Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Trydebull

Medlem
Jag vet att enstaka SB-butiker fortfarande har Winston -02 kvar (och även -00 i vissa butiker). 2002 är väl en årgång som bör ha potential att hålla längre än 2004. Samtidigt får man då betänka att de flaskorna börjat livet på ett trist sätt, nämligen att stå på en hylla på ett lokalt SB ett par år i rumstemperatur, och det är väl lite oklart vilken effekt det kan tänkas ha på 20 års sikt.

Ja, intressanta noter - åt båda hållen. Snabb sökning ger endast 2004:eek:r. Men får gå ner och inventera vinkällaren på mitt lokala. Kan ju hända att man hittar några välhållna ex där. Ska kolla av Heathrow och Shiphol också de närmaste veckorna - man skulle ju kunna ha tur där också.

magnum

Epernay, Frankrike
Andra WC alternativ alltså

Jag tycker ju att WC är en väldigt god champagne. Önskar i det här fallet att den håller två decennium pga personlig emotionell koppling till både namnet på flaskan och 2036. Så tillsammans blir det ju tre önskningar i ett:)

Men du känner dig alltså rimligt säker på att 2004 på 75 cl fortfarande lever 2036?
Absolut! Ser vi enbart till tid så är 1985 fortfarande i god form!
Bifogar länk från en trevlig provning som hölls i London.
https://www.instagram.com/p/BMdr0PKhCEq/?taken-by=alavolee

MartinE

Medlem
Andra WC alternativ alltså

Jag tycker ju att WC är en väldigt god champagne. Önskar i det här fallet att den håller två decennium pga personlig emotionell koppling till både namnet på flaskan och 2036. Så tillsammans blir det ju tre önskningar i ett:)

Men du känner dig alltså rimligt säker på att 2004 på 75 cl fortfarande lever 2036?
Har du möjligen en nyfödd son som heter Winston? ;)

CWC 2004 kommer med största sannolikhet vara en fantastisk champagne om tjugo år - om du kan förvara den på ett bra sätt! På samma sätt som att 85:an och 86:an sannolikt är helt magiska idag.

Har du även en ung dotter är Vilma(rt) Cœur de Cuvée 2008 ett minst lika bra köp! Den finns också tillgänglig på SB idag.

Tillägg: Ser nu att @magnum redan jämfört med 85:an!

Trydebull

Medlem
Har du möjligen en nyfödd son som heter Winston? ;)

CWC 2004 kommer med största sannolikhet vara en fantastisk champagne om tjugo år - om du kan förvara den på ett bra sätt! På samma sätt som att 85:an och 86:an sannolikt är helt magiska idag.

Har du även en ung dotter är Vilma(rt) Cœur de Cuvée 2008 ett minst lika bra köp! Den finns också tillgänglig på SB idag.

Tillägg: Ser nu att @magnum redan jämfört med 85:an!

Du är nog något på spåren när det gäller Winston. Jag är redan överlycklig över att ha ynnesten att få en anknytning till Sir WC men också lycklig ägare till ett par Vilmart av föreslagen ålder - utan dotter. Men ett mycket bra förslag om man skulle träffa rätt igen.

När det gäller de mer liberala Champagneälskarna så är det väl enklast att slå till med (Champ)Agne, så hittar man rätt hela tiden.

tobbe81

Medlem
Litet tips inför fredagen för er som blev utan 18/11 hoppas att det är ok att lägga upp den här. Tipset är från Johan Lidby vinhandel.

Många refererar till Raveneau som Chablis svar på DRC i Bourgogne och man förstår varför när man fått tillfälle att dricka något av deras viner. Det är en stor vinupplevelse som får en vinälskare att le av lycka. Med sin sköljande mineralsyra, som lämnar ett läskande salttäcke på tungan, sin stora mogna frukt och ett oändligt långt avslut, är detta en helt unik Chablisupplevelse.

Givet den ytterst begränsade tillgången, och den stora efterfrågan, har vi ett maxtak på en butelj per medlem. Lägger man mer än en flaska, går inte beställningen igenom. Säljstart är på fredag den 2 december, klockan 10.00 så logga in på Systembolaget i god tid innan.

Petit Chablis Magnum 2014 (Domaine Francois Raveneau, Bourgogne, Frankrike)
Hemligt artikelnummer: 72372-06 Pris: 899 kr

Chablis 2014 (Domaine Francois Raveneau, Bourgogne, Frankrike)
Hemligt artikelnummer: 74766-01 Pris: 449 kr

Chablis Premier Cru Butteaux 2014 (Domaine Francois Raveneau, Bourgogne, Frankrike)
Hemligt artikelnummer: 74527-01 Pris: 679 kr

Chablis Grand Cru Blanchot 2014 (Domaine Francois Raveneau, Bourgogne, Frankrike)
Hemligt artikelnummer: 74143-01 Pris: 999 kr

Last edited by a moderator:

matage

Medlem
Lånar tråden med ett lätt sidorspår på ämnet "Vad och VAR ska jag köpa"..
Har fått i uppdrag av min käre far att leta upp en låda Gaja Barbaresco av odefinierad årgång.
Vad ska man leta efter för bra pang för pengen och som är åtminstone nära eller i början av dricksfönster?
2008 och tidigare?

Och varifrån köper man isåfall dem bäst till Sverige?

Mattias Schyberg

Administratör
Litet tips inför fredagen för er som blev utan 18/11 hoppas att det är ok att lägga upp den här.
Många refererar till Raveneau som Chablis svar på DRC i Bourgogne och man förstår varför när man fått tillfälle att dricka något av deras viner. Det är en stor vinupplevelse som får en vinälskare att le av lycka. Med sin sköljande mineralsyra, som lämnar ett läskande salttäcke på tungan, sin stora mogna frukt och ett oändligt långt avslut, är detta en helt unik Chablisupplevelse.

Givet den ytterst begränsade tillgången, och den stora efterfrågan, har vi ett maxtak på en butelj per medlem. Lägger man mer än en flaska, går inte beställningen igenom. Säljstart är på fredag den 2 december, klockan 10.00 så logga in på Systembolaget i god tid innan.

Petit Chablis Magnum 2014 (Domaine Francois Raveneau, Bourgogne, Frankrike)
Hemligt artikelnummer: 72372-06 Pris: 899 kr

Chablis 2014 (Domaine Francois Raveneau, Bourgogne, Frankrike)
Hemligt artikelnummer: 74766-01 Pris: 449 kr

Chablis Premier Cru Butteaux 2014 (Domaine Francois Raveneau, Bourgogne, Frankrike)
Hemligt artikelnummer: 74527-01 Pris: 679 kr

Chablis Grand Cru Blanchot 2014 (Domaine Francois Raveneau, Bourgogne, Frankrike)
Hemligt artikelnummer: 74143-01 Pris: 999 kr
Egentligen så borde jag ta bort ditt inlägg då du faktiskt inte är registrerad leverantör på forumet och detta inlägg måste ses som reklam (jag förutsätter att du är leverantör av produkten ifråga?), men jag nöjer mig med att påminna om att du bör ha ett leverantörskonto för att med gott samvete göra produktreklam av detta slag. Vill du ha ett leverantörskonto så får du registrera ett konto med lämpligt namn och meddela mig så fixar jag resten. Alternativt så gör vi om ditt befintliga, men det är ju bra om företaget är tydligt i namnet.

Se detta inlägg som en sträng tillrättavisning med minsta möjliga konsekvens, typ. Normalt ryker denna typ av inlägg direkt oavsett hur harmlösa och välvilliga de är. Vi måste nämligen vara konsekventa med hur vi hanterar just denna typ av inlägg, vilket jag inte är just nu. ;)

kayaker

Cyklist
Egentligen så borde jag ta bort ditt inlägg då du faktiskt inte är registrerad leverantör på forumet och detta inlägg måste ses som reklam (jag förutsätter att du är leverantör av produkten ifråga?), men jag nöjer mig med att påminna om att du bör ha leverantörskonto för att med gott samvete göra produktreklam av detta slag. Vill du ha ett leverantörskonto så får du registrera ett konto med lämpligt namn och meddela mig så fixar jag resten. Alternativt så gör vi om ditt befintliga, men det är ju bra om företaget är tydligt i namnet.

Se detta inlägg som en sträng tillrättavisning med minsta möjliga konsekvens, typ. Normalt ryker denna typ av inlägg direkt oavsett hur harmlösa och välvilliga de är. Vi måste nämligen vara konsekventa med hur vi hanterar just denna typ av inlägg, vilket jag inte är just nu. ;)
Han har gissningsvis bara kopierat texten, inklusive fetstil, i mailet rakt av.

tobbe81

Medlem
Ah, jag var lite osäker här och hur kan man veta? I så fall är det såklart ok, men nästa gång kan det vara bra om det framgår tydligare att det är en citerad text. Hur ligger det till, @tobbe81? Det är bra att veta om du är importör eller ej? :)

Nej jag är en hårt arbetande kock i Stockholm du följer ju mig även på Instagram kanske jag var lite otydlig att texten var kopierat från ett mail jag fick iefm från importörens vinklubb förlåt om jag var otydlig i mitt första inlägg.

Larseman

Medlem
Nej jag är en hårt arbetande kock i Stockholm du följer ju mig även på Instagram kanske jag var lite otydlig att texten var kopierat från ett mail jag fick iefm från importörens vinklubb förlåt om jag var otydlig i mitt första inlägg.
Vem är leverantören? Jag kan lägga till den informationen och ta fram inlägget igen :cigarr:

Toppen