Det tar ganska ofta slut i GBG först är min erfarenhet.
Definitivt inte min, som sagt. För min del har jag observerat fenomenet mest tydligt för bourgogner, men mitt senaste exempel var en Grosses Gewächs 2015. Har för mig att detta diskuterats förut på forumet, och att alla Stockholmsbaserade medlemmar hade samma intryck som jag.
Det händer förstås att flaskorna i Stockholm tar slut före de i Malmö eller Göteborg men då brukar de vara hyfsat jämnt fördelade från början. Det normala är dock att butiken i PK-huset får en oproportionerligt stor andel.
Som sagt, det inte bara händer, utan mitt intryck är att det är det allra vanligaste.
Vad menar du med "jämn fördelning"? Lika många flaskor oavsett folkmängd och efterfrågan???
Min minnesbild från forntiden, före webblanseringarna (men så nyligen att man kunde se antal flaskor på nätet), är att proportionerna ibland var 1:1:1! Sedan brukade det ofta vara 2:1:1, men det innebar ändå att det så gott som alltid sålde slut först i Stockholm.
Baserat på vad jag hört från importörer och internetförsäljare, är att efterfrågan på "fine wine" inte bara större i Stockholm p.g.a. större folkmängd, utan också större per capita. (Någon importör har också påstått att det i de högre prisklasserna finns större efterfrågan i Malmö än Göteborg, men det har jag inte lika starkt stöd för.)
Sedan är det ju inte direkt så att alla som bor i Stockholmsområdet har tid att stå och köa kl 10 en vardag, alternativt har tid att släppa allt och rusa iväg så snart man upptäcker att webbsaldot tog slut! Så det går ju inte direkt att påstå att släpp på PK-huset som tar slut på några minuter eller timmar gynnar alla vinintresserade 08or... Själv har jag ingen som helst nytta av flaskor på PK-huset dag 1 om de inte finns kvar till sådär 18-tiden...
Men, vi verkar vara överens om att allt som kan förväntas sälja slut på mindre än en vecka (tiden då flaskor i butik "släppts fria") borde gå helt på webblansering. Bara sådant som borde överleva första veckan borde släppas i butik samtidigt som webbsaldot släpps fritt.