Vi summerar väl nu då
Piggvar- och misosoppa med toast med havskräftröra
Avokadosoppa smaksatt med koriander med kex med Brillat Savarin
Pierre Péters Reserve Oublié
Doft: Gula, lätt bokna äpplen, digestivekex, kritig mineralitet
Smak: Bra koncentration med mogna gula äpplen, lite lite sherrytoner, lätt metalliskt, drygt medelhög syra. Torrt men inte kruttorrt.
Mycket gott! Klassisk BdB med lite begynnande mognadstoner. 90p
Passade till all mat ovan utom avokadosoppan som jag överlag inte alls blev nöjd med - bismak av omogen banan. Ett matexperiment som inte funkade..
Havskräftor med syltad kålrot och emulsion på brynt smör och skaldjursolja gjort på skalen från kräftorna
Pol Roger Vintage 2006
Doft: mer gröna, söta äpplen - rödare äpplen kommer med luft och värme -kalkig mineralitet, lite jästigt
Smak: mindre mogna, gröna äpplen, kalkigt, lätt kartig beska. Hög syra. Torrt men den sötman som finns är inte helt integrerad ännu.
Gott men behöver mer tid. 88p+
Gjorde jobbet bra till havskräftorna
Oxfilé med hasselbackspotatis och madeirasås gjord på rådjursfond
Mas de Boislauzon C9dP Cuvée du Quet 2009
Doft: väldigt koncentrerat av mycket mörka bär - körsbär, blåbär, balsamiskt, lakrits och torkade örter, framför allt timjan
Smak: Väldigt kraftigt och fylligt med mörk frukt, lakrits, örtkryddighet och balsamiskt. Tanninerna biter ifrån rätt bra. Lite restsötma och rejält med alkohol (som dock matchas av den rejäla frukten)
Här är reglagen uppvridna på max! Portlikt och bombastiskt. Men visst är det gott och välgjort. Tillgängligt men kan lagras vidare. 91p
Gjorde sig bra till maten - det bombastiska möttes fint av grädden, vitlöken och en lite rejälare sås
Ost: Norins Gouda Selection, Gruyere Maleson och Primadonna
J.H. Goncalves Madeira Boal 5 years old
Här glömde jag skriva ner något men kortfattat är det en härlig, knäckig och halvsöt historia med fin syra. 88p
Gjorde sig mycket fint till all hårdlagrad ost
Dessertbuffé med citronpannacotta, daimpannacotta, mintchokladmousse och clementinsoppa
Castiôn Moscato d'Asti
Funkar alltid. Inte den bästa Moscaton jag druckit men trevlig frisk och blommig sak. Första Moscaton jag druckit som hade skruvkork.
Graham Breck BdB -10 till tolvslaget
Doft: tropisk frukt, gula äpplen, karamelliserat och lätt smörigt, skitig och kalkig mineralitet
Smak: lätt tropisk frukt och kalkig mineralitet. Lite lägre än medel i syra.
Väldigt trevlig på doften (älskar den där lite gödselskitiga och kalkiga mineraliteten). Lättare och mer intetsägande i smaken. Vinner nog inte så mycket på lagring. 86p
Om man ska jämföra bubblet, det som ju dracks mest av, så är PP helt klart favoriten som känns färdig att dricka (kan iofs säkert utvecklas). PR god men för ung - mer potential. GB mycket trevlig doft men lättare och enklare i smaken.