Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Larseman

Medlem
Vad har hänt sedan sedan:

Jag har gjort en polisanmälan som troligtvis hamnar i ett perifert arkiv någonstans. :( Men dessutom har Urkund kört en analys på texterna som dom bedömmer som är alltför lika varandra för att vara unika. De bedömer att delar av textmassan är textplagierad, dvs textlikheten (som mest 91%) är uppenbar men har även synpunkter på hela artiklarna som "handläggaren" jag pratade med bedömde som skolexempel på plagiering och hur man med omskrivningar, utsmyckningar och små ändringar försöker göra en text till sin egen. Har även lämnat in Urkunds rapport i efterhand som en bilaga till min anmälan.

Slutet gott... om inget oförutsett inträffar... :cool:

- - - - -
Ps! Har även lärt mig att själv bli mer noga med att just referera och citera. Vi har nog alla förbättringspotential, inte bara Världens Viner...
Har du tagit kontakt med Världens Viner och/eller Johan Franco Cereceda? Vore lite intressant att höra hur/om de försvarar sig...

vininfo.nu

Medlem
Har du tagit kontakt med Världens Viner och/eller Johan Franco Cereceda? Vore lite intressant att höra hur/om de försvarar sig...

Det första jag gjorde var att maila ansvarige utgivare vilket ledde till att både artikelförfattaren och ansvariga utgivaren svarade nekande och (i min mening) arrogant. La först ut författarens svar i sin helhet på min blogg men tog bort det efter påtryckningar. Har därefter lagt ut delar av deras respektive svar som citat. Det var arrogansen i svaren som gjorde att jag valde att "gå vidare"...
https://vininfo.wordpress.com/2016/06/06/har-nu-fatt-mailsvar-gallande-plagiering-av-min-artikel/
// Lars

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Tråkigt att höra. Att en så rutinerad journalist som Cereceda , trodde han höll på mest med öl, är fantastiskt tråkigt.
Kan dock anta att han känner sig träffad. Det är sällan människor svarar så uppenbart med taggarna utåt om dåligt samvete eller rent av skuld finns i sinnet. DET är jag övertygad om.
Det är dessutom tidens tecken att inte en människa tar ansvar för något enda fel de gjort. Nej då. Inte mitt fel. Bedrövligt. Erkänn, be om ursäkt , citera, och bete dig som en ansvarstagande vuxen.

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Nu blir det långt... från journalistförbundets hemsida. www.sjf.se
Se särskilt p.12

Så gör du en anmälan till Yrkesetiska nämnden
Journalistförbundets yrkesetiska nämnd (YEN) handlägger anmälningar mot journalister som bryter mot de tretton yrkesregler som handlar om journalistens integritet samt arbetet med anskaffning av material. Men hur skrivs en anmälan – och vad händer sedan? Och vilka andra instanser handlägger frågor om press- och mediaetik? Här kan du anmäla.

I Sverige finns det tre olika instanser som handlägger anmälningar mot medieföretag och enskilda journalister.

- Allmänhetens Pressombudsman (PO) och Pressens opinionsnämnd bedömer publicerade artiklar utifrån Publiceringsreglerna i ”Spelregler för Press, radio”. PO nås via www.po.se.

- Den statliga Granskningsnämnden synar bland annat TV-programmens krav på opartiskhet och nås via myndigheten för radio och tv.

- Journalistförbundets yrkesetiska nämnd (YEN) granskar de enskilda journalisternas arbetsmetoder.

Journalister som tillhör Svenska journalistförbundet är skyldiga att beakta sammanlagt tretton olika yrkesregler. De ingår i häftet Spelregler för Press TV Radio. ”Tilltron till medierna och dess medarbetare bygger på att yrkesreglerna följs”, heter det i Spelreglerna som gemensamt författats av Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och Publicistklubben. Alla som vill bli medlemmar i Journalistförbundet måste förbinda sig att efterleva Spelreglerna i allmänhet och yrkesreglerna i synnerhet.

Hur gör jag när en journalist har brutit mot yrkesreglerna?

Skriv en anmälan till YEN. Beskriv utförligt vad som hänt och vilken yrkesregel som du anser att journalisten brutit emot:

1. Ta inte emot journalistiska uppdrag av personer utanför en redaktionell ledning.

2. Acceptera inte uppdrag, inbjudan, gåva, gratisresa eller annan förmån – och ingå inte avtal eller andra förbindelser – som kan misstänkliggöra din ställning som fri och självständig journalist.

3. Ge inte efter för påtryckningar från utomstående i avsikt att hindra eller inskränka berättigad publicitet eller i avsikt att skapa publicitet som inte är journalistiskt motiverad.

4. Använd inte din ställning som journalist, eller presskortet, till att utöva påtryckning för egen eller andras vinning eller till att skaffa privata förmåner.

5. Utnyttja inte för egen eller andras vinning opublicerade nyheter beträffande ekonomiska förhållanden eller åtgärder hos stat, kommuner, organisationer, företag eller enskilda.

6. Beakta journalistavtalens bestämmelse om att medarbetare inte får åläggas att utföra uppdrag som är förödmjukande eller som står i strid med medarbetarens övertygelse.

7. Visa särskild hänsyn mot ovana intervjupersoner. Upplys den intervjuade om huruvida samtal och annat material är avsett för publicering. Var försiktig med att återge uttalanden och annat material som icke-offentliga personer har publicerat i sociala medier.

8. Tillmötesgå rimliga önskemål från intervjuade personer om att i förväg få veta hur och var deras uttalanden återges.

9. Förfalska inte intervjuer eller bilder.

10. Visa hänsyn vid fotograferingsuppdrag, anskaffning av bilder och annat material, särskilt i samband med olyckor och brott.

11. Dold kamera och annan dold inspelning, som görs i syfte att publiceras, bör användas endast i undantagsfall, efter noga övervägande och när en journalistisk bedömning gjorts att informationen inte går att få på annat sätt. Före publicering ska de berörda så långt det är möjligt informeras om att den dolda inspelningen skett och varför den gjorts.

12. Respektera upphovsrätten vad avser text och bild och ljud.

13. Ange källan när en framställning huvudsakligen bygger på annans sakuppgifter.

Välj en eller flera regler som kan vara tillämpliga och skicka gärna med kopior av artiklar eller annat material som du vill åberopa. Vad gäller inslag från etermedia, så ange gärna sändningsdatum och klockslag samt kanal. Det underlättar handläggningen.

Håkan

Medlem
Vad har hänt sedan sedan:

Jag har gjort en polisanmälan som troligtvis hamnar i ett perifert arkiv någonstans. :( Men dessutom har Urkund kört en analys på texterna som dom bedömmer som är alltför lika varandra för att vara unika. De bedömer att delar av textmassan är textplagierad, dvs textlikheten (som mest 91%) är uppenbar men har även synpunkter på hela artiklarna som "handläggaren" jag pratade med bedömde som skolexempel på plagiering och hur man med omskrivningar, utsmyckningar och små ändringar försöker göra en text till sin egen. Har även lämnat in Urkunds rapport i efterhand som en bilaga till min anmälan.

Slutet gott... om inget oförutsett inträffar... :cool:

- - - - -
Ps! Har även lärt mig att själv bli mer noga med att just referera och citera. Vi har nog alla förbättringspotential, inte bara Världens Viner...
Hade en student i disciplinnämnden för betydligt mindre plagiering. Där blev det 3 månaders karantän från allt vad Universitetsstudier heter. Uppenbart men samtidigt tror jag inte någon egentligen är förvånad. Det är så kretsen kring VV jobbat, klipper och klistrar utan att ange källor.

Vino fino

Medlem
Det första jag gjorde var att maila ansvarige utgivare vilket ledde till att både artikelförfattaren och ansvariga utgivaren svarade nekande och (i min mening) arrogant. La först ut författarens svar i sin helhet på min blogg men tog bort det efter påtryckningar. Har därefter lagt ut delar av deras respektive svar som citat. Det var arrogansen i svaren som gjorde att jag valde att "gå vidare"...
https://vininfo.wordpress.com/2016/06/06/har-nu-fatt-mailsvar-gallande-plagiering-av-min-artikel/
// Lars
Cereceda ljuger med all sannolikhet. Den normala reaktionen när något liknande händer, om man haft ärliga avsikter, är att ta reda på fakta i målet och förklara sin egen ståndpunkt. Stycket om Swedish Match är särskilt avslöjande, det kan i princip bara komma från en anställd eller vänkretsen. Jag hade definitivt uppgivit eller antytt källa om jag hade skrivit detta utan att ha läst vininfo.

Att däremot gå i aggressiv försvarsställning och säga "visste inte ens om att du existerade" är typiska stöddiga skolgårdsmobbarfasoner som stinker skuld.

Bra att du tog upp detta. Vi blir påminda om vad VV går för. Då kan vi göra s.k. medvetna val som konsumenter, och sprida kunskapen till alla vi känner.

vininfo.nu

Medlem
... Att däremot gå i aggressiv försvarsställning och säga "visste inte ens om att du existerade" är typiska stöddiga skolgårdsmobbarfasoner som stinker skuld...

Har tyvärr dålig erfarenhet av synpunkter och klagomål på texter som vinskribenter skrivit. Påtalade ett faktafel för en känd svensk vinskribent (med dubbelnamn) för ett antal år sedan och fick nedanstående oerhört muntra svar. Skickade det vidare till förlaget och fick då en ursäkt från författaren. Så ngn med större "bröstmuskler" än mig tog väl han, galningen alltså, i örat. Dessutom tog karln inte livet av sig heller för den delen, även om någon del av mig (just där och då) inte hade sörjt det minsta...

"Hej och tack för ditt vänliga brev. Kan bara konstatera att ett flertal andra vinboks- och artikelförfattare är lika genant okunniga som jag, exempelvis Jancis Robinson, Hugh Jonson m fl. Jag har uppenbarligen inte tagit del av den nya forskning du nämner och kan bara hänvisa till är en enkel människa och inte en uppslagsbok. Trots nästan 30 års erfarenhet som vininformatör och vinskribent känner jag mig nu helt otillräknelig och ska genast gå och skjuta mig en kula för pannan. det borde lämna fältet fritt för dig och andra besserwissers."

Ett gott skratt förlänger livet... ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Det jag är nyfiken på är vilken respons som hade givits i debaklet om författaren hade kontaktats innan han blivit offentligt anklagad för plagiat av enstaka faktabaserade textstycken i sin artikel och således redan fått byxorna nerdragna och skinkorna smiskade blågula.

Men det så menar jag att det nog är lätt att handla i vredesmod och dumdristigt förneka saker när allesverloren (måste ju få in lite vin i debatten, vi är ju trots allt ett vinforum!).

Kan ju vara värt att addera lite djävulens advokat i diskussionen känner jag så att vi inte enbart klappar varann på ryggen. :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Påtalade ett faktafel för en känd svensk vinskribent (med dubbelnamn) för ett antal år sedan och fick nedanstående oerhört muntra svar.
Jasså B*ngt-G*ran K***stam... :D Skrev du inte om denna muntra episod på Lundamunskänkarnas numera tämligen avsomnade forum för rätt många år sedan? Tyckte redan då att det var oerhört förmätet av honom att jämföra sig med Jancis, som är oerhört seriös, världskänd och är redaktör för vinvärldens främsta uppslagsbok. Men det är klart, å andra sidan har ju Jancis inte uppfunnit beställningssortimentet och är inte lika blygsam som BGK... ;)

vininfo.nu

Medlem
Det jag är nyfiken på är vilken respons som hade givits i debaklet om författaren hade kontaktats innan han blivit offentligt anklagad för plagiat av enstaka faktabaserade textstycken i sin artikel och således redan fått byxorna nerdragna och skinkorna smiskade blågula.

Men det så menar jag att det nog är lätt att handla i vredesmod och dumdristigt förneka saker när allesverloren (måste ju få in lite vin i debatten, vi är ju trots allt ett vinforum!).

Kan ju vara värt att addera lite djävulens advokat i diskussionen känner jag så att vi inte enbart klappar varann på ryggen. :)

Tja, pratar vi om VV så skrev jag till tidningens ansvariga utgivare samma dag som jag köpt och stött på artikeln. Det är de arroganta svaren som har fått mig att gå vidare och "hänga ut" herrarna. Herrar vars roller, ansvarig utgivare och journalist, gör att dom om några borde veta bättre. Detta både när det gäller etik och - för den delen - att gå i svaromål med läsare. Det är Åke som är ansvarg utgivare, inte jag... Johan som skribent och journalist, inte jag...

Om jag var ekonomiskt oberoende, och hade tid, hade jag gått igenom författarens artiklar, låtet Urkund köra igenom dom på samma sätt som de granskar artiklar från våra högskolor för att bilda mig en uppfattning om detta var en enstaka händelse eller om det är symptomatiskt. Men det är en jävla massa artiklar. Bara i senaste numret är 14 av 18 artiklar författade av nämnda skribent...

Ett ödmjukare svar typ "Oj,då, kan mycket väl har råkat ta ett textstycke från dig. Ledsen för detta. Mvh, ...." hade mer gjort mig stolt än - som nu - förbannad...

...innan han blivit offentligt anklagad för plagiat av enstaka faktabaserade textstycken i sin artikel...

Med tanke på att jag omöjligen kan vara den som plagierat. Min text är ÅR före i tid, så var min första uppfattning att han blivit påkommen med handen i syltburken och ryggmärgsreagerat. Men att ansvarige utgivare reagerar pss tyder (fortfarande min uppfattning) på att dom pratat sig samman. Dom inser nog att artikeln just INTE bara är hans/deras... :cool:

Mattias Schyberg

Administratör
Tja, pratar vi om VV så skrev jag till tidningens ansvariga utgivare samma dag som jag köpt och stött på artikeln
Ja, men efter du hade "hängt ut dem" via din blogg och facebook eller minns jag fel (satt ju bredvid dig på tåget vid tillfället)? Bifogade du inte en länk till din blogg när du kontaktade dem?

Om du skulle haft en chans till ett hövligt svar eller erkännande för det skamlöst plagierade stycket så hade du nog behövt kontakta dem först tror jag – innan deras ära gått förlorad, men det gör ju inte handlingen från deras sida mindre allvarlig på något vis, enbart lättare att förstå. :)

Jag är på din sida, men vi kan ju inte bara klappa varandra på ryggen när ämnet hamnat på ett diskussionsforum. ;)

vininfo.nu

Medlem
Ja, men efter du hade "hängt ut dem" via din blogg och facebook eller minns jag fel? Bifogade du inte en länk till din blogg när du kontaktade dem?

Om du skulle ha en chans till hövligt svar så hade du behövt kontakta dem först tror jag. :)

Visst. Läste tidningen på tåget upp till Stockholm, och skrev även då min bloggtext. Skrev till ansvariga utgivaren på vägen hem. Hade liksom ingen tanke på att försynt upplysa om att dom stulit, annat än valet att skriva till ansvariga utgivaren och inte till författaren. Och min erfarenhet av att skriva till vinskribenter är ju liksom inte den bästa...

...Om du skulle ha en chans till hövligt svar så hade du behövt kontakta dem först tror jag. :)

Kanske, men det är jag som blivit utsatt för plagieringen, för en stöld, inte författaren. Dessutom reagerar ju ansvariga utgivaren på precis samma basala sätt. Om inte än värre...

Sedan lär ju inte någonting hända. Det hade nog krävt att man driver det själv genom en stämning med allt vad det innebär.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Visst. Läste tidningen på tåget upp till Stockholm, och skrev även då min bloggtext. Skrev till ansvariga utgivaren på vägen hem. Hade liksom ingen tanke på att försynt upplysa om att dom stulit, annat än valet att skriva till ansvariga utgivaren och inte till författaren. Och min erfarenhet av att skriva till vinskribenter är ju liksom inte den bästa...

Kanske, men det är jag som blivit utsatt för plagieringen, för en stöld, inte författaren. Dessutom reagerar ju ansvariga utgivaren på precis samma basala sätt. Om inte än värre...
Utgivaren blev ju lika uthängd innan kontakt som författaren. Om man vill ha en civiliserad dialog så bör man kontakta vederbörande innan man går ut offentligt med anklagelser. Det gör inte deras handling eller plagiat av textstycke mindre vedervärdigt, men det är nog en bra förklaring till varför deras svar i ärendet är med taggarna utåt. :)

vininfo.nu

Medlem
Utgivaren blev ju lika uthängd innan kontakt som författaren. Om man vill ha en civiliserad dialog så bör man kontakta vederbörande innan man går ut offentligt med anklagelser. Det gör inte deras handling eller plagiat av textstycke mindre vedervärdigt, men det är nog en bra förklaring till varför deras svar i ärendet är med taggarna utåt. :)

Ok, du må tycka att jag varit "dum" och gjort fel... Men det jag har gjort är att påvisa att jag har hittat en text som jag tycker är "delvis är en omarbetning, delvis ett plagiat, visst med utfyllnad (men ändå?), av det blogginlägg ”Chateau d’Esclans, Sacha Lichine och stora roséviner” som jag skrev och publicerade här i februari 2014.". Jag skriver och lägger ut texter som är nåbara för envar som vill läsa dom, och jag kommer nog fortsätta att använda bloggen även för att påvisa det jag tycker är felaktigheter. När VV och författaren snor annans material så tar dom en risk att bli avslöjade och - i min värld - så har jag avslöjat dom lite pss som övrig "press" avslöjar oegentligheter. Man skriver om dom!!! ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Ok, du må tycka att jag varit "dum" och gjort fel... Men det jag har gjort är att påvisa att jag har hittat en text som jag tycker är "delvis är en omarbetning, delvis ett plagiat, visst med utfyllnad (men ändå?), av det blogginlägg ”Chateau d’Esclans, Sacha Lichine och stora roséviner” som jag skrev och publicerade här i februari 2014.". Jag skriver och lägger ut texter som är nåbara för envar som vill läsa dom, och jag kommer nog fortsätta att använda bloggen även för att påvisa det jag tycker är felaktigheter. När VV och författaren snor annans material så tar dom en risk att bli avslöjade och - i min värld - så har jag avslöjat dom lite pss som övrig "press" avslöjar oegentligheter. Man skriver om dom!!! ;)
Ja, men man kan inte förvänta sig en vettig dialog på det sättet, men det var du nog inte heller ute efter om jag känner dig rätt, vilket jag gör. ;)

Jag tycker inte att du är "dum" (jag är på din sida), jag ville bara nyansera diskussionen...

Mattias Schyberg

Administratör
Man kan ju onekligen undra varför Johan Franco Cerseceda plötsligt sagt upp sig från Världens Viner med följande meddelande trots att han har tänkt att fortsätta skriva om vin:

Tre år har gått och efter tolv temanummer, över 2 000 provade viner, reportageresor till bland annat Nya Zeeland, Frankrike, Trinidad Tobago, Spanien, Italien, Kroatien, över 150 skrivna reportage, hundratals vinrecensioner, uppstart av Facebook-sida och denna sajt, är det dags för mig att gå vidare.

Jag vill främst tacka alla medarbetare och inte minst alla läsare som kommit med konstruktiv kritik, varit pålästa och ödmjuka i sina kommentarer (med något undantag), och sett fram emot ett nytt nummer av den enda vintidning i Norden som faktiskt blivit utnämnd till världens bästa. När vi dessutom fick Golden Pen Grand Prix Award i Kroatien för något år sedan blev det ytterligare ett bevis på att vår ansats var helt rätt.

Men nu är det alltså dags för mig att gå vidare, hitta nya utmaningar. Jag kommer fortfarande att jobba med vin, skriva om vin, prova vin, hålla utbildning och provningar. Det är ju det jag är bäst på, det jag gillar mest och jag är säker på att det finns ytterligare utrymme för intressanta texter, uppslag, idéer i andra sammanhang.

Till sist: Ha en riktigt skön sommar! Så ses vi i höst med ett vinglas i handen.

Möjligen är @vininfo.nu ett av undantagen...;)

http://varldensviner.se/2016/06/tack-for-mig/

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Detta har ju inte jättemycket med vin att göra men delar den här artikeln för att jag verkligen känner igen mig att det är så här livet som småbarnsförälder brukar se ut.
Särskilt att man om söndagen "åker till Bauhaus och köper nån skruv" när man hämtat sig från lyxig sovmorgon, långfrukost och havsbad på den privata stranden. Har faktiskt inte känt igen mig så mycket i en artikel sedan "Nina och Eriks vindsvåning" trendade i flödet.

Letar förtvivlat i artiklarna efter någon sorts indikation på att jag har att göra med en avancerad form av ironi som jag inte förstår men inser dessvärre att det nog snarare handlar om en skribent som totalt tappat självdistansen och samtidigt försöker få in så mycket produktplacering som möjligt i varje mening.

I vintidningarna har det ju varit tydligt länge att det ofta handlar om att lyfta fram producenter som köper reklam istället för att oberoende beskriva viner men nu verkar det som att de gamla dagstidningarna hakat på och försöker kränga konserverad gröt mellan raderna i deras artiklar, om än inte på förstasidorna utan på mer avskild livsstilsplats men ändå.

Magnus L

urydhtfilgukj
Detta har ju inte jättemycket med vin att göra men delar den här artikeln för att jag verkligen känner igen mig att det är så här livet som småbarnsförälder brukar se ut.
Särskilt att man om söndagen "åker till Bauhaus och köper nån skruv" när man hämtat sig från lyxig sovmorgon, långfrukost och havsbad på den privata stranden. Har faktiskt inte känt igen mig så mycket i en artikel sedan "Nina och Eriks vindsvåning" trendade i flödet.

Letar förtvivlat i artiklarna efter någon sorts indikation på att jag har att göra med en avancerad form av ironi som jag inte förstår men inser dessvärre att det nog snarare handlar om en skribent som totalt tappat självdistansen och samtidigt försöker få in så mycket produktplacering som möjligt i varje mening.

I vintidningarna har det ju varit tydligt länge att det ofta handlar om att lyfta fram producenter som köper reklam istället för att oberoende beskriva viner men nu verkar det som att de gamla dagstidningarna hakat på och försöker kränga konserverad gröt mellan raderna i deras artiklar, om än inte på förstasidorna utan på mer avskild livsstilsplats men ändå.
Kommer hem och inser att vi glömt att ge barnen lunch. Brer några mackor och hittar varsin glass åt dem i frysen. De får tillåtelse att äta ute i kojan.

Det är ju ett sätt att få tid över...

Toppen