På Systembolaget är det inget diskussion angående vilken butik du handlat i (eftersom det endast finns en butikskedja).
Jag vill också minnas att gränsen för återlämnande ligger på två år, låter dock detta vara osvuret.
Ett klargörande här; jag vet inte om det saknas officiella siffror, men det handlar om reklamerade varor, alltså felaktiga buteljer där det är uppenbart att en lagringspotential finns. Det är därför man kan reklamera efter så pass lång tid. Returer görs inom två veckor.
Det där har varit upp vid tidigare tillfällen och det som ÅTERIGEN slår mig är att trots all den kunskap om vinförsäljning som den här herren påstår sig ha så har han inte startat någon vinaffär någonstans.
Varför säljer inte han vinerna från Tjeckien, Juracon och så vidare?
Märkligt nog kan jag inte påminna mig ha sett mycket vin från Tjeckien någonstans...
Kan det bero på att MARKNADEN inte är villiga att köpa detta?
Marknaden, du vet, den där som är raka motsatsen till kommunism...
- Nej, det är för att "herren" inte får starta en vinbutik.
- SB drivs lika mycket av marknadskrafter som något annat företag (om än ofantligt mycket trögare), oavsett vad som sägs i reklam. Med andra ord, nej, det finns inte så mycket tjeckiskt vin. Finns det importörer i Sverige? Ja. Men det är inte SBs sortiment utan i Beställningssortimentet och det hör INTE till Systembolaget, vad som än påstås. SB är bara mellanhand.
För övrigt är Bolagets hemsida väldigt lik Winefinders.
Ska du bygga om den också?
Dessutom noterar jag betydligt fler sökmöjligheter på bolagets hemsida...
- Problemet är att Winefinder kan konkurrensutsättas och på så sätt tvingas förbättra sin hemsida. SB har en rätt värdelös hemsida jämfört med det interna söksystemet. Jag vet, för jag arbetar i en av butikerna...
- Sökmöjligheterna ser säkert snygga ut, det hjälper inte när många kunder inte vet vilken druvsort, vilket land eller vilken typ av vin de letar efter. Då vill man använda sökord, vilket inte är lika funktionellt som det brukade vara.
Jag tror du gör ett stort misstag i att likställa Systembolaget och "monopol". Det finns inga hinder för att ett så pass väletablerat företag som SB kan finnas kvar vid sidan om mindre aktörer. Precis som du säger finns det tillräckligt för att göra Svensson nöjd med öl och BiB, medan mer nischade butiker skulle erbjuda vad vinintresserade kunder letar efter.
Med andra ord är det snarare monopolställningen som vi vänder oss emot än själva företaget, även om det nu gör sitt bästa för att agera politiskt. Jag har definitivt inget emot Systembolaget som företag, men min personliga åsikt är att de ska strunta i vad politiken säger och fokusera på sitt arbete, att kränga vin enligt svensk lag.
Du gör också misstaget att likställa Schweiz och Sverige på ett sådant sätt att ett enda land är din begränsning för vad som gäller för "icke-monopol", i jämförelse med Sverige. Olika land har olika förutsättningar både för marknad och efterfrågan, samt kulturella skillnader kring hur alkohol hanteras av enskild person. Jag googlade lite och hittade en intressant sida för en av just SBs hjärtefrågor:
http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/alcohol/by-country/
Finland har monopol precis som vi, men mer än dubbelt så hög dödlighet relaterad till alkohol...
Alla länder hanterar varor på olika sätt. Går jag in i en fransk supermarket finns där ett bättre sortiment av franska viner än vad som finns i Systembolagets flaggskeppsbutiker, från botten till toppen. Att Schweiz inte har något fantastiskt sortiment överlag kanske beror på att de inte är ett vinland, men det är inte Sverige heller. Ändå dricker vi en jädra massa vin här uppe, så med samma utgångspunkt kan man knappast påstå att Systembolaget skulle utgöra det bästa alternativet för marknaden här i Sverige. Det finns troligen gott om människor som skulle sälja vin i alla prisklasser och kvalitetskategorier till oss.
Långt inlägg här också, men för att avsluta så tycker jag att du ser enkelspårigt på saken och en smula fanatiskt från ditt eget håll.
Fil