The Wall
Medlem
Några förslag:Jag saknar amerikanska viner i min samling. Vilka är de bästa vinerna på monopolet under tusingen om man vill slå till innan Trumps protektionismpolitik slår till? (Förmodar att mycket kommer att bli löjligt dyrt eller omöjligt att få tag på i Sverige inom en snar framtid)
Det kan hända att jag fått saker om bakfoten men jag har fått för mig att man bör slå till nu om man vill ha jenkare till rimligt pris.![]()
Montelena Chardonnay
Mount Eden Estate Chardonnay
Lingua Franca AVNI Chardonnay
Three Sticks Durrell Vineyard Chardonnay
Failla Chardonnay
Dunn Napa Valley Cabernet Sauvignon (jaja, det är en cab som har passerat millesek-skiftet, men ändå)
Marimar Estate Cristina men även "den vanliga" Estate Pinot Noir
Failla Ferrington Pinot Noir och även Lola Pinot Noir
Pax Mahle har tyvärr tickat iväg lite i pris (från 375 till 599, visserligen bara i SEK och inte USD, men ändå), bra viner, men inte riktigt värda den nya prislappen
Ridge zinfandel-viner (typ Lytton Springs och Geyserville) brukar bli väldigt bra med sådär 15 års lagring.
Walter Hansel Estate Pinot Noir
Duckhorn Napa Valley Merlot (efter många års lagring)
Kendall-Jackson Vintner's Reserve Cabernet Sauvignon
Sabelli-Frisch Biograf Syrah (tror inte att det är något lagringsprojekt, men trevligt att dricka i väntan på att annat i källaren mognar)
Sabelli-Frisch Lanterna Flame Tokay (tror inte att det är något lagringsprojekt, men trevligt att dricka i väntan på att annat i källaren mognar)
Saintsbury brukar ha trevlig pinot, men jag har tyvärr inte sett dessa i Sverige på väldigt länge
Bubblande: Roederer Estate, tex Quartet eller L'Ermitage Brut (bårde vit och rosé).