Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Gick ju bra det här... typ fem sekunder över 10 skickade jag min order, sedan stod sidan och tuggade säkert 20 sekunder av överbelastning innan jag fick besked att PP redan var slut :(

Precis som @Daniel A kunde jag inte motstå den skyhöga nördfaktorn i att ha Raveneau på magnum så jag körde på en sådan.... Bekräftelsemailet har landat och jag har nummer 2352330 så nu är det helt upp till vinguden om det blir verklighet....
 

Silex

Medlem
Ja, även om man får bekräftelse så står det ju "Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av beställd vara", så en bekräftelse betyder inget.
Jag fick dessutom ett felmeddelande efter steg 1 i beställningen ("Radfel"på Les Chétillon???), vilket tvingade mig att plocka bort Chétillon från beställningen som då försenades, så om de kör på ordernummer ser det mörkt ut för min del (nr 2351853). Tack för det SB.... missar nog både Chétillon och Raveneau.
 

Ekdahl

Medlem
Några fler som beställde Andre Jacquart? Min gick igenom men var slut ögonblicket efter. Fanns bara i butik i Malmö med 24 fl och webbsaldo på 72 fl tror jag.

Vart tog övriga 744 fl vägen??
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, typ 112 st kvar en timma efter släppet (2 i GBG och 5 i Malmö). För övriga landet hade 1 sekund på sig och kanske missade ändå. Man kan lätt bli lite konspiratorisk att Stockholm prioriteras så mycket trots att efterfrågan inte motsvaras.
Var tvungen att skriva till Kundtjänst... Inte för att det spelar någon roll men ändå...

Saxat;
I dagens lansering hade jag tänkt att köpa en Champagne, nämligen 2008 Pierre Peters Chetillons och som vanligt var jag inloggad i god tid innan och satt med fingret på musknappen för att 10.01 klicka som en galning för att få den åtråvärda champagnen.
Men, som så ofta förut, Slut i webbsaldo. 140 flaskor i webbsaldo borta på under fem sekunder?
Nu är detta ju spelets regler och i slutändan handlar det ju om hur snabb uppkoppling man har och hur när SB's server man befinner sig. Detta accepterar jag.

MEN, här kommer det som är märkligt, förutom de flaskor som släpptes på nätet har PK-butiken fått 192 flaskor, GBG 24 och så vidare.

Hade jag således bott i Stockholm istället för Kalmar hade jag bara kunnat knalla in i butiken när webbsaldot tog slut och köpa mina flaskor över disk?

Varför väljer systembolaget att premiera storstäderna på ett sådant vis istället för att ge alla var man än bor i landet samma möjlighet att köpa åtråvärda viner?

Det självklara vore förstås att ALLA flaskor som köpts in först gjordes tillgängliga via webbsaldo för att sedan om något blev kvar skickas ut till butik?

Om det inte vore så att vi hade ett monopol i Sverige hade jag inte haft något problem med detta men så länge monopolet finns är systembolagets uppgift att behandla ALLA lika OAVSETT var vi bor i Sverige.

Mindre städer är ju redan idag gravt förbisedda med sitt dåliga standardutbud i butik där man alltid är hänvisad till beställning och väntetid om man vill dricka något intressant men just i detta fallet blir det ju så uppenbart orättvist?

Min fråga till Er är således varför SB väljer att ge storstäderna en fördel på detta vis när de släpper små parter och hur ni kan motivera detta?

Är detta något som ni över huvud taget arbetar med att förändra?

Skall monopolet ha någon som helst trovärdighet i framtiden måste ju Systembolaget börja ge alla samma möjlighet att dricka kvalitetsvin och inte bara reservera det som är bra till storstäderna medans vi andra får nöja oss med pallvis dåligt vin i pappkartong gjort i en fabrik i skåne.
 

Keen

slan
Fick detta svar om hur beställningarna behandlas.

"Jo, det var rätt stort tryck, dock är det tydligen så att alla beställningar går igenom även om det inte finns några flaskor kvar. Systembolagets system hinner inte riktigt med att uppdatera utan det kommer ske först i morgon. Alla ordrar går till vår distributör som kommer genomföra dem i tidsordning – när vinerna är slut kommer de som inte får några flaskor få ett meddelande från Systembolaget. Tyvärr kan det ta några dagar."


Komplettering: "De bör gå på tiden för genomförd beställning – det är den informationen de ser när de får beställningarna."
 

Pontus

Medlem
Det självklara vore förstås att ALLA flaskor som köpts in först gjordes tillgängliga via webbsaldo för att sedan om något blev kvar skickas ut till butik?
Dubbelgilla på den, det där borde vara självklart. Men det är klart, det finns ju ett antal gamla stofiler i våra tre största städer som ännu inte tagit till sig detta med datorer i allmänhet och internet i synnerhet. Naturligtvis måste de få möjlighet att köpa mycket mer än alla vi andra.
 

KimHartman

Medlem
Fick detta svar om hur beställningarna behandlas.

"Jo, det var rätt stort tryck, dock är det tydligen så att alla beställningar går igenom även om det inte finns några flaskor kvar. Systembolagets system hinner inte riktigt med att uppdatera utan det kommer ske först i morgon. Alla ordrar går till vår distributör som kommer genomföra dem i tidsordning – när vinerna är slut kommer de som inte får några flaskor få ett meddelande från Systembolaget. Tyvärr kan det ta några dagar."


Komplettering: "De bör gå på tiden för genomförd beställning – det är den informationen de ser när de får beställningarna."
Vem var det som svarade detta?
 

KimHartman

Medlem
En Karin på Johan Lidby.
Svaret tyder på att vissa butiker redan hunnit skicka iväg beställningar.

Har för mig att butikerna brukar skicka alla ackumulerade BS-beställningar på morgonen/förmiddagen två dagar (kan vara tre) innan leverans. En del stora butiker kan man misstänka gör detta varje dag, så det är väl detta Lidby redan har hunnit se.

Vissa butiker får bara leverans en gång i veckan, så om det till exempel skulle råka vara på måndagar så går inte beställningarna i väg förrän nästa torsdag, om jag förstått rätt. Det betyder i så fall att de måste vänta ungefär en vecka innan de kan börja reda ut ordningen i vilken beställningarna faktiskt las.
 

Keen

slan
Svaret tyder på att vissa butiker redan hunnit skicka iväg beställningar.

Har för mig att butikerna brukar skicka alla ackumulerade BS-beställningar på morgonen/förmiddagen två dagar (kan vara tre) innan leverans. En del stora butiker kan man misstänka gör detta varje dag, så det är väl detta Lidby redan har hunnit se.

Vissa butiker får bara leverans en gång i veckan, så om det till exempel skulle råka vara på måndagar så går inte beställningarna i väg förrän nästa torsdag, om jag förstått rätt. Det betyder i så fall att de måste vänta ungefär en vecka innan de kan börja reda ut ordningen i vilken beställningarna faktiskt las.


Vi lär märka hur det går. Högst sannolikt blir man besviken.
 

Dovberg

Medlem
Jag gjorde allt från mobilen då min chef konfiskerade min jobbdator för att använda den under ett gemensamt möte. Otroligt nog gick allt utan problem och sidan uppdaterade sig förvånansvärt fort. Fick plats 2351315 så det verkar se ljust ut. Beställde 6 flaskor PP. Fick bekräftelsen 10:12.

Jag pratade även med leverantören. Alla flaskor som Systembolaget inte har köpt in är helt slut, dock är det 168 flaskor som inte ligger i deeras depå och som alltså varken syns i webbsaldot eller i butiker. Jag tänker att även om folk fått bokningsbekräftelse och att flaskorna från webbsaldot inte räcker så borde de kunna ta av de 168 flaskorna som finns kvar eller? Varför inte släppa alla på en gång? Finns ju de som inte kunde beställa då det stod 0 i webbsaldot, men detta är alltså inte hela sanningen.

Känns lönlöst att klaga, men att Stockholm fick 192 flaskor är rena jävla skämtet! Hur tusan kan man motivera det? och 72 flaskor på webben. Jo, tack
 

Dovberg

Medlem
Fler borde maila kundtjänst och klaga på systemet... Vem vet... Till slut kanske vi tröttar ut dem...
Jag skickade faktiskt mail till dem och sa som det var att jag har haft kontakt med leverantören av vinet som bekräftat att de har 168 flaskor i sitt lager som Systembolaget inte har tagit med i varken webbsaldo eller saldo i butik. Frågade också om de tänker ta dessa flaskor till de beställningar som antagligen har hunnit bli dubbelbokade. Får se vad jag får för svar.
 

kayaker

Cyklist
Jag pratade även med leverantören. Alla flaskor som Systembolaget inte har köpt in är helt slut, dock är det 168 flaskor som inte ligger i deeras depå och som alltså varken syns i webbsaldot eller i butiker. Jag tänker att även om folk fått bokningsbekräftelse och att flaskorna från webbsaldot inte räcker så borde de kunna ta av de 168 flaskorna som finns kvar eller? Varför inte släppa alla på en gång? Finns ju de som inte kunde beställa då det stod 0 i webbsaldot, men detta är alltså inte hela sanningen.
Det brukar inte gå att lägga beställningar när webbsaldot är slut och det uppdateras i "realtid".
Vad gäller det där att inte ta in allt på en gång så verkar de ha bestämt sig för att köra samma princip för alla viner, oavsett efterfrågan. De lär fortsätta med det så länge de har monopol. :vägg:
 
Toppen