Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Magnus L

urydhtfilgukj
Det jag tänker är, hoppas jag iaf, vin av mer raritetstyp för lagring. Det var mer en allmän fråga då jag ibland scannat runt lite på SB och sett precis den här typen av vin som jag undrar över. Två exempel skulle ju kunna vara dessa två champagner:
  • Gosset Celebris 2002 (säljstart 2014-11-03, vilket verkar stämma om jag googlar runt och söker lite här på forumet. Den verkar ha släppts just runt slutet 2014 vilket skulle innebära att den enda flaskan som verkar finnas kvar (ja om den nu gör det, SB verkar ju som sagt inte uppdatera sin sida klockrent ;)) isf stått på hyllan i, ja två år.
  • Pommery Cuvée Louise 2002 (säljstart 2014-02-01, skulle alltså innebära nästan tre på dammiga hyllor runtom i Svedala om det datumet stämmer :))
Finns såklart säkert hundratals exempel till. Men den där Gosset Celebris känns ju som ett ypperligt exempel på vad jag menar då det är en producent och årgång av mkt bra kvalitet samt en champagne som så vitt jag kan se inbringar höga poäng och omdömen.
Visst finns det problem med att förvaringen av vinerna i butik hos systembolaget inte är helt lämplig. Det skall dock tilläggas att (så vitt jag förstår det) så köper inte systembolaget in hela partiet av ett vin på säljstartsdatumet, utan många viner ligger hos importörer fram till dess att sinar på hyllorna och det beställs mer av systembolaget? Rätta mig gärna om jag har missuppfattat detta! :)

kayaker

Cyklist
Visst finns det problem med att förvaringen av vinerna i butik hos systembolaget inte är helt lämplig. Det skall dock tilläggas att (så vitt jag förstår det) så köper inte systembolaget in hela partiet av ett vin på säljstartsdatumet, utan många viner ligger hos importörer fram till dess att sinar på hyllorna och det beställs mer av systembolaget? Rätta mig gärna om jag har missuppfattat detta! :)
Korrekt

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det jag tänker är, hoppas jag iaf, vin av mer raritetstyp för lagring. Det var mer en allmän fråga då jag ibland scannat runt lite på SB och sett precis den här typen av vin som jag undrar över. Två exempel skulle ju kunna vara dessa två champagner:
  • Gosset Celebris 2002 (säljstart 2014-11-03, vilket verkar stämma om jag googlar runt och söker lite här på forumet. Den verkar ha släppts just runt slutet 2014 vilket skulle innebära att den enda flaskan som verkar finnas kvar (ja om den nu gör det, SB verkar ju som sagt inte uppdatera sin sida klockrent ;)) isf stått på hyllan i, ja två år.
  • Pommery Cuvée Louise 2002 (säljstart 2014-02-01, skulle alltså innebära nästan tre på dammiga hyllor runtom i Svedala om det datumet stämmer :))
Finns såklart säkert hundratals exempel till. Men den där Gosset Celebris känns ju som ett ypperligt exempel på vad jag menar då det är en producent och årgång av mkt bra kvalitet samt en champagne som så vitt jag kan se inbringar höga poäng och omdömen.

Gosset framför Pommeryn som jag tycker är överprissatt. Dessutom är Gosset lagrad hos leverantören och har inte stått på hylla som i vissa SB-butiker som i fallet för Pommeryn.

MD

Medlem
Produkter som köps in som tillfälliga exklusiva lanseringar får inte byta årgång, och då kan det absolut vara intressant att undersöka när den lanserades. Jag tvekar sällan på att köpa en flaska som lagrats i en vinkällarbutik, varudepå eller hos leverantör. Det är inte garanterat att flaskan lagrats korrekt men jämfört med en flaska som väntat 2 år ståendes på lagret på en butik i Säffle så känns det ändå ok.

MagnusH70

Medlem

Många gånger är det inte i butiken det står länge, utan det ligger på lager någonstans. Om butiken inte har någon vidare omsättning kan det vara en risk att vinet stått länge i ljus. Det är därför man bör handla sina drycker för lagring så snart som möjligt efter släpp. Det är nog dock riskfritt att beställa dryckerna till sitt bolag om de funnits i sortimentet länge, men legat på lager någonstans.

Tack för alla svar :) Låter onekligen ja som det bästa är att ha lite koll på när saker och ting släpps. Antar att egentligen är det samma problematik var än man hittar den där flaskan, det går ju liksom aldrig att veta hur den hanterats/lagrats. Om du hittar en flaska av en årgång som kom för ett par år sedan, på en flygplats ex. så ja, då uppstår ju samma typ av problem.

AdamST

Medlem
Jag vill ha Côte-Rôtie och systembolaget är ju inte särskilt behjälpligt! Tips på en sort som inte kostar allt för blodigt, och gärna också en lämplig plats att inhandla den ifrån? :)

grappa

Medlem
Jag vill ha Côte-Rôtie och systembolaget är ju inte särskilt behjälpligt! Tips på en sort som inte kostar allt för blodigt, och gärna också en lämplig plats att inhandla den ifrån? :)
Om du är nära Danmark, Philipssons i Kokkedal. Tror inte att de skickar till Sverige.
Guigals Brune et Blonde brukar funka. Louise Cheze Les Belles Demoiselles (eller liknande stavning) har jag köpt på SB. Gillar den mycket! Båda ligger under 400 SEK.

AdamST

Medlem
Om du är nära Danmark, Philipssons i Kokkedal. Tror inte att de skickar till Sverige.
Guigals Brune et Blonde brukar funka. Louise Cheze Les Belles Demoiselles (eller liknande stavning) har jag köpt på SB. Gillar den mycket! Båda ligger under 400 SEK.
Var precis påväg att skriva om det vinet @karl_ek :);)
Tack så mycket för tipsen allihopa! :)

Trydebull

Medlem
Nu har jag tillhört "tjuvläsarna" tillräckligt länge. Nu behöver jag råd. Så första posten blir en fråga i form av resonemang kring Cuvée Sir Winston Churchill:

Jag vill köpa en låda av just WC - gärna Magnum, men vanliga flaskor fungerar ovkså.
Jag vill köpa dem i år.
På Sb finns 2004 på vanlig flaska.

Så till frågorna;
1, jag vill kunna ha dem i källaren i 20 år. Håller 2004 för det? Utveckling i så fall?
2, finns det några realistiska alternativ? Kan man hitta magnum? Bör jag vända mig till andra sidor för inköp istället för Sb?
3, när kan man vänta sig 2008:eek:r?

Bubblare: Någon annat som finns på bolaget idag, som med stor sannolikhet skulle kunna ligga i och utvecklas väl i 20 år? Som jag skulle kunna slå till på direkt?

tobbe81

Medlem
Nu har jag tillhört "tjuvläsarna" tillräckligt länge. Nu behöver jag råd. Så första posten blir en fråga i form av resonemang kring Cuvée Sir Winston Churchill:

Bubblare: Någon annat som finns på bolaget idag, som med stor sannolikhet skulle kunna ligga i och utvecklas väl i 20 år? Som jag skulle kunna slå till på direkt?
mitt tips till dig i dagens läge och ett alternative
Champagne Taittinger Comtes de Champagne 2006
http://shop.franskavinlistan.com/merinfo.php?kampanj=6&retur=/viner.php&artikel=501&f=champagne

Trydebull

Medlem
mitt tips till dig i dagens läge och ett alternative
Champagne Taittinger Comtes de Champagne 2006
http://shop.franskavinlistan.com/merinfo.php?kampanj=6&retur=/viner.php&artikel=501&f=champagne
Tack! Tar det som ett bra tips! Kan mycket väl landa på en låda även av dessa.

Är dock fortfarande nyfiken på svar kring funderingarna kring WC. Kommer att köpa även WC men vill gärna få hjälp med tankar kring lagring - och eventuella alternativ till 75 cl 2004 på Sb om de inte anses hålla för källaren under 20 år.

magnum

Epernay, Frankrike
Tack! Tar det som ett bra tips! Kan mycket väl landa på en låda även av dessa.

Är dock fortfarande nyfiken på svar kring funderingarna kring WC. Kommer att köpa även WC men vill gärna få hjälp med tankar kring lagring - och eventuella alternativ till 75 cl 2004 på Sb om de inte anses hålla för källaren under 20 år.
Nyfiken på varför den skall ¨hålla¨ i 20 år! Vilket den kommer att göra.

Silex

Medlem

Jag vill köpa en låda av just WC - gärna Magnum, men vanliga flaskor fungerar ovkså.
Jag vill köpa dem i år.
På Sb finns 2004 på vanlig flaska.

Så till frågorna;
1, jag vill kunna ha dem i källaren i 20 år. Håller 2004 för det? Utveckling i så fall?
2, finns det några realistiska alternativ? Kan man hitta magnum? Bör jag vända mig till andra sidor för inköp istället för Sb?
3, när kan man vänta sig 2008:eek:r?

Jag vet att enstaka SB-butiker fortfarande har Winston -02 kvar (och även -00 i vissa butiker). 2002 är väl en årgång som bör ha potential att hålla längre än 2004. Samtidigt får man då betänka att de flaskorna börjat livet på ett trist sätt, nämligen att stå på en hylla på ett lokalt SB ett par år i rumstemperatur, och det är väl lite oklart vilken effekt det kan tänkas ha på 20 års sikt.

MagnusH70

Medlem
Sen är frågan om man tycker att den är god efter 20 år. Jag vet ju att jag gillar viner med ålder, men alla gör inte det. Speciellt champagne är det många som gillar att dricka ungt.

Trydebull

Medlem
Andra WC alternativ alltså
Nyfiken på varför den skall ¨hålla¨ i 20 år! Vilket den kommer att göra.
Jag tycker ju att WC är en väldigt god champagne. Önskar i det här fallet att den håller två decennium pga personlig emotionell koppling till både namnet på flaskan och 2036. Så tillsammans blir det ju tre önskningar i ett:)

Men du känner dig alltså rimligt säker på att 2004 på 75 cl fortfarande lever 2036?

Toppen