Bearman
a´lea iacta est iterum
Nu måste du ursäkta mig, men om riktigt krig rådde (eller RÅDER!) så gäller det att både vara förberedd och redo att döda, för att undvika bli arkebuserad........
Därav dessa frågor:
VEM kan tänkas vara intresserad av att debattera med dig? Stefan Löfgren? VD på SB? Styrelsemedlem på SB? IOGT:s styrelsemedlemmar? ... Eller om vi tar det från andra änden: din granne? Ngn som står i SB:s kiosk nära dig? IOGT:s medlem närmast dig i ålder och geografi? . . .
Och vad skulle du argumentera för?
Och hur skulle du värja dig mot deras 100-åriga argument som inprintats i den swänska folksjälen?
Är du förberedd, så applåderar jag dig hela vägen!
Om inte: VEM på FW eller annorstädes uppfattar du som tillräckligt stark att utmana och accepteras? Är det du?
Om inte: förbered dig med oss andra! Det verkar vara en lång, hård och kall krigsvinter som närmar sig. Och jag kan inte på något vis sanningsenligt säga att jag är förberedd att ta mig an dessa galningar och AlQuaida-representanter för individens frihetsberövande som IOGT och Sveriges Galna Frihetsberövare representerar. De kallar sig inte SD, men beter sig värre...
Vi måste samla oss tillsammans och skapa en hållbar strategi och sen ge oss ut i kampen för FRIHET!
Krigsropen skalla: frihet för alla!
Inte bara frihet för medeltidens förbudsivrare ! ! !
Huh...
HJÄLP MIG OCH KAYAKER ! ! !
Det ser ut att bli en kall vinter... En riktig krigsvinter!
För att hjälpa dig och Kayaker, tror jag att det stora problemet som uppstår när man skall slå hål på bolagets existens, är att SB har ett mycket starkt varumärke idag hos gemene man. SB har lyckats att övertyga "att man finns" där för folkets bästa. Man lägger stora resurser på att denna image skall bestå.
SB har lyckats att sälja in att man erbjuder ett stort utbud och erbjuder den ”bästa” och framförallt ”tryggaste” lösningen för försäljning och distribution av alkoholhaltiga drycker i Sverige. Starka emotionella relationer har byggts upp mellan SB och gemene man.
För att kunna ändra opinionen krävs att man kan slå hål på SB:s argumentation (och nykterhetsrörelsen) och kan argumentera fördelarna med ett avskaffande av monopolet och ha en strategi för att nå ut med detta.
Lösningen borde således vara att:
- Ett slå hål på SB alla USP:ar
- Hitta egna argument för avskaffande av monopolet som tål granskning
- Hitta strategier för att nå opinion (givet 1 och 2)
- Bearbeta beslutsfattare (läs: lagstiftare)
Vilka brukar kunna skapa opinion? Det är oftast politiker, lobbyister och journalister. Jag tror att man kan glömma politikerna. I varje fall tills opinionen ändrat uppfattning om SB.