Ska ha ett par vänner över på middag till helgen blir en lång dag med en hel del mat & vin och tänkte se om min vinsamling jag hunnit samla på mig kan ge någon bra utdelning, har några funderingar om vad som skulle bli "bäst" matchning och hoppas på forumets hjälp!
1995 Schwaab-Kiebel Erdener Treppchen Riesling Spätlese Fuder #9
Planen är väl att ha denna som ett välkomstvin, så har inte planerat något tillbehör till den egentligen men har ni något riktigt bra tilltugg att rekommendera så varför inte!
Förrätten jag är mest osäker på...
hade tänkt att ha lite Foie Gras från kockjohan, blir nog på en liten brödbit toppad med lite lite salt, kanske någon marmelad? eller bara bröd & foie gras.
minus i mitt vinskåp är att jag har väldigt lite champagne och dem flesta jag har skulle jag vilja låta ligga något år till i alla fall!
Därför hade jag tänkt matcha med Charles Heidsieck Brut Réserve .. kom i skrivande stund på att jag har en
Krug 04 vintage som kanske kan passa rätt bra!? om jag är på rätt humör eller om jag väljer att hålla på den lite
har även en
1999 Château Suduiraut som jag hört ska passa väldigt bra till det men den hade jag tänkt att ha som vin till efterrätten så spar nog hellre lite foie gras till efterrätten som bl.a kommer bestå av Ostar & Creme Brulee! om ni har något bättre förslag på en champagne som finns i standardsortimentet på Systembolaget (Stockholm, innanför tullarna) runt 4-700kr ish så är det välkommet!
kanske Rieslingen funkar?
Går även i tankarna på att öppna
2017 Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Prestige Caroline
Forumets snackis för ett tag sen men såg aldrig riktigt vad folk åt till eller om det lämpar sig bäst som en törstsläckare en stekhet dag? verkar inte ha vädergudarna med oss på fredag så kanske ska låta den ligga till en soligare dag och plocka fram något annat.
Hur som helst skulle det vara kul att veta hur ni matchar ett sådant rosé till mat
Tack på förhand!