Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad äter och dricker forumet på Nyårsafton?

Vino fino

Medlem
En fiskare, som bor nästan granne med mig, kom förbi med ett par humrar idag. De kommer att sköljas ner med lite champagne, vilken har jag inte bestämt än. Löjrom som förrätt låter inte fel. Mer har jag inte planerat.
Ska du äta dem nykokta på sin egen hand bara eller med något till?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det blev ingen magnum men nu ligger följande champagner på kylning:

Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995
Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chetillons 2002
Vilmart Grand Cellier d'Or 2006
Selosse Rosé deg 2008

Det blir bra på fyra personer.
Nice!
Chetillons är fortfarande pumpande av ungdomlig energi med bra kraft!
Selosse är helt vidöppen jag tycker den är magisk, de jag delade den med tycker den hade gått förbi toppen.
Men inget slår en bra flaska Charles heidsieck 95 det är Krug-parfym raktigenom!

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
så har jag en massa Blanc des Millenaires 1995'or
Usch då, likt en riddare på vit springare skulle jag i värsta fall kunna komma och hjälpa dig att dricka upp några , har ju turligt nog vägarna förbi norrort rätt ofta på vägen till sommanöfjet i tidigare nämda Schäääärgård så jag skulle kunna offra mig "for the greater good" så att säga. :ängel:

Åskar

Medlem
Det blir inte så uppstyrt men det är då det brukar bli bra.
Förrätt:
Tänkte fräsa räkskal, lök och tomatpuré sedan i med en skvätt vitvin, en hemlig kryddblandning och grädde. Kanske lite cocnac - en i soppan två i kocken. Räkorna får plumsa ner innan servering. Till det blir det några skivor gott alldeles för ljust bröd med dubbla lager smör på. Dricker Pioneer Block 3.

Varmrätt:
Köttbit, ugnsbakade rotsaker med rosmarin och rostad mandel. En sås vore fint, har inte bestämt vilken. Förslag?
Dricker Musar 2008 och förmodligen något italienskt då de andra middagsgästerna tar med något därifrån.

Efterrätt:
Tiramisú
Dricker kanske en whisky även fast ett dessertvin vore bättre. Spontanköper möjligtvis något i morgon.

En handfull ostar: Stilton, tryffelpecorino, appenzeller och en getost som legat nedgrävd i en jordkula i fyra år -- smakar som en rejäl mesost från lapplandsfjällen med extra allt.

Dricker något som tjyvas från svärfars skafferi, har för mig att jag såg någon flaska port.

Har även en flaska Clotilde Crémant som kan poppas till tolvslaget. Hittade inga roliga champagner. Den här liksom det vita blir lite av en try-out som bulkvin inför stundande bröllop (mer om det vid ett senare tillfälle)

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Dragit på mig en förkylning så oklart om det blir några bubblor alls :nagelbitare:

Jag och äldsta dottern ska iaf dela på en hummer och sen kör vi kalventrecote med potatis och kantarellsås.
Blir det något bubbel så öppnas en Andre Jacquart brut experience deg -12.

Gurto

Medlem
Amuse: Piggvar- och misosoppa (nyttjar sås jag gjorde för mycket av häromdagen :) )

Avokadosoppa smaksatt med koriander med kex med Brillat Savarin

Pierre Péters Reserve Oublié

Havskräftor med syltad kålrot och emulsion på brynt smör och skaldjursolja gjort på skalen från kräftorna

Pol Roger Vintage 2006

Sen går vi old school med oxfilé med hasselbackspotatis och madeirasås gjord på rådjursfond

Mas de Boislauzon C9dP Cuvée du Quet 2009

Gurk- och limegranité

Ost: Norins Gouda Selection, Gruyere Maleson och Primadonna

J.H. Goncalves Madeira Boal 5 years old

Dessertbuffé med allehanda sött som sambon grejar

Castiôn Moscato d'Asti

Graham Breck BdB -10 (har ju faktiskt inte provat den ännu) till tolvslaget

Daniel A

Administratör
För mig blir det en "2 hipster 4 u", kära finewines. :D

Är ute i Småländsk urskog med begränsad tillgång till allt. Finns dock bastu, sjö och en jacuzzi, så det går ingen nöd på mig!

Men, men. Någon skön ost i smördeg till en 2011 Terpin, Quinto Quarto (naturvin, oranget så det förslår). Sen en älg (oklart vilken del) med en 2014 Ferreret de José L. Ferrer (Mallorca, gjord på druvan callet - you've probably never heard of it :p ). Till tolvslaget blir det en känga åt alla tråkiga traditionalister: korken flyger ur en flaska härlig geuze!

Fram tills dess flödar Foillard, medan tiden tillbringas i sagda jacuzzi. Ljuva dekadens. Skål och gott nytt år!

Toppen