Keen
slan
Argh, menade 2016...Barbaresco 2018 är väl det som kommer ut nästa år? (visst kan teoretiskt 2019 komma åt men de flesta lagrar väl ett ytterligare år).
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Argh, menade 2016...Barbaresco 2018 är väl det som kommer ut nästa år? (visst kan teoretiskt 2019 komma åt men de flesta lagrar väl ett ytterligare år).
Mindre antal flaskor in ( 281 st 2020) [...] ska försöka hålla mig till ca 100-120 flaskor 2021...
Vintage of the century! Iaf sedan 2015 och 2010...Antingen är hela forumet inbitna Rieslingfantaster (märks dock inte på dricka-tråden) eller så är det just årgång 2019 som lockar. Är den så bra, årgången?
Det verkar vara så både vad gäller Tyskland och Österrike. Jag bunkrade en hel del GG och högklassiga från Österrike för 10-20 år sen som jag nu njuter av. Tyvärr har jag inte så många flaskor kvar. Flertalet har nått en fin drickfas efter knappt 10 år. Endast någon har varit klart på väg utför efter 15 år. Så enligt min erfarenhet och smak (gillar semimogna viner), så bör man vänta i iallafall 7-8 år innan konsumtion.Antingen är hela forumet inbitna Rieslingfantaster (märks dock inte på dricka-tråden) eller så är det just årgång 2019 som lockar. Är den så bra, årgången?
Det var ju det ja sa! Förnekelse är en entusiasts bästa vän. Lycka till med dina förutsättningar. Själv har jag redan misslyckats och 2021 har inte ens börjat änKöpfokus under 2020 var att bygga grunden för framtidens källare, främst att komplettera Bordeauxbeståndet med Barolo 16 och Brunello 15. Det gick tyvärr alldeles för bra - 350 flaskor in och fullständigt fullt i varenda tänkbart utrymme. Fokus 21 blir att försöka undvika att utöka beståndet ytterligare, låtsas som att Brunello 16 inte alls är så bra, låtsas som att Bdx 19 inte kommer hem under året, låtsas att 90% av min källare inte är i närheten av sitt drickfönster och därmed kan inbilla mig att jag ska kunna efterleva en in - en ut.
Det här skall jag försöka ta till mig! Köper ofta alldeles för många flaskor när jag blir entusiastisk! Tror kanske även man blir mer "fokuserad" om man har färre flaskor. Annars blir det lite .. "kan ju alltid öppna en till senare". (Om man nu dricker för analys och inte enbart nöje)Och som generell regel - max köpa 3 av samma vin (och helst max 2 av samma... blir omöjligt att hålla jämvikt i källaren annars). Erfarenheten är ändå att det är snabbt glömt att man köpte för få av något, då jag ändå är mer nyfiken på vad som finns runt hörnet av att prova av näst
Själv köper jag i princip regelmässigt en låda av ett vin som jag "vet" att jag verkligen gillar, särskilt om det gäller långliggare. Hittills har jag aldrig ångrat ett större inköp. Ibland när priset på ett vin stuckit iväg norrut och jag inte tyckt att det är helt berättigat har jag sålt på auktion. Att köpa få flaskor leder tyvärr ofta till att jag inte "vågar" öppna någon... Alternativet kan i så fall vara att köpa på auktion i ett senare skede, dvs om man köpt för få flaskor. Men jag gillar inte osäkerheten gällande hur vinet lagrats och det ofta avsevärt mycket högre pris man får betala.Det här skall jag försöka ta till mig! Köper ofta alldeles för många flaskor när jag blir entusiastisk! Tror kanske även man blir mer "fokuserad" om man har färre flaskor. Annars blir det lite .. "kan ju alltid öppna en till senare". (Om man nu dricker för analys och inte enbart nöje)
Åt vilken riktning tittar du?Jag tillhör snarare dem som känt att jag alltid köpt för få flaskor.
Ska försöka ha en jämvikt här, både lådvis med viner som man vet sig är bra (husvin eller långliggare) men också 2-3 st av viner från distrikt eller vinstilar som är nya för mig.
Just i detta nu funderar jag på vilken Langhe Nebbiolo jag ska ha som husvin och därmed köpa ett tjog av
Renato Corinos LN 2018 är förbaskat bra. Gillar även när de legat på fat lite längre, som Fratelli Revello. Jag tittar snarare på Monfortehållet tror jag. Eller Verduno. Fan, svårt det här. Kanske blir en blandlåda med två viner från sex olika producenterÅt vilken riktning tittar du?
Jag tycker Renato Corino gör en riktigt bra Langhe Nebbiolo.
Druckit ett par stycken från -19 och ingen har gjort mig besviken. Har referenser från 09,12,14,15,16,17,18 bakom mig men 2019 slår dem mest hästlängder i syra och precision. Kan vara så att -15 behöver mer tid, den var för övrigt riktigt vass också av de jag har.Antingen är hela forumet inbitna Rieslingfantaster (märks dock inte på dricka-tråden) eller så är det just årgång 2019 som lockar. Är den så bra, årgången?
Per månad?Någon skrev att den lagt en månadslön som budget och det tog jag rakt av.
Låter svårt att få ihop, tyvärr.Per månad?
Låter svårt att få ihop, tyvärr.
Jag skrev att jag hade som mål att inte lägga mer än en månadslön under 2020, men det gick käpprätt åt helvete.
Före eller efter skatt?Jag höll mig till en månadslön under 2020 - tyvärr en betydligt högre månadslön än min egen.