Vinkällarens fördelning 2021:
-Champagne i trygg ledning.
-Bordeaux var länge högst upp på pallen men hamnar nu på andra plats trots att det kommer dyka upp ett drygt 30-tal av primörer från 2019 under det nya året.
-Toscana har börjat inta en given plats i källaren och det är framförallt brunello från årgångarna 2015 och 2016 som lett till denna tredje plats. Ofta goda viner till anständigt pris.
-Rhone har varit betydligt större tidigare i synnerhet från södra delen. En anledning till minskningen är att frun (av någon konstig anledning) får migrän av just Chateauneuf och då blir det inte lika kul att öppna flaskor. Sen är tyvärr obalans och hög alkohol relativt vanligt. Men samtidigt kan dessa viner vara gudomligt goda. Antalet gånger som jag slutat köpa Chateauneuf är många och det finns risk att jag trillar dit igen.
Inköp från norra rhone har också minskat sen de stora köpen av årgång 2015. Samtidigt blev jag väldigt förtjust i syrah från bl.a. Charles Smith, Andremily och Penfolds St. Henri vilket också var en stor anledning till att det inte blev köpt så mycket fransk syrah.
-Bourgogne var egentligen tänkt som fokus för året och jag köpte en hel del precis innan årsskiftet men sen kom det av sig. Inget jag känner att jag ångrar. Tycker dock fortfarande att det är svårt att ersätta riktigt god bourgogne med pinot från andra delar av världen. Men samtidigt är det svårt att hitta riktigt god bourgogne med anständig prislapp.
-USA var tidigare bara representerat av cabernet sauvignon. Men under detta året har jag upptäckt att jag också gillar syrahn som ibland kan påminna om norra rhone till viss del, men som också kan ha en generös och fläskig stil som jag börjat gilla.
-Blandat franskt. T.ex. Montus, Tempier, Pibarnon.
-Blandat annat rött. T.ex. från Australien och Spanien.
-…och en hög med stilla vitt vin.
Köpfokus för 2022 är annars inget speciellt. Borde minska antalet flaskor. Lite auktionsfynd hoppas jag dock på. 2008 Billecart NF tänker jag köpa, men kommer annars inte på så mycket annat i stunden. Kanske rentav kan lyckas med att minska antalet flaskor.