Mattias Schyberg
Administratör
Nä, 98 är reserverat till vassare pennor än så.... (skojjar såklart)
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Nä, 98 är reserverat till vassare pennor än så.... (skojjar såklart)
Den som visar vad jag misstänker, att de flesta av oss gör värderingar som inte bara är subjektiva utan t o m avgörs av sådana saker som situation, sällskap, lokal, humör, ostördhet, musikval, sittande eller stående position, ljudnivå, grad av sinnesfrid, behov av sinnesfrid, ett förutsättningslöst eller förväntansfullt sinne, mm, den får 98 p av mig.Nä, 98 är reserverat till vassare pennor än dessa.... (skojjar såklart)
Personligen så tycker jag att de flesta är alldeles för fega i sin poängsättning. Knappt några viner alls sticker ju ut åt något håll utan nästan allt ligger mellan 85 och 93p.
Kanske är detta inlägg värt dina 98p?Den som visar vad jag misstänker, att de flesta av oss gör värderingar som inte bara är subjektiva utan t o m avgörs av sådana saker som situation, sällskap, lokal, humör, ostördhet, musikval, sittande eller stående position, ljudnivå, grad av sinnesfrid, behov av sinnesfrid, ett förutsättningslöst eller förväntansfullt sinne, mm, den får 98 p av mig.
Nu börjar dock parkerskalan på 50p, så dina 20p är nog i praktiken helt orealistiska, lite som att ge 11p på en 10-gradig skala. Men visst, din skala kan ju se annorlunda ut såklart.Jag är rätt nöjd med att jag iaf gett ett 20p resultat en gång
måste man följa parker-skalan när man har 100p skala ?Nu börjar dock parkerskalan på 50p, så dina 20p är nog i praktiken helt orealistiska, lite som att ge 11p på en 10-gradig skala. Men visst, din skala kan ju se annorlunda ut såklart.
Nä, men det kan vara bra att veta att den allmänt utbredda börjar på 50.måste man följa parker-skalan när man har 100p skala ?
...vilket egentligen är otroligt fånigt. Personligen föredrar jag Richard Juhlins 100-poängsskala där han använder hela registret.Nä, men det kan vara bra att veta att den allmänt utbredda börjar på 50.
Fånigt hur? Den bygger på det amerikanska betygsystemet....vilket egentligen är otroligt fånigt. Personligen föredrar jag Richard Juhlins 100-poängsskala där han använder hela registret.
Det stör liksom. 0=50. Ogilla.Fånigt hur? Den bygger på det amerikanska betygsystemet.
Men det inget han ¨uppfunnit¨ själv det är ett gammalt betygsystem!Det stör liksom. 0=50. Ogilla.
Amerikaner använder Fahrenheit, pound, två sorters ounce och en massa annat mög också. Several wrongs don't make a right.Fånigt hur? Den bygger på det amerikanska betygsystemet.
Vad har det med saken att göra? Lika störigt och lika konstigt.Men det inget han ¨uppfunnit¨ själv det är ett gammalt betygsystem!
Är väl inte konstigare än att man har bestämt sig för att skalan 0-20 slutar på 20.Vad har det med saken att göra? Lika störigt och lika konstigt.
Jo, det är det. 20 representerar 100%. Och man brukar liksom börja från början. Tycker du att det är naturligt att en skala börjar på, låt oss säga 59,7?Är väl inte kontisgare än att man har bestämt sig för att skalan 0-20 slutar på 20.
Men den börjar väl i praktiken på runt 14 och slutar på 19 när det gäller viner vi dricker å andra sidan? Kan själv uppleva att den till och med känns trubbigare än en komprimerad 100-skala.Är väl inte kontisgare än att man har bestämt sig för att skalan 0-20 slutar på 20.
Om det nu är ett etablerat system i USA där RP har sina flesta läsare (i början förmodligen samtliga) varför är det då konstigt att använda ett system som "alla" känner till?Vad har det med saken att göra? Lika störigt och lika konstigt.
Det finns goda anledningar till att 100-poängsskalan ser ut som den gör, och dom överväger uppenbarligen det "onaturliga" i att den börjar på 50.Jo, det är det. 20 representerar 100%. Och man brukar liksom börja från början. Tycker du att det är naturligt att en skala börjar på, låt oss säga 59,7?
Kan ju ha fel, men tycker mig ändå minnas att jag sett poäng runt 9 hos bland annat munskänkarna.Men den börjar väl i praktiken på runt 14 och slutar på 19 när det gäller viner vi dricker å andra sidan? Kan själv uppleva att den till och med känns trubbigare än en komprimerad 100-skala.
Vad har du uppfattat att 100 representerar om inte 100%?Jo, det är det. 20 representerar 100%. Och man brukar liksom börja från början. Tycker du att det är naturligt att en skala börjar på, låt oss säga 59,7?