This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
https://avis-vin.lefigaro.fr/vins-c...s-roederer-reinvente-son-brut-multi-millesimeLouis Roederer har smyglanserat vad jag tror är utgåvenummer på standardcuvéen. Någon som vet mer?
Surt tolkar jag att begreppet syftar på.Vad skulle ni säga att den engelska termen "tart" heter på svenska?
SyrligVad skulle ni säga att den engelska termen "tart" heter på svenska?
syrligSyrlig
Ursprunget är ju det engelska namnet för vinsyra dvs Tartaric Acid så syrligt med dragning åt surt ligger nog nära vg en svensk översättning. "Tart" brukar användas när man vill markera att syrligheten passerat en behaglig nivå men åt fel håll.Vad skulle ni säga att den engelska termen "tart" heter på svenska?
Jag tror ursprunget är teart ‘harsh, severe’. Vad får dig att tro att tartaric acid är äldre än enkom tart?Ursprunget är ju det engelska namnet för vinsyra dvs Tartaric Acid så syrligt med dragning åt surt ligger nog nära vg en svensk översättning. "Tart" brukar användas när man vill markera att syrligheten passerat en behaglig nivå men åt fel håll.
Ursprunget är ju det engelska namnet för vinsyra dvs Tartaric Acid så syrligt med dragning åt surt ligger nog nära vg en svensk översättning. "Tart" brukar användas när man vill markera att syrligheten passerat en behaglig nivå men åt fel håll.
Ursprunget är ju det engelska namnet för vinsyra dvs Tartaric Acid så syrligt med dragning åt surt ligger nog nära vg en svensk översättning. "Tart" brukar användas när man vill markera att syrligheten passerat en behaglig nivå men åt fel håll.
Vad skulle ni säga att den engelska termen "tart" heter på svenska?
Rätt och slätt ”fyllig”, men det är inte ovanligt att jag även använder ”storkroppad”.Fortsätter på liknande fråga; Hur hade ni beskrivit ''Full bodied'' på svenska?
”Elegant” är ett intressant ord. För mig handlar det mer om vinets lågmälda nyansering (komplexa inslag av det finstilta slaget) och harmonisk balans oberoende av kroppens fyllighet.Annars är ju motsatsen tunn alternativt elegant om vinet är dyrt
Skämtade till det lite även om jag vill hävda att det ibland finns en liten sanning i det.”Elegant” är ett intressant ord. För mig handlar det mer om vinets lågmälda nyansering (komplexa inslag av det finstilta slaget) och harmonisk balans oberoende av kroppens fyllighet.
Slanka viner brukar dock oftare uppvisa elegans än kraftiga viner, men det är inte kroppsstorleken i sig som avgör utan vinets arom- och smakmässiga kvaliteter.
Är fylliga viner alltid bombastiska? För mig innebär vanligtvis bombastiskt mycket fat, kraft, frukt och höga alkoholnivåer som dränker eventuella nyanser (kebabpizza med extra allt i ganska rustik stil), men har inte med kroppsform att göra i min bok utan är snarare motsatsen till elegant.Skämtade till det lite även om jag vill hävda att det ibland finns en liten sanning i det.
Håller med vad du skriver även om jag nog i praktiken sällan skulle använda ordet elegant om kraftigare viner. Men absolut kan ju ett vin samtidigt spela med mer bombastiska toner samtidigt som det kan finnas något mer subtilt.
Det var nog mer att jag tog till en extrem för exemplets skull, men visst, det blev nog fel ord ändå. Men någonstans menar jag väl att vin kan spela med vissa reglage vridna till 12 samtidigt som även de svagare anslagen kommer fram förutsatt att de är av rätt kvalitet och sort i sammanhanget (ok det lät sjukt flummigt).Är fylliga viner alltid bombastiska? För mig innebär vanligtvis bombastiskt mycket fat, intensitet, frukt och höga alkoholnivåer som dränker eventuella nyanser (kebabpizza med extra allt i ganska rustik stil), men har inte med kroppsform att göra i min bok utan är snarare motsatsen till elegant.
Enligt vad jag kan läsa så är viskositet den absolut största faktorn till full body, dvs ju högre alkohol dessdå större kropp. Inget av fat, frukt mm har nåt med body att göra vad jag vet. Till en liten grad har socker (och andra typer av densitetsökande saker, t.ex. tanniner) det, men allra mest alkohol.Är fylliga viner alltid bombastiska? För mig innebär vanligtvis bombastiskt mycket fat, kraft, frukt och höga alkoholnivåer som dränker eventuella nyanser (kebabpizza med extra allt i ganska rustik stil), men har inte med kroppsform att göra i min bok utan är snarare motsatsen till elegant.
Fortsätter på liknande fråga; Hur hade ni beskrivit ''Full bodied'' på svenska?