SV: Restauranger som inte tar 4ggr pengarna på vinerna
I går kväll tog vi en tur ut till NordKoster för att träffa några vänner på Galejen. Galejen är en sån där nybyggd, pittoresk turistfälla, som försöker leva på att kränga så mycket hamburgare, korv och lådvin som möjligt under 5 semesterveckor. Sedan stängt resten av året. Och det är ju inte helt lätt att driva krog på en ö med 150 bofasta.
Nåväl, sedan i julas har Galejen ny regim, som verkligen brinner för att hålla grytan kokande året runt. De har genom lite enklare ommöbleringar skapat en nästan-som-hemma stämning. När vi kom dit sprakade en brasa i öppna spisen och våra vänner hade redan ätit en liten soppa som förrätt och druckit 2007 Lupe-Cholet Chateau de Viviers Vaucoupin, Chablis Premier Cru till. Vi tog ett glas, som aperitif och beställde varmrätten direkt.
På en sådan här liten krog med 25-30 gäster en kväll som den här kan de av naturliga skäl inte ha en
pretentiös 10-rätters meny utan här nöjer man sig med en fisk- och en kötträtt. Förutom en för- och en efterrätt. Något som jag tycker är rätt sympatiskt då de istället kan satsa på att göra dessa så bra som möjligt. Vi valde entrecôte med en strimlad rödbeta smaksatt med apelsin och en bakpotatis med knaprigt skal som fyllts med den persiljekryddade potatisen. Till detta passade naturligtvis ett glas rött. På vinlistan finns som vanligt husets vin, som var något sydafrikanskt, vilket jag inte är speciellt intresserad av. Men det visade sig att Bent, som står i köket och driver krogen tillsammans med Jonas, som serverar, hade tagit med lite gott vin från sitt förra ställe. Så Jonas tog fram fyra olika flaskor som han erbjöd oss för 700 kronor per flaska, tidigare hade de tagit 12-1300 för dem, det var bara att välja. Så snabbt som ögat högg jag en 2006 Gaja Pieve Santa Restituta 'Sugarille', Brunello di Montalcino.
Nu tror jag inte att Bent och Jonas kommer att fortsätta att sälja vin till det priset men de har i alla fall ambitionen att förutom de billiga standardvinerna hålla ett litet lager med bättre viner för de som så önskar.
Min rekommendation, för er som har vägarna förbi Strömstad och en kväll över, är att sticka ut till Galejen men att undvika den värsta högsäsongen under semesterveckorna för då kan ingen pittoresk krog på västkusten hålla standarden uppe.