Vi behöver forumets hjälp och råd.
Jag och min sambo gifter oss i sommar och vill då ha något riktigt särskilt till oss själva i vinväg till middagen och champagne till brudskålen. Den stora frågan är, vad ska vi satsa på? Det ska vara rött. Vi har en förkärlek för amerikanska cabernet sauvignon viner. Det bästa/godaste vi druckit är sannolikt Inglenooks Rubicon. Nu finns denna inte på systembolaget, annars hade det varit en stark kandidat. Heitz är också en favorit.
Vi har druckit en del Bordeaux också men har ännu inte hittat samma favoriter. Vi har bland annat testat Leoville Barton och Clos de Marquis. Vi upplever dem något ”tamare” och mer åt multna löv hållet snarare än mörk frukt. De är säkert sofistikerade, har ni förslag tar vi gärna emot dem också.
Vi söker helst efter något i prisklass max 2000kr.
När det gäller champagne har vi svårare att beskriva vår stil. Vi har mest druckit systemets utbud av Brut. De godaste tycker vi nog ändå är Pol Roger och möjligvis Bollinger. Samma här, helst pris max 2000kr
Finns några bra förslag?
Det finns nog andra som är bättre att svara på vilket rödvin ni ska ha.
Men som champagnefreak så är det svårt att inte ge tips om trevliga skumpor att skåla i.
Med en maxgräns på 2K så är ju nästan hela spektrat uppe.
Eftersom ni gillar Pol Roger så är en Winston Churchill 2004 ett alternativ. Hade nog valt den före Bollingers RD 2004 som ligger i samma (lite högre) prisklass.
Bollingers grand Anné 2007 funkar säkert också men... hade jag valt så hade jag skålat i
Krug!
Vill ni ha äldre champagne så släpper de Gosset-Brabant cuvee Gabriel från 1996 och 2002 i websläppet om 5 dagar, båda för strax över tusenlappen, hade nog valt 96an av dem. Denna påminner i stilen om Bollinger.
Men återigen...
Krug!
Edit: Kollade runt lite.
Cristal och Dom Perignon 2009 finns ju också om man vill vara flashig, har inte provat dessa själv men 2009 är ju en årgång som verkar mogna snabbt, här hade jag själv valt Cristal...
Cuvee William Deutz från 2006 är väldigt trevlig men enligt min mening lite för tidigt.
Taitingers Comtes de Champagen från 2006 har jag inte prövat men borde enligt erfarenhet vara väldigt fin nu (och 10+ år frammåt).
Heidsecks Blanc de Milléaires är ju något av en forumfavorit, har inte själv provat den men den får många lovord. Tyvärr har ni missat 1995an som hade vart ett seriöst alternativ, 2004an har ersatt denna nu.
...men nämnde jag att det finns också
Krug?
Och väljer ni
Krug så instämmer jag i posten ovan, se till att det blir edition 166, ni blir inte besvikna!