buteljen
Medlem
Vit Bordeaux? T.ex Smith Haut Lafitte som kom i veckanSka göra ramslöksrisotto imorgon, tänkte spontant på en bättre mogen bourgogne, någon som har några andra spännande förslag?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vit Bordeaux? T.ex Smith Haut Lafitte som kom i veckanSka göra ramslöksrisotto imorgon, tänkte spontant på en bättre mogen bourgogne, någon som har några andra spännande förslag?
Hade varit intressant men har tyvärr inga mogna och brukar inte tycka de levererar så mycket unga. Köpte dock ett par flaskor Smith till framtidenVit Bordeaux? T.ex Smith Haut Lafitte som kom i veckan
Apropå Krug. Vad äter ni till?Givetvis inga andra tillbehör till risotton, det är ju en rätt i sig självt
Ja det skulle också funka så klart, men känns tufft att öppna champagne efter förra helgen, har fortfarande kvar eftersmaken av krug i munnen
Cashewnötter.Apropå Krug. Vad äter ni till?
Inte Clos Cibonne eller torr sherry...?Vit Bordeaux? T.ex Smith Haut Lafitte som kom i veckan
Inte testa min Foie Gras hör jag ?Apropå Krug. Vad äter ni till?
Hade jag bott i närheten av sthlm så hade jag nog redan testat den, förmodligen flera gånger. Det är dock inte direkt nästgårds.Inte testa min Foie Gras hör jag ?
Säkert gott, fast det får gärna vara lite matigare än så.Cashewnötter.
Det var nåt som fattades. Blir inget återköp.Vad tycker du om vinet?
Enig.Det var nåt som fattades. Blir inget återköp.
Asiatiskt?Impulsköpte en udda flaska från TS-hyllan och inser nu att den har en del restsötma. Struntar nog i att öppna den till pastan med kallrökt lax ikväll. Frågan är då; vad ska jag äta till 2019 Domaine Weinbach Gentil du Clos des Capucins? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gentil-du-clos-des-capucins-9563701/
Jo, jag antar det. Blir till att googla recept. Nåt med sweet chili kanske.Asiatiskt?
Nåt sånt. Jag var lite stressad när jag svarade och det blev dessvärre lite väl oprecist. Är fortfarande lite stressad så jag kan inte ens förbättra mig.Jo, jag antar det. Blir till att googla recept. Nåt med sweet chili kanske.
Asiatiskt precis som @The Wall föreslog går säkert bra.Impulsköpte en udda flaska från TS-hyllan och inser nu att den har en del restsötma. Struntar nog i att öppna den till pastan med kallrökt lax ikväll. Frågan är då; vad ska jag äta till 2019 Domaine Weinbach Gentil du Clos des Capucins? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gentil-du-clos-des-capucins-9563701/
Min erfarenhet av torr Alsace är att jag brukar uppleva vinerna som mycket sötare än vad faktiska informationen säger. Vet inte hur det är med halvtorr Alsace dock.Asiatiskt precis som @The Wall föreslog går säkert bra.
Misstänker att dessa har en ganska markant syra i tillägg till sötma.
I så fall bör man nog gå mot asiatiskt med lite gräddiga smaker, jag tänker Thailand och kokosgrädde som bas.
Här finns en uppsjö av olika varianter, exempelvis Gaeng Ped som jag gillar och är gôr-enkel att laga.
Grejen med att matcha asiatiskt och halvtorra/halvsöta är enligt mig inte bara att det finns viss sötma i vinet vilket kan spegla maten, det är också att det finns chili i maten vilket kan hanteras av låg alkohol. Alltså typ Mosel Kabinett. Med det sagt, är det inte alls säkert att ett halvtorrt Alsace-vin på 13.5% kommer gifta sig i munnen. Ville bara ha det sagt. Kanske inte ska välja den mest chilistarka anrättningen av den anledningen.Jo, jag antar det. Blir till att googla recept. Nåt med sweet chili kanske.
Det var verkligen en udda druvsammansättning i det vinet!Impulsköpte en udda flaska från TS-hyllan och inser nu att den har en del restsötma. Struntar nog i att öppna den till pastan med kallrökt lax ikväll. Frågan är då; vad ska jag äta till 2019 Domaine Weinbach Gentil du Clos des Capucins? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gentil-du-clos-des-capucins-9563701/