Jag mailade systembolaget för att ta reda på hur det hänger ihop med deras beställningar, och för att reda ut om vi som kunder blir påverkade av olika beställningsdagar eller inte.
Se konversation nedan:
"Hej,
Jag har på ryktesvägar hört att de beställningar jag gör på er hemsida, exempelvis från beställningssortimentet, fastnar i era butiker.
Stämmer det att olika butiker har olika beställningsdagar? Är det då bättre att välja att hämta sina viner från en butik som har fler beställningsdagar per vecka?
Exempelvis: Jag beställer en flaska vin på en onsdag och att hämta ut i er butik "Bromma Blocks".
Bromma Blocks har kanske beställningsdagar på måndagar.
Kommer min beställning då att ligga öppen tills måndag, innan butiken skickar den vidare till leverantören?
Eller är det här helt fel? Skickas beställningarna som jag gör på hemsidan direkt till leverantören som sedan kan packa dem i den ordningen som de beställs? Att den som beställer vinet först, får vinet först?
Eller är det olika system mellan websläpp, små partier och beställningssortimentet?
Med vänliga hälsningar,
Tomas"
Svar från systembolaget:
"Hej Tomas. Tack för ditt mejl.
Det stämmer att olika butiker har olika beställningsdagar, olika leveransdagar, olika leveransscheman och leveranser olika ofta, ja. Mindre butiker med mindre varor i omlopp behöver inte ha lika mycket som större osv.
I de allra flesta fall så går din lagda order iväg direkt till aktuell distributör (som leverantören valt att samarbeta med vad gäller leveransen ut till våra olika butiker); inom 10-15 minuter, som max. Enstaka distributörer (främst de för bryggerierna t ex) utgår från butikernas orderscheman. Då går ordern i väg i samband med när den distributören har så kallad orderstoppstid för just den butiken. Vad gäller större butiker brukar det inte vara avgörande, men ibland, för vissa mindre, så kan det spela in; dock bara vid så kallade problemprodukter, där väldigt många kunder beställer på kort tid och det finns begränsade antal flaskor.
Och i de allra flesta fall berör det sällan den typen av distributörer, eftersom det (heta släpp i beställningssortimentet) främst gäller whisky och vissa vinsorter och aldrig öl från våra stora bryggerier. Med få undantag.
Vi kommunicerar förstås till distributörerna att de ska hantera alla ordrar de får in (som går från oss i tidsordning; alltså de allra flesta) i just tidsordning, men mer kontroll över det än så har vi inte, eftersom beställningssortimentsvaror ligger hos leverantören/distributören och vi ser dem först när de anländer till våra butiker.
Det är olika för våra inköpta produkter, dvs webbsläpp och Små Partier; de ligger på våra depåer och beställs via webblanseringsbokningen på hemsidan eller via webbsaldot/våra butiker och skickas ut därifrån. Där har vi exakt koll och exakt tidsordning och ordrarna kommer in direkt.
En bättre lösning för beställningsvarorna är på väg in nu efter årsskiftet, för vi är förstås medvetna om problematiken som kan uppstå där.
Trevlig fredag!"
Se konversation nedan:
"Hej,
Jag har på ryktesvägar hört att de beställningar jag gör på er hemsida, exempelvis från beställningssortimentet, fastnar i era butiker.
Stämmer det att olika butiker har olika beställningsdagar? Är det då bättre att välja att hämta sina viner från en butik som har fler beställningsdagar per vecka?
Exempelvis: Jag beställer en flaska vin på en onsdag och att hämta ut i er butik "Bromma Blocks".
Bromma Blocks har kanske beställningsdagar på måndagar.
Kommer min beställning då att ligga öppen tills måndag, innan butiken skickar den vidare till leverantören?
Eller är det här helt fel? Skickas beställningarna som jag gör på hemsidan direkt till leverantören som sedan kan packa dem i den ordningen som de beställs? Att den som beställer vinet först, får vinet först?
Eller är det olika system mellan websläpp, små partier och beställningssortimentet?
Med vänliga hälsningar,
Tomas"
Svar från systembolaget:
"Hej Tomas. Tack för ditt mejl.
Det stämmer att olika butiker har olika beställningsdagar, olika leveransdagar, olika leveransscheman och leveranser olika ofta, ja. Mindre butiker med mindre varor i omlopp behöver inte ha lika mycket som större osv.
I de allra flesta fall så går din lagda order iväg direkt till aktuell distributör (som leverantören valt att samarbeta med vad gäller leveransen ut till våra olika butiker); inom 10-15 minuter, som max. Enstaka distributörer (främst de för bryggerierna t ex) utgår från butikernas orderscheman. Då går ordern i väg i samband med när den distributören har så kallad orderstoppstid för just den butiken. Vad gäller större butiker brukar det inte vara avgörande, men ibland, för vissa mindre, så kan det spela in; dock bara vid så kallade problemprodukter, där väldigt många kunder beställer på kort tid och det finns begränsade antal flaskor.
Och i de allra flesta fall berör det sällan den typen av distributörer, eftersom det (heta släpp i beställningssortimentet) främst gäller whisky och vissa vinsorter och aldrig öl från våra stora bryggerier. Med få undantag.
Vi kommunicerar förstås till distributörerna att de ska hantera alla ordrar de får in (som går från oss i tidsordning; alltså de allra flesta) i just tidsordning, men mer kontroll över det än så har vi inte, eftersom beställningssortimentsvaror ligger hos leverantören/distributören och vi ser dem först när de anländer till våra butiker.
Det är olika för våra inköpta produkter, dvs webbsläpp och Små Partier; de ligger på våra depåer och beställs via webblanseringsbokningen på hemsidan eller via webbsaldot/våra butiker och skickas ut därifrån. Där har vi exakt koll och exakt tidsordning och ordrarna kommer in direkt.
En bättre lösning för beställningsvarorna är på väg in nu efter årsskiftet, för vi är förstås medvetna om problematiken som kan uppstå där.
Trevlig fredag!"