Det är trevligt att åtminstone artikelförfattaren har noterat existensen av Rosengrendomen (något som allt som oftast verkar gått Systembolaget förbi). Några formuleringar i intervjun tyder dock på att Lena Hallengren inte riktigt satt sig in i läget när hon använder frasen "det svenska alkoholmonopolet". Det finns enbart ett monopol på detaljhandel med alkoholdrycker, men inte på produktion, partihandel, import eller export. De sistnämnda fyra monopolen avskaffades 1995 i och med Sveriges EU-inträde. Rosengrendomen slog fast att distanshandel inom EU är import snarare än partihandel, men tydligen har Systembolaget ännu inte läst domen, alternativt läst men ej förstått.
Det intressanta är att grafen i artikeln pekar på samma sak som jag uppfattat, nämligen att fenomenet med nätvinhandel sedan flera år (tydligen sedan 2015) har planat ut på en låg nivå av den totala försäljningen. Det verkar vara etableringen av Vivino, som tydligen befaras kunna bli en stor aktör, som har fått igång oväsendet från monopolisterna igen.
Vi får väl se hur det ska gå till att försöka förbjuda nätvinhandeln inom 2,5 år när den förra utredningen inte ledde till någonting, och de EU-rättsliga komplikationerna aldrig prövades mot EU-organen. Min minnesbild är att utredningen ägnade sig åt en del önsketänkande och att det fanns allvarlig kritik i remissvarvet (men jag kanske blandar ihop den med en annan utredning). I teorin kan man väl damma av utredningen efter dessa år och skicka den på nytt remissvarv. Det mer normala skulle nog vara att tillsätta en ny utredning. Om den får kort tid att jobba kanske lagstiftning kan finnas på plats om 1,5-2 år eller så, förutsatt att inga komplikationer med EU tillstöter. Det vore dock lite intressant om regeringen tillsatte en utredning i en fråga som inte finns med i januariöverenskommelsen, när det finns närliggande utlovade utredningar i den (bl.a. den om gårdsförsäljning) som inte kommit igång. Sådant kan ju göra C och L sura. Och med aktuellt opinionsstöd 26,5% har ju den här regeringen en del att fundera på när det gäller samarbetet med andra partier och vad som är viktigt och inte.
Sedan kan det vara värt att påpeka att det fortsatt är domstolar, och inte Systembolagets propagandaavdelning, som avgör när något strider mot svensk lag. Noll fällande domar mot utlandsbaserad nätvinhandel sedan Rosengrendomen 2007 kan vara en indikation...