Återupplivar denna tråd då jag har en vit månad nu i september.
Kommer fylla på allteftersom och tar gärna emot tips på roliga förslag som kan ersätta viner.
Har tidigare år tröskat genom utbudet av alkoholfria drycker och kan väl i korthet sammanfatta att inga av de som vanligtvis har alkohol blir bättre och ganska få är speciellt roliga att dricka överhuvudtaget. Öl och cider klarar sig ibland bra medan alkoholfritt vin praktiskt taget undantagslöst är rena katastroferna...
Så först en liten sammanfattning från tidigare år:
Vin:
Allt rött totalt odrickbart!
Dålig söt druvsaft!
<55p Duger inte ens att använda som matlagningsvin
Allt vitt (utom Leitz Eins Zwei Zero) aningen mindre odrickbart än de röda, fortfarande konstant för söta och/eller sura och helt utan kropp.
<60p
Leitz Eins Zwei Zero Riesling 2016. Det bästa alkoholfria vinet i min bok (detta är dock att sätta ribban VÄLDIGT lågt). Det klarar sig på grund av en hyffsad syra som kontrar sötman och jag gillar ju söta mosel sen tidigare. Men absolut inget spännande och egentligen bara drickbart. Sån ungefär
75-77p
Då var vinerna avklarade och kommer näppe prova några flera detta år.
Nu till något mycket trevligare provat i helgen!
Saxhyttegubbens Blåbär 100% (72kr för 33cl) och
Nyckelbryggerier 100% Blåbär (49kr för 33cl). Prövade mot varandra över två dagar. Doft och smak domineras av… Blåbär! (doh!). Båda är väldigt sträva till att börja med och blir avsevärt bättre efter dekantering och några timmars luftning. Provade några olika glas och bäst blev de i Riedels Hermitage.
Saxhyttegubbens känns lite strävare och är klart mer grumlig i färgen. Faktiskt svårt att välja en favorit här, båda är riktigt, riktigt goda och funkar så det grinar till lättare kötträtter. Men till slut går förstaplatsen till Nyckelbryggeriet då den är lite mer tillgänglig än Saxhyttegubben. Båda rekommenderas starkt!
Måste rimligtvis vara mer blåbär i Saxhyttegubben då det ska vara 2300 blåbär i denna och 500 gram i Nyckelbryggeriet (per flaska), vet inte hur mycket blåbär det går på 500 gram men torde vara avsevärt mindre än 2300.
To be continued!