LarsW
Medlem
Preaching to the choir!Om du har ankfett blir det ännu bättre. Langa i en näve pumpafrön sista minuterna. Magi.
Ank- och andfett är fantastiskt!
Att confitera med denna ingrediens är höjden av härlig dekadens!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Preaching to the choir!Om du har ankfett blir det ännu bättre. Langa i en näve pumpafrön sista minuterna. Magi.
Kanske kalvfilé med senapsspetsad gräddig sås och rotfruktsprimörer till Bourgogne? Det är en rätt som Michel Jamais har med i sin bok från 2005 "Michels vin & mat" och som vi brukar laga rätt ofta hemma.Hej allesammans.
På lördag får jag 2 vänner på besök som är intresserade av vin men inte har helt 100 koll och är lika intresserad som jag. Vi ska tillsammans laga mat och matcha det med tillhörande viner men jag har kört fast lite mot huvudrättspåret.
Mitt upplägg är följande:
2 olika champange första "provning", varav en är en blanc de blanc, grand cru och den andra är en 100% pinot noir, premier cru. På det här sättet kan jag ganska pedagogiskt förklara skillnad på stilar, varför den ena är friskare, den andra känns lenare etc.
Till det kommer vi laga en tonfisktartar som kommer gå hand i hand med pinot-bubblet.
Den andra rätten där blir toast på brioche, med gravat äpple, limemajonäs och caviar, här är det mer anpassat till blanc de blanc-bublet.
MEN. Till kruxet. Dem varma rätterna ska också vara två mindre, men gå matchas bra till vinet. Jag har en Bourgogne från Echezeaux, jag har tänkt mig en len tartar här. Men det känns lite "enkelt" och tråkigt. Finns några förslag? Är lite sugen på anka själv.
Sen har jag plockat fram en jättefin Bordueax (i mitt tycke) från Saint Emillion för att visa på strävare vin och förklara skillnad på varför dem beter sig olika till vad vi äter osv. Här vill jag köra typ en grym köttbit och en fransk potatiskaka. Men vännerna tycker bara en köttbit blir lite mustigt och för enkelt, jag själv tycker inte man ska krångla till det utan låta vinet tala.
Avslutningen till efterrätten kommer det serveras en fin vit Bourgogne till ricottakaka med inlagd apelsin och brynt smör. Endast ett vin här. Jag själv älskar vit Bourgogne och vill introducera mina vänner till det. Därför blir det less is more på avslutet. Så. Det jag gärna vill ha lite inputs med är till dem varma rätterna och röda vinerna, har ni några förslag på bra mat som kommer lyfta vinerna till dess höjder?
Renskavsgryta (rätt enkel, grädde och lite gelé), rårörda lingon, samt denna lite speciella potatispuré som får en väldigt tydlig och sjukt god rostad smak. Vad tror ni man ska köra för flaska till det här? Har tyvärr inget med någon direkt ålder på lager, men kan hinna med beställning från både BS och utlandet.
Jobbade i kök i västra härjedalen många år så renskav/souvas har jag nog svängt ett hundratal kilo av i olika varianterRenskavsgryta (rätt enkel, grädde och lite gelé), rårörda lingon, samt denna lite speciella potatispuré som får en väldigt tydlig och sjukt god rostad smak. Vad tror ni man ska köra för flaska till det här? Har tyvärr inget med någon direkt ålder på lager, men kan hinna med beställning från både BS och utlandet.
Har en Mont-Redon C9dP 2011 som CT tycker att jag borde dricka upp snart, kanske får bli den dåJobbade i kök i västra härjedalen många år så renskav/souvas har jag nog svängt ett hundratal kilo av i olika varianter
Personligen tycker jag viltsmaken från renen sitter som en smäck med lite yngre och smäckrare sydrhonare (CdR/C9dP) och de brukar lira bra med grädden och lingonen men det är ju en väldigt vinvänlig rätt så det finns utrymme för experiment...
Ja tack för det receptet ! Måste provas.Renskavsgryta (rätt enkel, grädde och lite gelé), rårörda lingon, samt denna lite speciella potatispuré som får en väldigt tydlig och sjukt god rostad smak. Vad tror ni man ska köra för flaska till det här? Har tyvärr inget med någon direkt ålder på lager, men kan hinna med beställning från både BS och utlandet.
Har en Mont-Redon C9dP 2011 som CT tycker att jag borde dricka upp snart, kanske får bli den då
Crème fraiche med rödlök, rom, färsk dill och citron är det vanligaste hos oss.Vilken sås kör ni till varmrökt lax och någon typ av potatis ?
Jupp samma här. Skulle kanske skrivit att jag vill testa något annat än den klassikernCrème fraiche med rödlök, rom, färsk dill och citron är det vanligaste hos oss.
Hjortronsylt i crème fraiche brukar också vara poppis. Har dock inte testat själv ännu, håller mig till gamla favoriter.Jupp samma här. Skulle kanske skrivit att jag vill testa något annat än den klassikern
Funderar på något sött ev. Sött brukar ju va riktigt bra till rökt kött.
Kanske färskost, creme fraiche och nån mandarin eller något. chutney blandat med nått ?
Hovmästarsås.Vilken sås kör ni till varmrökt lax och någon typ av potatis ?
Tillbehören har nog mycket att säga.Vad hade ni parat till krispig spädgris? Är lite inne på pinot noir, men öppen för förslag!
Vin Jaune.Vad hade ni parat till krispig spädgris? Är lite inne på pinot noir, men öppen för förslag!
Jag tycker pinot noir låter rimligt om inte tillbehören är allt för udda. Krispig spädgris låter för övrigt som en rätt där tillbehören avgör då fläsket i sig lär funka till det mesta. Alla gånger rött för mig så länge köttet serveras varmt och om det är hjälten på tallrikenVad hade ni parat till krispig spädgris? Är lite inne på pinot noir, men öppen för förslag!
Vad hade ni parat till krispig spädgris? Är lite inne på pinot noir, men öppen för förslag!