Jag tror du förväxlar mig med någon som faktiskt bryr sig.Tyvärr får det ju mest dig att framstå som en id*ot...
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag tror du förväxlar mig med någon som faktiskt bryr sig.Tyvärr får det ju mest dig att framstå som en id*ot...
Hur kommer det sig då att så många vinintresserade sydsvenskar åker till Köpenhamn för att handla vin? Vad jag vet så finns det inget systembolag i Danmark...En småspelare kommer aldrig ha en chans att matcha drakarna vad gäller pris och eftersom det absoluta flertalet skiter i vad de dricker så kommer vinet till fredagsmyset att köpas samtidigt som ICAs sega köttbit.
Jag kan bara titta på sortimentet i dagligvaruhandeln här i Zürich.
Det är precis som du säger, en massa plonk och någon enstaka flaska som får mig att titta om det kan vara värt något.
Är detta av intresse för en samling individer som påstår sig värna om dryckeskvalitet?
Jag svarar nej.
Anders är nog inte vinintresserad.Hur kommer det sig då att så många vinintresserade sydsvenskar åker till Köpenhamn för att handla vin? Vad jag vet så finns det inget systembolag i Danmark...
Jag tycker du är fånig nu. Bättre kan du. Provocera kan vara kul, men håll gärna uppe nivån. Har ingen lust att behöva moderera för att diskussionen blir på sandlådsnivå.Ledsen men nu sjunker nivån...
Jag bara älskar när jag slipper hålla det faktabaserat...
Jag märker att vissa personer sympatiserar med vänsterliberaler, feminister och annat pack som inte klarar en öppen debatt.
Det är den här typen av personer vi hittar inom svensk media, partierna för vänsterslödder och annat värdelöst PK-folk.
De som inte har argument för sin sak försöker i stället med epitet.
Vill ni dra igång ett utbyte av epitet så ska jag gladeligen stå till tjänst.
Räkna med att ni kommer att förlora.
Annars kan ni hålla er till hemsidorna där alla tycker lika och alla kommentarsfunktioner är antingen avstängda eller gravt förhandsmodererade.
På det här forumet finns det risk för att det emellanåt förekommer "triggerord" som får er att gråta och springa till ert "safe space".
Tack!Nu återgår vi till ämnet.
Varför skulle matjättarna enbart hålla sig med ett begränsat utbud?
De kommer att ha ett tillräckligt omfattande utbud för att säkerställa att den absoluta majoriteten försäljningen kommer att ske i deras butiker och inte någon liten småspelares butik.
Kom ihåg att när det gäller den här typen av handel så är distributionen en mycket viktig del, i vissa fall kostnadskrävande och logistiskt komplicerad.
En småspelare kommer aldrig ha en chans att matcha drakarna vad gäller pris och eftersom det absoluta flertalet skiter i vad de dricker så kommer vinet till fredagsmyset att köpas samtidigt som ICAs sega köttbit.
Jag kan bara titta på sortimentet i dagligvaruhandeln här i Zürich.
Det är precis som du säger, en massa plonk och någon enstaka flaska som får mig att titta om det kan vara värt något.
Är detta av intresse för en samling individer som påstår sig värna om dryckeskvalitet?
Jag svarar nej.
- Nej, det är för att "herren" inte får starta en vinbutik.
Det skiljer nog inte så mycket mellan SB och andra - privata - storföretag vad gäller tröghet.- SB drivs lika mycket av marknadskrafter som något annat företag (om än ofantligt mycket trögare)
Men det är inte SBs sortiment utan i Beställningssortimentet och det hör INTE till Systembolaget, vad som än påstås. SB är bara mellanhand.
- Sökmöjligheterna ser säkert snygga ut, det hjälper inte när många kunder inte vet vilken druvsort, vilket land eller vilken typ av vin de letar efter. Då vill man använda sökord, vilket inte är lika funktionellt som det brukade vara.
Fransmännen är superpatrioter så att det finns enorma mängder vin från Frankrike förvånar föga.Alla länder hanterar varor på olika sätt. Går jag in i en fransk supermarket finns där ett bättre sortiment av franska viner än vad som finns i Systembolagets flaggskeppsbutiker, från botten till toppen.
Jodå, Schweiz är definitivt ett vinland. Anledningen till att du inte ser mycket från Schweiz i Sverige är attAtt Schweiz inte har något fantastiskt sortiment överlag kanske beror på att de inte är ett vinland
Det jag anför är att när jag jämför sida vid sida hur SB fungerar i jämförelse med Schweiz så vinner SB.så med samma utgångspunkt kan man knappast påstå att Systembolaget skulle utgöra det bästa alternativet för marknaden här i Sverige.
Här i Sverige så är folk så PATETISK rädda för att få ett epitet, typ "rasist", slängt efter sig att de hellre håller tyst med sina åsikter.Jag tycker du är fånig nu. Bättre kan du. Provocera kan vara kul, men håll gärna uppe nivån. Har ingen lust att behöva moderera för att diskussionen blir på sandlådsnivå.
Liten fråga i sammanhanget: Hur definierar du "hyfs"?Viker man ner sig så är det trippel förlust: debatten är förstörd, du har förlorat även om du har rätt i sak och motståndaren har inte lärt sig hyfs.
Jag gillar att du argumentar, men normal hyfs och respekt kan du ju visa för dina diskussionsmotståndare. Eldar du på med glåpord så får du samma skit tillbaka, men med tanke på flertalet av dina inlägg så kan du om du vill. Kör på, men håll nivån utanför sandlådan så kommer du mötas av större respekt i retur.Här i Sverige så är folk så PATETISK rädda för att få ett epitet, typ "rasist", slängt efter sig att de hellre håller tyst med sina åsikter.
Jag AVSKYR personer som ägnar sig åt att utnyttja detta för att tysta meningsmotståndare.
Jag viker mig inte en millimeter i det läget, de som drar igång med sådant ska verkligen ha samma mynt tillbaka.
Viker man ner sig så är det trippel förlust: debatten är förstörd, du har förlorat även om du har rätt i sak och motståndaren har inte lärt sig hyfs.
För det första så skulle jag tro att vinköpet är ett trevligt svepskäl för att helt enkelt ta en shoppingtur i största allmänhet för jag betvivlar starkt att du kan räkna hem den resan vare sig tidsmässigt eller finansiellt. Har de någon vintyp som inte finns i Sverige? De har möjligen andra årgångar. Men om det nu fattas något i Sverige så är det ju för att importörerna inte tar hem det. Hade det funnits en marknad i Sverige för ett visst vin så hade det också funnits en importör.Hur kommer det sig då att så många vinintresserade sydsvenskar åker till Köpenhamn för att handla vin? Vad jag vet så finns det inget systembolag i Danmark...
Jag anpassar min nivå helt efter diskussionsmotståndet.Jag gillar att du argumentar, men normal hyfs och respekt kan du ju visa för dina diskussionsmotståndare. Eldar du på med glåpord så får du samma skit tillbaka, men med tanke på flertalet av dina inlägg så kan du om du vill. Kör på, men håll nivån utanför sandlådan så kommer du mötas av större respekt i retur.
Liten fråga i sammanhanget: Hur definierar du "hyfs"?
Det hoppas vilt mellan butiker i Köpenhamn och online från hela världen.Men är inte det här med butiker lite överspelat? I min tyska småort finns det 17 vinbönder, 16 av dem säljer på nätet. Fast inte till monopolsverige förståss. Likadant om man tittar på hemsidorna till de franska odlare som finns i senaste Guide Hachette, de flesta säljer på nätet, men inte till Sverige eftersom det är för krångligt. Och det finns ju ingen butik i världen som har en chans att matcha det utbudet man har var som helst inom EU där man har internet och fri handel.
Förmodligen betydligt billigare än att be Systembolaget om privatimport av en flaska från var och en av de 16 vinbönderna.Det hoppas vilt mellan butiker i Köpenhamn och online från hela världen.
Båda är bättre än bolaget.
Fast inte samtidigt tydligen...
Vad blir buteljpriset om du köper en (1) flaska från var och en av de 16 vinbönderna och får det skickat utanför Tyskland?
Ok, så då finns det ju massor!Ja behöver sortimentet växla så mkt när man har 179 retailers att välja på i Zurich-området ?
Fantasi ? Njae inte om man går på vad wine-searcher ger som data i alla fall.
http://www.wine-searcher.com/biz/stores/switzerland/zurich?s=26
Hittar 16st med sortiment >1000 viner och av dessa flera med >3000viner.
Det borde ge ett utbud på minst 30000 viner och drar vi bort 30% (överlappande viner eller är 40% mer rättvist ?) så har du ändå mellan 18-20000 viner att välja på.
Nu återgår vi till ämnet.
Varför skulle matjättarna enbart hålla sig med ett begränsat utbud?
De kommer att ha ett tillräckligt omfattande utbud för att säkerställa att den absoluta majoriteten försäljningen kommer att ske i deras butiker och inte någon liten småspelares butik.
Kom ihåg att när det gäller den här typen av handel så är distributionen en mycket viktig del, i vissa fall kostnadskrävande och logistiskt komplicerad.
En småspelare kommer aldrig ha en chans att matcha drakarna vad gäller pris och eftersom det absoluta flertalet skiter i vad de dricker så kommer vinet till fredagsmyset att köpas samtidigt som ICAs sega köttbit.
Återigen anekdotiskt bevisföring. Att du har varit inne i några vinbutiker och hos några dagligvaruhandlare är ingen vetenskaplig studie.Jag kan bara titta på sortimentet i dagligvaruhandeln här i Zürich.
Nästan helt säkert.Förmodligen betydligt billigare än att be Systembolaget om privatimport av en flaska från var och en av de 16 vinbönderna.
Först till protokollet, jag har INTE hoppat vilt mellan butiker och on-line.Det hoppas vilt mellan butiker i Köpenhamn och online från hela världen.
Båda är bättre än bolaget.
Fast inte samtidigt tydligen...
Vad blir buteljpriset om du köper en (1) flaska från var och en av de 16 vinbönderna och får det skickat utanför Tyskland?
I de små innerstadsbutikerna kan det säkert bli som så att utbudet blir begränsat.Utbudet i livsmedelsbutikerna blir begränsat på grund av utrymmesbrist. Även om ICA har dammsugare i sitt sortiment så finns det massor av affärer med ett större utbud.
ALL logistik är komplicerad.Varför är logistiken mer komplicerad när det gäller vin än när det gäller några andra varor?
I de flesta branscher finns det allt från stora spelare till riktigt små specialbutiker. Av vad som tidigare har skrivits i den här tråden så gäller det även vinbutiker i din hemstad.
Intressant påstående.Återigen anekdotiskt bevisföring. Att du har varit inne i några vinbutiker och hos några dagligvaruhandlare är ingen vetenskaplig studie.
Jag menade inte att just du hoppade vilt utan mina meningsmotståndare som grupp.Först till protokollet, jag har INTE hoppat vilt mellan butiker och on-line.
Sen har jag överhuvudet taget inte diskuterat pris utan utbud så jag förstår inte relevansen på vad priset blir om jag köper en flaska av varje bonde. Min poäng är att jag faktiskt på ett smidigt sätt kan köpa vinet.