gremolata-rostade fänkål som sallad. Fonterutoli Chianti -08 funkade men jag skulle nog gått på sydRhone/C9dP om jag fått välja på nytt
Visa bifogad bild 22413
Ser ut som riktigt bra deg där!Skulle ha premiärtestat Pizzastålet i ugn idag men eftersom solen värmde härligt fick pizzan gå i GMG-ugnen ute istället.
Fänkålssalami, fänkålsdill, Crudo och basilika med gårdagens gremolata-rostade fänkål som sallad. Fonterutoli Chianti -08 funkade men jag skulle nog gått på sydRhone/C9dP om jag fått välja på nytt
Visa bifogad bild 22413
Det pinsamma här är att det är PoPs färdiga pizzadel på surdeg som är min nödlösning när jag missat göra egen.Ser ut som riktigt bra deg där!
Vackert upplägg!Måndagsmiddag salmalax kungskrabba rostad hummermajonäs ljus superior soja mushroom soy champagne vinäger avokado stjälkselleri vårlök silverlök briocheskärvor granny smith äpple kalixlöjrom
Visa bifogad bild 22448
Champagne på det ja tack
Fleur de passion 06
Bereche ambonnay 2014
michel arnould memoire de vignes 2008
Clement perseval bdn vintage blend 18-17
Visa bifogad bild 22450
Kul kombo med vinet till maten. Skulle en ekfatslagrad chardonnay funkat också månntro?Ugnsrostad hel blomkål, palsternackspuré, stekt svamp och blomkålsblad, spenat, rostade hasselnötter och brynt smör med citron. Smaskigt värre tillsammans med rieslingen.Visa bifogad bild 22780 Visa bifogad bild 22781
Det hade det absolut, gillar dock riesling mer Fick balansera upp det hela med citron i palsternackspuren och i smöret pga blomkålen och palsternackan.Kul kombo med vinet till maten. Skulle en ekfatslagrad chardonnay funkat också månntro?
Vaket! Och snyggt! Pluspoäng från mig.Det hade det absolut, gillar dock riesling mer Fick balansera upp det hela med citron i palsternackspuren och i smöret pga blomkålen och palsternackan.
Det finns få saker som lyfter matlagningen som just hemmagjorda fonder. Vilken härlig bild du bifogar!Visa bifogad bild 22906
Hummerbuljong för soppan imorgon. Jag är en vad-som-finns-hemma-matlagare, så mina skaldjursfonder blir lite hipp som happ. Brukar ju bli bra grejer, men lite nyfiken på om det finns några forummedlemmar med riktlinjer/recept på skaldjursbuljong?
Generallt kör jag slumpad lök, rotfrukt, fänkålsfrön och lagerblad (kanske lite chili). Rosta i ugn och sen sjuda i ca 20 min, låt svalna, sila av. Använd (ofta med tillsatt vitt vin när det är dags att bruka).
Ovan för hummer och (havs)kräftor. Räkor brukar jag steka, sjuda en kvart, sila av och sen koka ner.
Tillägg: har ofta lite tomatpuré i.
Hur gör ni?
Det finns få saker som lyfter matlagningen som just hemmagjorda fonder. Vilken härlig bild du bifogar!
Just hummerfond gör jag med gul- eller schalottenlök (beroende på vad som finns hemma) och en liten bit morot. Grönsakerna steker jag sedan utan att de får färg. Sedan upp med temperaturen och i med hummerskalen, som jag bryter i mkt små bitar för maximal extrahering. Sedan i med tomatpurén som också steks en stund. Därefter flamberar jag med en skvätt konjak. Jag låter också min fond koka i cirka 20 minuter och sedan får allt stå och dra i ett par timmar innan filtrering. Jag brukar även ha i en stjälk dill och timjan. Dock inget lagerblad.