Jag sitter och funderar lite på producenter, kvantiteter och olika kvalitér. Jag behöver dela med mig av mina tankar så att jag kan se hurvida jag är helt ute och cyklar, eller om jag på sätt och vis kan begränsa all information om vin, lite mer.
Är det på något sätt intressant att hålla koll på vilka producenter som gör flest antal viner i olika länder? Exempelvis Australien, där Penfolds står för 9,2% av kvantiteten? På CT så gör jag en avancerad sökning på land, sedan sorterar jag på Producent och kvantitet (Fallande). Vad är det jag får fram då? Hur många flaskor som Australien har producerat, eller bara de som har registrerats på CT?
När jag väl har fått fram informationen att Penfolds är den största producenten (sett till antal flaskor producerade) så tar jag denna information med mig och går till systembolagets hemsida för att se utbudet. Där jag hittar femton olika alternativ när det gäller rött vin.
Nu börjar det roliga, vilket vin av dessa har snittat högst på CT, vilken årgång hade bäst förutsättningar av de olika alternativen och vilken druva är jag sugen på.
Det är en konst att försöka, med oavsett information försöka att gissa hur ett vin kommer att smaka. Men med erfarenhet blir det lättare att göra fler kvalitativa bedömningar.
Men till min fråga; På CT så får jag upp 7000 olika producenter i landet Australien. Hur vet jag vilka som är värda att hålla koll på? Någon som vet en bra hemsida, eller flera, för att lära sig känna de största producenterna? Eller det kanske inte ens spelar någon roll, det kanske inte är de största producenterna som gör de bästa vinerna? Någon här har ju nämnt att Penfolds som exempel, är på fall.