This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Kul! Tackar för förtroendet! Kommer meddela mitt val för nästa månads vin de närmaste dagarna.Nu har snart två tredjedelar av november gått och det är dags att utse nästa månads vinväljare. Jag sneglade på vilka som troget varit med och provat de senaste månaderna men aldrig fått välja. Två kandidater höjde sig ur mängden: @Silex och @jcj49.
Eftersom @Silex var den som provade novembers vin först av dessa två får @Silex äran att välja vin för december.
Glögg!Kul! Tackar för förtroendet! Kommer meddela mitt val för nästa månads vin de närmaste dagarna.
Väldigt skoj att bli utvald! Jag har lite tankar på vad jag ska välja men måste kolla upp tillgänglighet osv på dessa flaskor först. Återkommer så snart jag vet mer.Även om bara drygt halva månaden har gått så börjar ju december lida mot sitt slut, eftersom julen går så fort förbi. Därför är det hög tid att utse den person som skall välja vin för januari 2016. Det börjar ju bli en ganska lång lista av forumsfolk som redan valt vin, men jag vill ge chansen till någon som inte valt förut. Jag utser därför @m_trobeck att välja nästa månads "pava".
Hur går det @kayaker, har du tagit stafettpinnen?Nu har halva månaden gått, hoppas alla hunnit beställa och hämtat sina flaskor.
Nästa månad kommer allas vår @kayaker spana fram något som vi får smaka. Ser mycket fram mot februari nu
Men glöm inte att dricka Madeira just nu! Det är ju trots allt fortfarande Januari.
//Magnus
80-84p är "Helt OK men mediokert" och direkt efter det kommer "Mycket bra!", jag saknar nåt däremellan
Vettiga synpunkter. Oavsett vad vi gör så måste vi dock ha kvar de intervaller som vi haft om vi inte vill reboota hela aktiviteten.Håller med @Segol, det saknas något däremellan. Bästa vore att ändra #2 till bara OK.
Jag uppfattar det som att medioker glidit i betydelse från medelmåttig till något mer negativt och dåligt. Jag tror t.o.m. att det finns ganska många som tror att det betyder dålig vilket gör att jag tycker att ordet är olämpligt att använda.För min del hade även denna variant funkat bra:
5 (95-100) Fantastiskt, ett vin i världsklass!
4 (90-94) Enastående, ett vin av riktigt hög klass!
3 (85-89) Bra till mycket bra!
2 (80-84) Helt ok, men mediokert.
1 (75-79) Plonk!
0 (50-74) Rävgift!
Borde inte mitt förslag nedan fungera lysande i så fall?som @kayaker skriver, medioker är i sin betydelse medelmåttig med en dragning åt det negativa hållet (inte särskilt bra, tämligen dålig, medelmåttig) medans ok är helt neutralt (både plus/minus, ex: "ok utan att övertyga" eller "ok med viss finess").
Vettiga synpunkter. Oavsett vad vi gör så måste vi dock ha kvar de intervaller som vi haft om vi inte vill reboota hela aktiviteten.
Kanske blir det bättre så här:
5 (95-100) Fantastiskt, ett vin i världsklass!
4 (90-94) Enastående, ett vin av riktigt hög klass!
3 (85-89) Mycket bra!
2 (80-84) Bra.
1 (75-79) Plonk!
0 (50-74) Rävgift!
Vad tror ni?
Jag är inte med dig på din tolkning av den gode Parker. Good value för mig hamnar absolut runt 85-89p (om priset är ca 200 pix eller lägre när det gäller rött eller vitt, bubbel har ett annat prisspann kontra poäng enligt mig)
Betyg och pris har ingen som helst korrelation.Botrytis och viner på torkade druvor (Amarone och Recioto) borde väl också ha lite andra betygskriterier? De är väl ännu dyrare än champagne att framställa?
Betyg och pris har ingen som helst korrelation.