Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

The Wall

Medlem
Jag saknar amerikanska viner i min samling. Vilka är de bästa vinerna på monopolet under tusingen om man vill slå till innan Trumps protektionismpolitik slår till? (Förmodar att mycket kommer att bli löjligt dyrt eller omöjligt att få tag på i Sverige inom en snar framtid)

Det kan hända att jag fått saker om bakfoten men jag har fått för mig att man bör slå till nu om man vill ha jenkare till rimligt pris. :)
Några förslag:

Montelena Chardonnay
Mount Eden Estate Chardonnay
Lingua Franca AVNI Chardonnay
Three Sticks Durrell Vineyard Chardonnay
Failla Chardonnay

Dunn Napa Valley Cabernet Sauvignon (jaja, det är en cab som har passerat millesek-skiftet, men ändå)
Marimar Estate Cristina men även "den vanliga" Estate Pinot Noir
Failla Ferrington Pinot Noir och även Lola Pinot Noir
Pax Mahle har tyvärr tickat iväg lite i pris (från 375 till 599, visserligen bara i SEK och inte USD, men ändå), bra viner, men inte riktigt värda den nya prislappen
Ridge zinfandel-viner (typ Lytton Springs och Geyserville) brukar bli väldigt bra med sådär 15 års lagring.
Walter Hansel Estate Pinot Noir
Duckhorn Napa Valley Merlot (efter många års lagring)
Kendall-Jackson Vintner's Reserve Cabernet Sauvignon
Sabelli-Frisch Biograf Syrah (tror inte att det är något lagringsprojekt, men trevligt att dricka i väntan på att annat i källaren mognar)
Sabelli-Frisch Lanterna Flame Tokay (tror inte att det är något lagringsprojekt, men trevligt att dricka i väntan på att annat i källaren mognar)
Saintsbury brukar ha trevlig pinot, men jag har tyvärr inte sett dessa i Sverige på väldigt länge

Bubblande: Roederer Estate, tex Quartet eller L'Ermitage Brut (bårde vit och rosé).

Magikern

Medlem
Några förslag:

Montelena Chardonnay
Mount Eden Estate Chardonnay
Lingua Franca AVNI Chardonnay
Three Sticks Durrell Vineyard Chardonnay
Failla Chardonnay

Dunn Napa Valley Cabernet Sauvignon (jaja, det är en cab som har passerat millesek-skiftet, men ändå)
Marimar Estate Cristina men även "den vanliga" Estate Pinot Noir
Failla Ferrington Pinot Noir och även Lola Pinot Noir
Pax Mahle har tyvärr tickat iväg lite i pris (från 375 till 599, visserligen bara i SEK och inte USD, men ändå), bra viner, men inte riktigt värda den nya prislappen
Ridge zinfandel-viner (typ Lytton Springs och Geyserville) brukar bli väldigt bra med sådär 15 års lagring.
Walter Hansel Estate Pinot Noir
Duckhorn Napa Valley Merlot (efter många års lagring)
Kendall-Jackson Vintner's Reserve Cabernet Sauvignon
Sabelli-Frisch Biograf Syrah (tror inte att det är något lagringsprojekt, men trevligt att dricka i väntan på att annat i källaren mognar)
Sabelli-Frisch Lanterna Flame Tokay (tror inte att det är något lagringsprojekt, men trevligt att dricka i väntan på att annat i källaren mognar)
Saintsbury brukar ha trevlig pinot, men jag har tyvärr inte sett dessa i Sverige på väldigt länge

Bubblande: Roederer Estate, tex Quartet eller L'Ermitage Brut (bårde vit och rosé).

Tack för de vita vinerna. Jag saknar lite vitt i samlingen.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag saknar amerikanska viner i min samling. Vilka är de bästa vinerna på monopolet under tusingen om man vill slå till innan Trumps protektionismpolitik slår till? (Förmodar att mycket kommer att bli löjligt dyrt eller omöjligt att få tag på i Sverige inom en snar framtid)

Det kan hända att jag fått saker om bakfoten men jag har fått för mig att man bör slå till nu om man vill ha jenkare till rimligt pris. :)
Trump kommer att införa tullar på importerade varor, för att gynna inhemska produkter. (Skatter på export av "vanliga produkter" är extremt ovanligt, och förekommer nog mest på råvaruexport från u-länder. En rimligt trovärdig person påstod dock för några år sedan att Argentina hade en exportskatt på sina viner, vilket förvånade mig! De flesta länder vill ju exportera!) Det du ska vara bekymrad över är snarare EU:s svar på dessa tullar. (Eftersom EU har en tullunion med gemensamma tullsatser för importer från icke-EU/EES-länder är det inte Sverige som bestämmer självt.) Hittills har EU siktat på utvalda amerikanska produkter, för att specifikt drabba delstater som röstat republikanskt, i syfte att göra livet surt för MAGA-senatorer och -representanthusledamöter, som vi diskuterade i Adam Frischs tråd. Det innebär att bourbon snarare än vin beläggs med tull, eftersom i princip alla viktiga vinproducerande delstater röstar demokratiskt.

Så det är bara om du tror att hela situationen spårar ur ännu mer, och det blir tullar på allt amerikanskt, som du ska köpa nu. För de nuvarande priserna är ju satta vid en högre dollarkurs än dagens läge. Om USA-viner klarar sig utan EU-tullar, och kronan fortsätter att gå bra, borde priserna i SEK för nya USA-lanseringar sjunka om några månader. Men om det blir en massa bojkotter och försäljningen sjunker, kanske en del lanseringar uteblir från Bolis?

Inställningen att bojkotta allt USAmerikanskt verkar redan ha spritt sig ganska brett. Jag höll en lektion på en munskänksprovning igår, och hade med en kalifornisk Zinfandel i uppställningen. Det var några stycken deltagare som spontant kommenterade med "ja sånt ska vi ju inte köpa mer" och liknande fraser! :rolleyes:

Magikern

Medlem
Trump kommer att införa tullar på importerade varor, för att gynna inhemska produkter. (Skatter på export av "vanliga produkter" är extremt ovanligt, och förekommer nog mest på råvaruexport från u-länder. En rimligt trovärdig person påstod dock för några år sedan att Argentina hade en exportskatt på sina viner, vilket förvånade mig! De flesta länder vill ju exportera!) Det du ska vara bekymrad över är snarare EU:s svar på dessa tullar. (Eftersom EU har en tullunion med gemensamma tullsatser för importer från icke-EU/EES-länder är det inte Sverige som bestämmer självt.) Hittills har EU siktat på utvalda amerikanska produkter, för att specifikt drabba delstater som röstat republikanskt, i syfte att göra livet surt för MAGA-senatorer och -representanthusledamöter, som vi diskuterade i Adam Frischs tråd. Det innebär att bourbon snarare än vin beläggs med tull, eftersom i princip alla viktiga vinproducerande delstater röstar demokratiskt.

Så det är bara om du tror att hela situationen spårar ur ännu mer, och det blir tullar på allt amerikanskt, som du ska köpa nu. För de nuvarande priserna är ju satta vid en högre dollarkurs än dagens läge. Om USA-viner klarar sig utan EU-tullar, och kronan fortsätter att gå bra, borde priserna i SEK för nya USA-lanseringar sjunka om några månader. Men om det blir en massa bojkotter och försäljningen sjunker, kanske en del lanseringar uteblir från Bolis?

Inställningen att bojkotta allt USAmerikanskt verkar redan ha spritt sig ganska brett. Jag höll en lektion på en munskänksprovning igår, och hade med en kalifornisk Zinfandel i uppställningen. Det var några stycken deltagare som spontant kommenterade med "ja sånt ska vi ju inte köpa mer" och liknande fraser! :rolleyes:

Det var lite mottullarna och konsekvenserna av Trumps politik som jag syftade på. Nu verkar karlen vara på den nivån att han skulle kunna få för sig att lägga exporttullar. Många importörer (även i Sverige) uppfattar det troligen som att man lika gärna kan bojkotta ett land vars viner man klarar sig utan till skillnad från t.ex. franska viner. Att specifika delstater skulle bojkottas för att de röstade på Trump är någonting som känns osannolikt på den svenska marknaden men jag kanske har fel . Själv struntar jag i Bourbon men vin från de blåa delstaterna är ju högintressanta.

Jag har fått för mig att Trumps mål är att allt amerikanskt vin (och även annan alkohol) skall säljas i landet och att man inte skall importera något över huvudtaget.. Har folk på forumet någon annan uppfattning?

Nyllet

Medlem

Blir det här verklighet så får vi nog räkna med väldigt stor påverkan på vinindustrin i sin helhet och saftiga tullar på amerikanskt vin.

Magikern

Medlem

Blir det här verklighet så får vi nog räkna med väldigt stor påverkan på vinindustrin i sin helhet och saftiga tullar på amerikanskt vin.

Man undrar lite om detta inte kan bli positivt för Sverige på något sätt. Visst finns det en del utmärkta viner som man aldrig ser röken av i Sverige eftersom rubbet landar i USA. Det svenska monopolet borde väl vara en logisk och snabb ersättning till den amerikanska marknaden. Jag tänker inte minst på Champagner då.

Mathias

Medlem

”Det kommer vara jättebra för vin- och champagneverksamheten i USA”, fortsätter han."
Betyder det här att vi kommer se "Champagne" även från USA, precis som från Ryssland :eek::D

Magikern

Medlem
”Det kommer vara jättebra för vin- och champagneverksamheten i USA”, fortsätter han."
Betyder det här att vi kommer se "Champagne" även från USA, precis som från Ryssland :eek::D

Trump och många andra amerikaner tror säkert att protektionism kommer att få kvaliteten på amerikanskt vin i allmänhet och bubbel i synnerhet att öka rejält. Rätt terroir för att göra bubbel av champagnekvalitet finns i Kalifornien och Oregon enligt många patriotiska vinfantaster. Med tullarna på plats kommer man att satsa rejält för att tillgodose den lokala marknaden. Riktigt så enkelt är det nog inte. Massor av finansiering och 4 år till räcker inte långt om man vill göra viner som liknar prestigechampagner. Det kan kanske hända att någon mycket småskalig producent lyckas dock.

Hardolph

Medlem
Skamlöst stulet ifrån internet med hjälp av en ännu tullfri sökmotor:

"Flera amerikanska producenter märker sina mousserande viner som "champagne". Den amerikanska regeringen tillåter användningen av termen på amerikanska varumärken som etablerats på eller före mars 2006, så länge som det geografiska ursprunget åtföljer champagnetermen på etiketten. Amerikanska varumärken som skapats efter detta datum får inte använda termen."

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Ett sätt att läsa Trump är att han hotar med att dra sig ur handelsavtal med EU (som reglerar användandet av skyddade urspungsregler). Det är lätt att föreställa sig att maktspelare på lyxmarknaden (läs LVMH) skulle vara ganska grumpy om champagnemarknaden svämmades över med diverse produkter från hela vinvärlden.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett sätt att läsa Trump är att han hotar med att dra sig ur handelsavtal med EU (som reglerar användandet av skyddade urspungsregler). Det är lätt att föreställa sig att maktspelare på lyxmarknaden (läs LVMH) skulle vara ganska grumpy om champagnemarknaden svämmades över med diverse produkter från hela vinvärlden.
Det var ju något som de mest extremistiska bland Brexitörerna hotade med, men sedan blev det inte så, eftersom britterna trots allt ville ha ett handelsavtal med EU, för att försöka få deras återstående tillverkningsindustri att överleva.

Som du nämner, lär väl Trump inte ha samma skrupler, eller någon större förståelse för potentiella konsekvenser av eget handlande. Det skulle ju i och för sig enbart röra bubbelmarknaden i USA. Och frågan är väl om inte de amerikanska vinodlarnas organisationer skulle försöka få Trumpadministrationen att behålla reglerna. Även om EU har många fler skyddade ursprungsbeteckningar och liknande, med mycket större ekonomiskt värde, är nog Napa Valley m.fl. måna om att AVA-beteckningar fortsatt ska skyddas i EU (och Kanda och Storbritannien m.fl. länder...) Annars öppnas för Napa Valley-viner från Kina.

Eller så kanske vi kan tänka så här: låt amerikanarna få kalla fulbubbel för Champagne och återigen kalla amerikanskt plonk för Chablis (se nedan), om vi i Europa bara lagligen får kopiera Hollywood-filmer och amerikansk mjukvara!

Perikles

Medlem
Är ute efter att prova VIT Chateauneuf-du-Pape men vill gärna ha tips från forumet om vad jag ska välja.
Då jag bara är ute efter en flaska och för direkt konsumtion, så tänker jag att det får bli Systembolaget som får stå för leveransen och gärna inte över 500kr/flaskan. Några alternativ som dök upp i en sökning var till exempel nedanstående. Någon som kan bidra med nått tips?

• E. Guigal, Saintes Pierres de Nalys, 2019

• Château Mont-Redon, 2023

• Domaine du Vieux Lazaret, 2023

• Les Cailloux Blanc, Domaine André Brunel, 2022

LarsW

Medlem
Mont
Är ute efter att prova VIT Chateauneuf-du-Pape men vill gärna ha tips från forumet om vad jag ska välja.
Då jag bara är ute efter en flaska och för direkt konsumtion, så tänker jag att det får bli Systembolaget som får stå för leveransen och gärna inte över 500kr/flaskan. Några alternativ som dök upp i en sökning var till exempel nedanstående. Någon som kan bidra med nått tips?

• E. Guigal, Saintes Pierres de Nalys, 2019

• Château Mont-Redon, 2023

• Domaine du Vieux Lazaret, 2023

• Les Cailloux Blanc, Domaine André Brunel, 2022
Mont Redon eller Guigal. Båda brukar vara kul och bra och ingen jätteinvestering om man vill prova.
Personligen tycker jag inte vit Rhone vinner så mycket med lagring då de ofta har låg syra och fort blir lite flabbiga. Dricker dem helst på frisk frukt

Jag som nästan aldrig dricker Champagne råkade ropa in en flaska Cristal 2009. 200 euro + kommission lät billigt.

Vad säger ni konnässörer? Är det redo att poppas inom kort och vad har jag att vänta mej?

Toppen